Thursday, October 6, 2011

Prolog Secantik Ainul Mardhiah


         
   Kereta Ikram berhenti di bahu jalan. Sepucuk surat yang dia dapat dari peguam tadi dipandang.
Tidak sangka sejauh melintasi lautan China Selatan pun orang tua itu masih mengawasi setiap gerak-gerinya. Ego mesti dipertahan. Mana boleh dia senang-lenang saja ikut telunjuk datuk dan neneknya.
Dia mendengus. Ganggu kredibiliti betul! Padahal entah apa kaitan kreadibiliti dengan surat tu dia pun tidak tahu.
Segera sampul surat yang diamanahkan kepada Ikram dibuka kasar. Sekeping surat dibuka. Tulisan berangkai neneknya diamati bagus-bagus. Wah ada darah seni juga neneknya ni… ini tulisan melayu ke atau kaligrafi tulisan cina? Beralun-alun!
Terbeliak mata Ikram yang sedikit sepet.


Kalau nak kami mati dengan tenang, buat apa yang kami suruh! Selagi kau tak pegang tangan tok kadi. Selagi tu roh kami akan menghantui kau!!


 Gila intro dalam surat ni pun sudah ala-ala The Seekers! Naik berdiri bulu roma Ikram baca.  Ingat ini apa? siap selit nada suara misteri nusantara lagi surat ni.
Ayat yang dirangka cukup pendek. Surat bersaiz A4 itu masih banyak lagi kosong. Kertas saja besar tapi bukannya neneknya tulis panjang. Hanya satu perenggan ni saja.
Ikram tiba-tiba rasa seram sejuk. Gila pandai betul neneknya yang memang tegas mengalahkan Hitler buat ayat. Ringkas dan padat. Apa-apa pun Ikram masih enggan setuju.
Jatuh saham! hilang mandatnya kalau ikut cakap neneknya. Ikram lelaki bukannya perempuan yang hendak dijodoh-jodohkan. Ingat ini zaman apa hendak guna sistem menjodohkan anak. Kalau ya pun, dia bukan anak dara pingitan yang mesti kahwin untuk mengelak title ANDARTU.
Ini Ikram yang macho la… apa kes kena kasi jodoh?
 Tapi kalau betul-betul nenek menghantui aku macam mana? Hatinya timbul persoalan. Badan Ikram kembali seram sejuk.
Tanpa berlengah, Ikram terus tekan pedal minyak… Iqbal! malam ini aku tumpang rumah kau!! Kalau kena kacau hantu. Biar ada geng!




Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

5 comments:

  1. sedihnye...betul tu peluang kedua myb boleh pertimbgkan tp kalo dh ketiga susah sket...

    ReplyDelete
  2. @zura asyfarhehe...susah bila kita di sakiti n then senng2 jerr nak bebaik semula...taubat sedlam2nya dulu baru minta maaf seikhlas ikhlasnya..

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)