Tuesday, December 31, 2013

Bukan Orang Ketiga bab 11



Thia setia menanti depan balai ketibaan. Jam tangan yang elok terpasang pada pergelangan tangan dipandang sekilas. Sedikit pun dia tidak mengeluh walaupun sudah setengah jam menanti ketibaan Wafiy. Dia berharap sangat agar lelaki itu telah baca emel yang dihantar semalam.
“Thia...!!” jerit Wafiy yang menapak keluar sambil menarik bagasi. Tangan dihayun melambai Thia. Gadis itu senyum sambil melambai kecil.
“Tak kerja ke hari ni?” soal Wafiy bila sudah berada hadapan kawan karib adiknya itu.
Kepala digeleng. Selamba saja Thia menjawab soalan Wafiy dengan salam. “Assalamualaikum...”
Wafiy tersengih. Sedar salahnya. Salam Thia dijawab sambil memasukkan tangan kirinya ke dalam kocek seluar. “Waalaikumsalam cik Thia...”
“Abang Fiy ada baca emel Thia tak?”
“Ada... Kak Isya macam mana? Okey tak?” emel yang dihantar oleh Thia sudah pun dibaca. Malah Wafiy siap forward kepada Zarul. Cuma dia terkejut saja jawapan yang diberi oleh kawannya itu. Langsung tak boleh percaya. Dalam hati dia mula juga terfikir tentang perwatakan Thia yang diceritakan oleh Zarul. Tapi dia tidak mahu dengar sebelah pihak saja. Takut cerita Thia itu betul. Nanti siapa yang rugi?
“Alhamdulillah. Tapi serius saya harap sangat abang dapat bantu...” Wafiy telan liur dengan pemintaan Thia. Dia cuma balas dengan senyuman hambar.
“Baiklah. Sekarang kita pergi singgah minum dulu. Dalam KLIA ni pun jadilah. Abang lapar. Tadi kerja abang tidur je dalam penerbangan sampai lupa nak makan. Sambil makan, Thia cerita lebih lanjut. Boleh?”
Ceria muka Thia mengangguk. Penerimaan Wafiy adalah satu harapan besar buatnya. Dia berjalan seiringan dengan lelaki itu. Thia perasan beberapa mata mengerling padanya dan Wafiy. Dia akui penampilan dan wajah lelaki itu mampu buat mata wanita untuk menoleh dua kali.
“Thia perasan tak orang kerling-kerling kita? Mesti mereka tengah fikir... sepadannya pasangan tu. Perempuan tu cantik, ayu... Yang lelakinya... Subhanallah, Satu ciptaan tuhan yang kacak!” Bisik Wafiy pada telinga Thia.
Memerah muka Thia dengar. Dia terus cubit lengan jaket Wafiy. “Perasan!” langkahnya terus dipercepatkan. Hilai tawa Wafiy tidak dipedulikan. Wardah! Abang kau ni tersampuk jin perasan ke apa?
Berlari kecil Wafiy mengejar langkah Thia. Beg bagasi bersaiz sederhana miliknya setia ditolak. “Thia belanja abang eh? Terima kasih...”
“Eh?! Bukan abang ke yang lapar tadi?” senyum Thia. Tahu Wafiy yang hendak mengusik lagi.
“Ye ke? Tak jadilah macam ni.” Wafiy buat duckface. Pura-pura merajuk.
Thia tersenyum. Ada saja nak kenakan aku ye... “Oh! Kalau macam tu jomlah kita balik. Thia ni masih lagi kenyang.” Thia pusing belakang hendak tinggal lelaki itu.
“Eh...” lengan tangan Thia cepat ditarik. Wafiy ketap bibir tengok Thia yang sudah senyum kemenangan. Budak ni aku main-main. Dia buat derk saja kan?
“Budak ni! Abang Fiy kebulur ni. Orang kenakan sikit, berani pula dia balas balik eh.”
“Lepaslah abang Fiy. Tak pasal kita buat drama sini. Buat malu saja.” Thia tunduk lantai. Malu dipandang sinis oleh orang yang lalu. Wafiy ni pun kalau nak halang pun cakap sajalah. Tangan tu tak payah nak merayap.
Tangan Wafiy masih lagi belum dilepaskan. Dia tersenyum. Ingatkan hati hendak sambung mengusik. Suka tengok muka Thia yang memerah setiap kali diusik. “Tahu pun. Lain kali buat lagi! Jom. Perut abang ni tengah vibrate. Sikit lagi keluarlah bunyi-bunyi yang tak sepatutnya. Ni lain kali kalau keluar dengan abang Fiy. Jangan pakai kasut tinggi-tinggi. Pakai kasut flat aje. Nampak pendek saja abang bila sama tinggi dengan Thia.”
Thia tersenyum mengangguk. Tidak sampai beberapa langkah ke hadapan. Langkahnya terhenti. Telefon yang berdering dalam poket seluar ditarik. Tangan kanan diberi isyarat kepada Wafiy suruh tunggu sekejap.
“Assalamulaikum kak...” salam diberi saat panggilan dari Qalisya diangkat.
“Ma...” suara tangisan Mira memanggilnya kedengaran. Thia kalut. Takut sesuatu berlaku pada anak kecil itu.
“Iya sayang? ada apa?”
“Ayah pukul ibu... Ma, Ibu nangis... ayah masih pukul ibu.” Luah si kecil dengan tangisan yang masih lagi ditahan-tahan.
Thia tutup mulut. Bulat matanya memandang Wafiy. Jelas riak wajah Thia yang berkerut itu mengundang persoalan buat Wafiy. “Astaghfirullahalazim. Mira mana? Adik Asha?”
“Mira dan adik dalam bilik mama. Ibu suruh kunci, jangan keluar. Ibu nangis. Ayah masuk rumah... Ma, tolong ibu...” pinta Mira lagi.
Telefon ditukar tangan kiri. “Mira dengan cakap mama, jangan buka pintu. Kalau ayah masuk juga terus masuk dalam tandas. Kunci tandas pula. Mama datang sekarang.”
“Ma... cepat ma...” kata Mira lagi ketakutan.
“Baiklah. Mama datang sayang. hati-hati...”
Telefon Thia segera dimatikan. “Abang Fiy!.Kak Isya dalam bahaya. Abang Rusdi masuk rumah... Maaf. Thia balik dulu.”
“Biar abang ikut!”
Thia hanya mengangguk. Dia pun masih tidak terfikir macam mana hendak berdepan dengan lelaki dayus yang sanggup pukul isteri sendiri. Thia ni bukannya ada bakat atau pengalaman dalam seni mempertahankan diri.
Kunci kereta ditekan sebaik saja kereta myvi milik Thia terpandang.. “Biar abang pandu..” Tangan Wafiy dihala. Meminta kunci kereta Thia. kaki mereka masih lagi laju melangkah.
“Tak apa abang pun penat. Biar Thia saja yang drive.” Tanpa berlengah. Thia terus masuk ke dalam tempat kerusi pemandu.
Wafiy tidak tunggu lama. Pintu kerusi belakang dibuka. Dia terus campak bagasi ke dalam beg di kerusi belakang. Manakala, dia duduk di hadapan bersebelahan dengan Thia.
Naik gerun juga Wafiy tengok cara memandu Thia yang laju. Mencelah sana sini selagi ada peluang. Serupa Michelle Rodriguez yang pegang watak Letty tengah lumba kereta seperti dalam Fast and Furious pula. Laju tak ingat. Nanti tidak sampai ke rumah. Mereka pula ke hospital jika kemalangan.
Pegangan Wafiy pada tali pinggang keledar yang kemas terpasang semakin kuat. Thia memintas lori tong gas. Telan liur Wafiy dengan cara pemanduan Thia ni. Dia akui cermat tapi tapi laju.
Thia please slow down. Nanti kemalangan.” Akhirnya Wafiy berpesan. Tidak sanggup lagi tengok cara pemanduan Thia.
Thia yang baru perasan memperlahankan sedikit keretanya. Tapi masih lagi dalam kelajuan yang agak laju. “Maaf.” Jawab Thia sepatah. Pedal minyak sekali lagi tekan dengan kasut tumit tinggi warna merah hati Thia.
Beberapa orang jiran mengerumuni pagar rumah. Tidak berani masuk. Sebab semuanya golongan suri rumah. Selepas saja parkir di luar pagar. Laju Thia dan Wafiy berlari masuk. Kedengaran suara Qalisya yang meraung kesakitan.
Stay here. Telefon polis sekarang. Lepas tu cari nama Zarul. Call him ASAP.” Arah Wafiy sebelum masuk. Telefon bimbitnya dikeluarkan dari poket seluar jeans lalu diserahkan kepada Thia.
“Akak dah telefon polis dan ambulans tadi.” Beritahu jiran Thia yang turut berdiri di pintu pagar. Mungkin terdengar arahan Wafiy tadi. Tanpa tunggu lama. Thia terus mencari nama Zarul dalam senarai panggilan.
“Assalamualaikum Zarul. Kali ni tolong percaya cakap saya. Kak Isya sekarang kena pukul oleh abang Rusdi. Tolong datang ke rumah saya sekarang. Cepat!!” terang Thia laju sebaik saja talian disambung.
Kedengaran suara Zarul merengus. Talian terus dimatikan tanpa Zarul bersuara. “Zarul!! Zarul!!” jerit Thia. Dia ketap bibir. Lelaki ini langsung tak simpan secebis kepercayaan padanya. Thia mengintai dalam rumah. Jelas kedengaran suara Rusdi yang mengamuk sakan.
Air liur ditelan. “Arghh!!!” jeritan dari suara Qalisya kedengaran. Tanpa tunggu lama Thia terus melulu masuk. Kasutnya dibuka lalu diambil. Bahagian tumit yang dihalakan ke depan. Kalau Rusdi hendak pukul dia. Thia terus saja cucuk Rusdi pakai kasut tumit 6 inci tu. Biar sampai kepalanya berlubang. Spray pemedih mata yang sedia dikeluarkan dari beg tangan dipegang. Salah satu senjata berguna buat masa ini.
Kelihatan Wafiy sedang berlawan dengan Rusdi. Go... Go... abang Fiy!! Sempat lagi Thia menyokong dalam diam sebaik saja melangkah masuk.
Qalisya yang terbaring dipandang. “Ya Allah kak!!” jerit Thia. Berdarah-darah Qalisya yang sudah lembik dibelasah oleh suami. Air ketuban pun sudah pecah. Thia terus berlari masuk. Terlepas segala alat mempertahankan diri Thia.
“Bertahan kak.” Kalut Thia tengok keadaan Qalisya yang parah. Dia cuba memimpin tubuh itu. Tapi Qalisya tidak mampu lagi bergerak.
Thia pegang perut Qalisya lembut.“Baby Raihan kuat. Kita bantu ibu....” kata Thia yang sudah kalut. Dia sendiri pun tidak sedar apa yang dia buat. Hendak melahirkan bayi ni? Memang taklah! Thia langsung tidak tahu apa-apa.
Sekali lagi Thia cuba untuk memimpin ibu mengandung tersebut. Tangannya memegang kuat untuk memimpin Qalisya berdiri.
“Hei perempuan!! Kau nak bawa betina tu ke mana?” soal Rusdi. Wafiy ditumbuk kuat hingga terjatuh. Dia berlari ke tempat Thia yang sudah berjaya berdiri memimpin Qalisya berdiri.
“Allah...” jerit Thia kuat. Matanya tertutup rapat sambil memeluk Qalisya kuat bila tersedar Rusdi semakin mendekat. Kalau hendak pukul pun biar pukul dia saja. Jangan berani hendak sentuh Qalisya yang sudah separuh nyawa ni.
Bunyi siren polis dan ambulans menghentikan langkah Rusdi. Dia memandang tajam Thia yang sudah kembali membuka mata. Wafiy pula cepat berdiri semula untuk menyerang balas tapi Rusdi pantas berlari keluar selamatkan diri sebelum polis datang.
“Abang Fiy tak payah kejar. Tolong Thia. Kak Qalisya parah.” Jerit Thia bila Wafiy hendak keluar mengejar Rusdi. Wafiy terus mendekati Thia dan Qalisya. Wanita itu terus saja dicempung.
“Asha!! Mira!! Asha!!” jerit Thia ke tangga memanggil anak-anak Qalisya sementara Wafiy mencempung Qalisya keluar rumah.
“Mama!!” dua anak kecil itu belari menuruni anak tangga.
“Jom ikut mama sekarang!” Asha segera didukung. Sebelah tangannya menarik Mira keluar dari rumah.
Sebaik saja sampai di luar rumah. Thia sempat minta tolong pada jiran rumahnya. “Kak Fatin. Tengokkan rumah Thia. Thia nak ke hospital.”
“Baiklah.” Faham dengan situasi Thia.
Thia memandang orang bertugas memasukkan Qalisya ke dalam perut kereta ambulans tersebut. Pegangan tangannya pada Mira semakin dikuatkan. “Thia naik ambulans. Biar abang Fiy bawa budak-budak ni naik kereta.” Arah Wafiy sambil mendukung Asha. Lagipun Wafiy takut kalau Thia pandu kereta macam tadi dengan budak-budak kecil ni. Bahaya!
Thia angguk. Dia terus masuk ke dalam perut ambulans. “Bertahan kak... akak kena kuat! Baby Raihan kuat sayang.” tangan Qalisya digengam kuat.
“Nur...” panggil Qalisya lemah.
Thia rapatkan kepala ke mulut Qalisya. “Janji dengan kak... jaga anak kak... macam anak Nur...”
Thia mengangguk laju. Air matanya mengalir deras. “Nur janji kak... Nur janji... Kak Isya tak apa-apa. Baby kuat sayang. Kuat untuk ibu... Kak Isya rehat...”
Mata Qalisya dipejam rapat. Penat dan sakit satu badan dipukul oleh suami. “Ya Allah. Engkau kuatkanlah mereka. Lindungilah mereka...” doa Thia pada yang Esa. 
Mengenangkan Zarul yang mematikan telefon tadi buat Thia makan hati. Geram, marah, sakit hati pun ada! Langsung tidak percayakan dia. Ikutkan hati mahu saja diketuk kepala lelaki itu dengan kasut tumit tinggi enam inci tu. Biar betul sikit wayar dalam otaknya. Thia terus pandang kakinya. baru teringat yang dia buka kasut tadi sebagai senjata jika Rusdi menyerangnya.
Ternganga mulut Thia tengok kakinya yang langsung tidak pakai kasut.
“Allah! Baru perasan aku cuma berkaki ayam. Kalut punya pasal. Sampai Terlupa pakai kasut atau selipar.” Keluh Thia. Biarlah! Nanti dia pesan saja Hana suruh bawa kasut ke atau apa-apa yang boleh dipakai. Wajah Qalisya yang terbaring lesu dipandang.
“Maafkan saya kak... Akak mesti kuat.” Luah Thia lagi.


#Nota kaki : Siapa nak tolong Thia ketuk kepala Zarul dengan kasut 6 incinya?


Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

13 comments:

  1. sy xsuka zarul yg perasan!!!

    ReplyDelete
  2. GERAM BETUL DENGAN ZARUL KALAU APA-2 TERJADI KAT QALISYA SIAP ZARUL.
    SAMBUNG LAGI YA TQ DAN SELAMAT TAHUN BARU SEMUA.

    ReplyDelete
  3. Nak n3 lagi...... geram dn zarul....

    ReplyDelete
  4. kalau apa-apa berlaku pada kak qisya,salahkan zarul....geram betul....nanti baru nak menyesal

    ReplyDelete
  5. lpas ni thia lupakan je la zarul 2.. lelaki cam2 xsesuai dibuat laki.. bodoh sombong..

    ReplyDelete
  6. Kan~ nak buat Zarul berlagak tu sedar diri. menyesal seumur hidup. bagi buka mata sikit.
    plus biar Thia sedar adanya lelaki lain selain Zarul seorang.
    tq uolss.

    ReplyDelete
  7. Saya nak tolong ketul Zarul . Sambung, sambung :)

    ReplyDelete
  8. Tak perlulah Thia berharap dgn Zarul yg bodoh sombong itu... Wafiy ada; mujurlah dia boleh berfikir tak termakan fitnah Zarul. Bila Zarul menyesal just ignore shj; biar dia sedar diri.
    Tq penulis... Nak baca sambungan lagi.

    ReplyDelete
  9. zarul bodoh sombong dn perasan lebih. eksen lebih.
    akak pun nk tlg ketuk kpala dia. biar dia mnyesal tak sudah.
    thia jgn pedulikn zarul. jaga mira asha dn raihan dn tumpu kpd wafiy.
    -dibah-

    ReplyDelete
  10. Saya boleh je tlg nak ketuk kepala Zarul dgn kasut tumit tinggi tu. Perasan sgt la mamat ni. Mesti menyesal x sudah nanti.

    ReplyDelete
  11. sambung lagi, please...
    nak tahu apa tindakan Zarul bila dia tahu
    bahawa sangkaannya salah belaka..

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)