Sunday, December 1, 2013

Bintang Pilihan Jihan bab 6



Jari kelingking dimasukkan ke dalam cuping telinga. Kemudian Jihan keluarkan tengok hasil lombong. Bersih saja. Dia ulang berapa kali. Tidak senonoh sungguh. Sudahlah dia buat di tempat awam. Nasib badanlah orang yang ternampak aksi luar biasanya itu.
Jihan terus berjalan meneruskan misinya. Tadi ada juga dia usha telefon baru. Tapi mahalnya mak aih! Tak termampu den nak bayo. Terbantut terus niat Jihan nak belikan baru. Cukuplah apa yang dia bawa ni. Janji hati ikhlas.
Lagipun dengan tahap kekayaan Najmi, gosok kad saja sudah keluar telefon baru. Jadi tak payah la dia bazirkan duit.
Botol air mineral dibuka. Perlahan-lahan Jihan menuang air ke tapak tangannya. Kemudian dia terus basuh. Selamba badak saja cuci tangan tepi jalan.  Atas dasar tidak yakin dengan tahap kebersihan tangan sendiri. Jihan masuk ke dalam KFC. Dia terus masuk dan ke singki. Basuh tangan guna sabun sekali.
Lepas keringkan tangan Jihan sempat juga dia beli dua french fries size besar tadi sebelum keluar.
Sampai saja di bangunan pejabat Najmi. Selamba Jihan melangkah masuk. Seseorang yang memanggil namanya tidak diendah. Tahu sangat suara tu.
“Jihan… Jihan…” jerit Luthfi lagi. Dia berlari untuk seiring dengan Jihan.
“Ada apa Luth?” tanya Jihan. Dia tayang muka bosan.
“Kau nak pergi jumpa Mie?”
“Tak la. Nak pergi buat promosi. Aku kerja dengan bangla jual karpet. Ni nak pergi buat promosi karpet baru.” Loyar buruk pula Jihan ni. Tapi Luthfi pun satu. Dah sah-sah Jihan terpacak di syarikat Najmi memang dia nak pergi menghadap Tuan Muda seorang tu la.
Tersengih Luthfi dengar. Silap dia. “Jom aku pun nak pergi jumpa dia. ”
Sorry sikit. Bila masa aku ajak kau sekali. Bye!” Bukan nak sombong dengan Luthfi. Tapi entah la! kalau ingatkan kata-kata Luthfi dulu memang menguris jiwa dan raga sungguh!
Luthfi senyum pandang belakang Jihan yang laju tinggalkan dia. “Masih marah nampaknya.”
“Jihan tunggulah.” Sekali lagi Luthfi berlari mengejar langkah Jihan.
Sesampai saja mereka berdua di pejabat Najmi. Tegang muka Najmi tengok Jihan. Luthfi buat selamba saja. Biar dia jadi penonton drama swasta Najmi dan Jihan.
“Marah lagi tak?” berbuih mulut Jihan minta maaf. Hati keras betul Najmi ni.
“Lepas dua hari baru nak jumpa.” Najmi akhirnya bersuara.
Senang hati Jihan dengar. Ingatkan marah sampai hilang keupayaan untuk berbicara dah. “Aku tunggu kau tenang dulu baru nak jumpa. Nanti kalau terus jumpa waktu kau angin kan lagi teruk. Janganlah marah lagi… please…” pujuk Jihan.
“Ni aku bagi. Tak mampu nak ganti telefon kau tu. Tapi yang ni aku buat sendiri. Ikhlas punya.” Satu kontena leper dikeluarkan dari beg galasnya. Penuh berhati-hati Jihan keluarkan dari begnya. Takut isi di dalam rosak.
Leher Luthfi diangkat. Sibuk nak tahu apa hadiah dari Jihan tu.
Anak mata Najmi pun ikut sekali mengerling pada isi kontena yang sudah berbuka. Cupcake! Comel je dia tengok. Siap tulis satu persatu huruf hingga tertulis ayat. S.O.R.R.Y N.A.J.M.I dan dua simbol smiley yang comel. Satu perempuan dan satu Smiley lelaki.



“Betul ke kau buat? Ke kau minta upah kedai je?” tanya Najmi. Dia tenung mata Jihan dalam-dalam.
“Sumpah! Tak percaya tanya Puan Mehar.” Penat dia berhempas pulas berperang di dapur semata-mata nak buat kek cawan untuk Najmi. Dah tu dipertikaikan lagi kewibawaannya.
“Ke kau bubuh something dalam ni?” soal Najmi lagi. Saja niat nak mengusik. Tapi Jihan pula yang hampir naik angin.
“Tak nak sudah! Orang bagi ikhlas. Banyak songeh!” Kontena tadi terus ditutup balik. Hilang semua keikhlasannya.
“Eh… mana boleh ambil balik. Buruk siku betul kau ni!” tarik Najmi. Itulah. Orang dah minta maaf siap bawa hadiah hasil tangan sendiri. Banyak pulak soalan meminta kepastian dia tu!
“Kau orang berdua ni. Tak habis-habis berdrama.” Keluh Luthfi. Kerusi empuk Najmi terus saja diduduk. Kemudian dia main pusing-pusing. Bila berhenti berpusing, laju saja tangannya hendak ambil sebiji cupcake atas meja.
Dari tadi dia tahan liur saja tengok cupcake Jihan ni. Dia tahu, Jihan memang pakar buat kek. Kecur liur jika teringatkan kek buatan Jihan yang dibuat untuknya dulu.
Jihan pernah cerita kononya dia bakal jadi chef siap bagitahu dia ada ijazah bidang Kulinari lagi tapi Luthfi mana pernah percayakan dia. Siap kutuk tomboy langsung tidak sesuai jadi chef. Jadi kutu rayau boleh la. Chef hanya untuk wanita yang berkaliber saja. Tapi dia nampak langsung sudut kaliber Jihan. Menyesal juga jika difikirkan perangai lampaunya. Sombong dan angkuh!
Pap!
“Siapa bagi kau? Ini Najmi punya.” Dia tayang muka garang. Kalau dah tak suka, memang semua benda yang Luthfi buat dia benci.
“Biar la..”
Belum sempat Najmi hendak membela kawannya. Luthfi terus mencelah. “Dulu kau selalu aje buatkan aku. Okey je aku makan…”
“Oh puhhless Luth! Dulu aku buat kemain lagi kau kutuk. Ingat aku dah lupa? Setiap kali aku buat mesti kau tak percaya aku yang buat kek tu…” masih segar lagi ingatan Jihan tentang itu. Setiap kali dia bawakan kek atau apa-apa saja pastri buat Luth. Sekali pun dia tidak pernah percaya dia yang buat sendiri.
Sekarang memandai pula putar belit cerita.
“Tapi aku makan juga kan? Kira okey la tu.” Luthfi cuba angkat bendera putih. Jika masih lagi ingin bertikam lidah dengan Jihan. Memang tidaklah dapat merasa kek buatan Jihan lagi.
No! Tak guna bagi kepada yang tidak reti menghargai!” sempat lagi Jihan menyindir.
“Alaa… Jie. Takkan benda lama pun kau nak ungkit. Benda kecil pun kau nak merajuk sampai sekarang.” Pujuk Luthfi. Nama pangilan Jihan yang dia selalu panggil dulu sebut. Mana la tahu mood Jihan terus baik.
Turun naik nafas Jihan. Angin satu badan. Benda kecil dia kata? “Gila! Benda kecil!!”
Najmi berdehem. Ni sambungan sedutan cerita apa pula? “Sekarang ni siapa buat drama pula? Aku ke korang? Apa punya cerita zaman purba aku tak tahu ni? Kau pun satu Jihan. Kedekut! Cupcake ni kau dah bagi aku kan? Sekarang sah hak milik aku. Jadi suka hati aku nak bagi siapa. Kau ambil je Luth.”
Dengan senang hati Lutfi ambil sebiji. Terus mulut dibuka besar. Ngap! Yum… yum…
Stupido!” jeling Jihan tajam pada Luthfi. Dia peluk tubuh. Tak suka manusia yang pernah memperkecilkan dia dulu.
“Jihan. Behave yourself!” tegur Najmi. Telinganya tidak suka dengar ayat-ayat kasar. Alergik! Kalau Jihan ni budak kecil. Memang senang saja Najmi piat telinga Jihan tu. Tapi ni dah besar panjang.
“Sekarang ni cerita dekat aku. Korang memang dah kenal lama kan? Dah hari tu lagi aku perasan. Jeling menjeling saja kerja korang.” Arah Najmi. Dia pandang Jihan. Tapi Jihan buat bodoh sambil peluk tubuh. Masih marah sebab Najmi bagi kek dengan Luthfi tadi tu.
“Luth.” Najmi kalih pandang pada Luthfi pula. Tengok muka Jihan dan memahami tahap kedegilan gadis itu, Najmi dapat agak yang sepatah pun Jihan tidak akan ceritakan kepadanya.
Luthfi pandang Jihan yang membelakanginya. Dia mengeluh seketika. “Sebenarnya…”
“Kalau dah habis buka hikayat lama kejutkan aku. Tak suka dengar cerita si penglipurlara. Sumbang!”  pintas Jihan. Dia terus saja berjalan lalu baring atas sofa tiga. Tidak sampai lima minit. Jihan terus terlena. Mengantuk satu hal. Kedua dia memang tak nak dengar cerita lama.
Tajam sungguh sindiran Jihan. Najmi yang dengar hanya mampu terdiam. Apa lagi yang Luthfi mampu buat. Senyum saja la. sebelum Luthfi mulakan cerita sempat dia berpesan. “Aku harap lepas aku cerita hal sebenar. Aku nak minta tolong kau pujuk Jihan tu supaya terima aku semula sebagai kawan dia. Dulu kami rapat…”
Satu anggukan dari Najmi tanda setuju. “Baiklah.”
“Dulu si Jihan ni PA aku. Kami rapat. Aku rasa dah macam kawan dengan dia. Aku selesa kerja dengan Jihan sebab aku rasa dia ni sporting. Mungkin juga sebab dia tomboy. Kalau kau nak tahu. Dulu rambut dia bukan macam sekarang ni. Dulu rambut pendek macam kita ni. Sebijik! Tapi aku tak kisah sebab aku fikir dia mesti tak ada hati dengan aku punya.. Tapi satu hari tu, dia luahkan perasaan. Siap bagi kek yang aku suka dan coklat. Tapi waktu tu aku tengah pening dengan masalah gosip skandal aku. Selalunya dia tolong backup tapi dua tiga minggu tu dia malas nak backup gosip aku.”
Panjang lebar penerangan Luthfi. Dia senyap seketika. Penat bercerita. Si Najmi ni pun satu. Apa guna setiausahanya kalau tak buatkan air untuk tetamu.
“Aku marahlah dia. Kaw-kaw aku kutuk dia. Aku pun tak berapa ingat apa aku cakap. Tapi yang pasti ayat tu memang ayat meruntum jiwa. Yang kau ingat aku terus pecat dia lepas aku kata. ‘Perempuan tomboy tak sedar diri.’ Lepas tu aku tak pernah lagi jumpa dia sampaila kejadian di kereta kau hari tu. Aku pun terkejut tak sangka betul.”
“Benda dah lepas. Nanti aku cuba slow talk dengan Jihan. Dia tu nampak saja kasar tapi aku tahu hati dia baik.” Jujur sememangnya Najmi tidak nampak lagi bad side Jihan setakat ni selain kedekut dan berkelakuan kasar. Yang dia tahu Jihan seorang yang rendah diri walaupun anak orang kaya, tak cerewet, pandai berdikari, talented dan peramah. Dan ada satu sudut yang menampakan Jihan juga seorang wanita. Lagipun dia cantik apa.
Najmi terkedu dengan fikirannya sendiri. Baru perasan panjang lebar pujiannya pada Jihan. Dikerling gadis yang sudah terlena itu.
“Mie… seriously selama ni aku rindukan Jihan. I miss her. A lot!”
Pengakuan Luthfi sekali lagi buat Najmi terkedu. Hatinya tidak keruan. Berdebar semacam.



“Jihan…”
Tubuh Jihan yang kecil digerakkan beberapa kali. Liat juga si Jihan ni hendak bangun. Sudah berapa kali Najmi goyangkan lengan gadis itu tapi makin berpaling pula betulkan posisi tidurnya.
Najmi ambil peluang untuk menatap wajah Jihan seketika. Jihan yang comel. Lebih-lebih lagi gigi arnabnya tu. Comel saja pada pandangan Najmi. Mata tu pula bulat saja macam Jadoo. Arnab peliharaan Najmi.
Tiba-tiba dia mengeluh. Teringkatkan luahan Luthfi tadi. Lepas saja Luthfi ceritakan kisah Jihan-Luthfi. Lelaki itu terus minta diri awal. Tidak jadi hendak meneruskan rancangan mereka hendak keluar hari ni. Luthfi sempat berpesan agar biarlah bagi Jihan tidur saja. Tak payah kejutkan. Tapi naik bosan pula Najmi.
Kalau sejam dua tu boleh tahan lagi. Tapi ni sampai tiga jam lebih tapi Jihan masih lagi terlena. Agaknya Sleeping Beauty pun sudah terbangun jika dibandingkan dengan Jihan. Kalah jika lawan tidur.
“Jihan bangunlah…” badan Jihan digerakkan lagi. Semakin kuat pergerakannya. Lantas Najmi terus menolak tangan Jihan hingga terduduk.
“Kejutkan budak kecil rasanya lagi senang dari kejutkan budak besar ni.” Rungut Najmi. Terbang segala emosinya tadi. Naik bosan pula gara-gara kejutkan Jihan punya pasal. Liat!
Pipi Jihan ditepuk. Bukan perlahan tapi kuat. Sampai naik merah pipi Jihan. Kalau tak sedar lagi tak tahulah.
“Jihan bangunlah! Ada juga aku simbah pakai air ni.”
“Mak orang nak bangunlah ni…” jawabnya mamai. Tapp!! Kepala Jihan terus jatuh pada bahu kanan Najmi.
Makin kuat jantung Najmi berdebar. Gabra punya pasal dia terus tolak Jihan kuat.
Gedebuk!
Sudah terjatuh ke lantai. Kepala Jihan pula terhantuk pada sisi meja.
“Aauu… sakitlah!” kepalanya digosok. Habis kusut rambut Jihan dikerjakannya.
“Pertama kali aku tengok orang yang payah bangun macam ni? Kau jadi burung hantu ke apa waktu malam?” Najmi membetulkan kemejanya yang sudah mula berkedut.
Jihan masih tidak peduli. Dia tidak berganjak dari kedudukannya. Masih terduduk atas lantai.  Kepala yang sakit digosok.
“Dah jom. Kita keluar makan. Tunggu kau bangun sampai sakit perut aku tahan lapar,” bebel Najmi. Dia sudah tegak berdiri memandang Jihan di lantai.
Perlahan-lahan Jihan bangkit. Najmi yang masih berdiri tegak bak tugu betul-betul dekat dengannya. Tangan lelaki itu diangkat. Laju saja dia membetulkan rambut Jihan sambil membebel itu ini.
Tercengang Jihan seketika. Dia yang hanya paras dada Najmi hanya mampu tengok hadapan saja. Pandang baju kemeja Najmi berwarna pink lembut itu.
Perasan Jihan yang tiba-tiba senyap itu buat Najmi tersentak dengan perangainya. Dia terus bergerak ke pintu. “Betulkan rambut kau tu sebelum keluar. Serabut dah aku tengok. Nanti entah apa pekerja aku fikir.”
Lincah tangan Jihan membetulkan rambutnya. Ulas pakai tangan pun sudah cukup. Dia tidak kisah sangat dengan penampilannya. Topi yang tadi terjatuh atas lantai dipungut. Dia berlari anak mengejar langkah Najmi yang sudah keluar pejabat.
“Eh! Manusia seorang tu mana?” tanya Jihan. Baru perasaan ketiadaan Luthfi.
“Dah balik.” Pendek jawapan Najmi. Tak sangka Jihan perasaan ketiadaan Luthfi. Agaknya betul ke tidak rasa hatinya bahawa Jihan masih simpan perasaan pada Luthfi. Sejujurnya Najmi takut hendak mengetahui perasaan hati Jihan sekarang ini.

Takut dia kecewa jika dengar jawapan yang bukan diharapkan!

Nota Kaki : kali ni kurang sikit tahap keselambaan Jihan . kita nampak sifat 'kurang manis' si Jihan pula. Tidur mati dan selamba saja korek tahi telinga di tempat awam. December sudah menerpa. bulan depan dah tahun baru. lalala~ We're getting older people~! so keep smiling. tips for u all look younger than your age. haha. kbye~!


Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

1 comment:

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)