Friday, April 6, 2012

Tembok Cinta bab 12



“Doktor Taufiq kata awak sakit?” tanyanya ramah. Fiera ingatkan bagi warning ke apa. Rupa-rupanya tanya pasal tu saja ataupun sekadar mukadimmah saja? Fiera mulai cuak. Fobia sudah dia bab-bab kena ‘serang’ ni.
‘Kalau kau nak serang bukan aku tapi awek sebenar Taufiq!!’ Fiera sekadar menjawab dalam hati. Nanti tidak pasal-pasal dia kena cop cemburu buta. Cemburukan Taufiq? eh! Takda makna…
“Alhamdulillah. Taufiq kata allergi je. Tak parah sangat pun. Dua tiga hari surutlah bengkak ni.”
“Oh! Syukurlah.” Doa Husna sambil semyum pada Fiera. sekilas wajah itu dipandang. Walaupun hanya mata saja yang nampak tapi ternyata Fiera memang ada aura tersendiri. Lagipun kalau dibandingkan antara dia dan Fiera memang jauh berbeza.
Suasana kembali senyap.
Keadaan yang terlalu senyap sehinggakan bunyi penghawa dingin pun boleh kedengaran. Fiera rimas berkeadaan sebegini. Mulutnya kalau tidak kecoh boleh tambah sakit.
“Err… Fiera…”
“Eh! Ya saya?” tanya Fiera cepat. Dia pulak yang rasa macam persalah. Cukuplah dia rasa bersalah sebab terpaksa lukakan hati wanita ini. Semua Taufiq punya pasallah ni.
Air mata Husna tiba-tiba mengalir. Makin lama makin rancak. Fiera gugup. Apa kes ni? Tiba-tiba pulak awek ni menangis. Makin kuat pulak tu.
“Awak…awak janganlah nangis! Husna… aduh! Jangan macam ni.” Pujuk Fiera. dia teragak-agak mendekati jururawat itu. Bahunya digosok lembut. Tangisan Husna tidak berhenti.
“Husna janganlah nangis macam ni. Aduh! Risau saya. Mana Taufiq ni?” dalam hati Fiera sudah sumpah marah dengan Taufiq yang pandai sangat rancang semua ni.
Kedengaran nama Taufiq disebut oleh Fiera. tangisan Husna semakin kuat sehingga bergema pejabat doktor Taufiq yang menghilang entah ke mana.
“Husna tolonglah saya. Awak janganlah menangis macam ni. Nanti orang ingatkan saya buli awak pula. Tolonglah berhenti.” Fiera makin gusar dengan Husna yang semakin galak menangis. Tambahan lagi bila dengar nama Taufiq. Aduh! Gawat!
“Maafkan saya…” mohon Husna dalam keadaan teresak-esak. Celak di matanya semakin luntur sehingga matanya hitam.
‘Kalau orang nampak budak ni confirm mereka fikir aku tumbuk mukanya. Sugul macam walking dead sudah budak ni.’ Sempat lagi Fiera membebel dalam hati. Sebenarnya lebih kepada mengutuk.
Mata Husna bukan saja menghitam gara-gara celaknya yang luntur tapi juga lebam. Mungkin juga bantai menangis samalam sampai mata pun jadi macam mata panda.
“Maafkan saya Fiera. Saya rasa bersalah sangat.” Rayu Husna. Fiera lansung tidak dapat fikir apa salah Husna padanya.
“Husna, awak tak perlulah nak minta maaf dengan saya. Awak bukannya ada salah apa-apa pun.”
“Ada Fiera. saya bersalah sangat sebab selama ni saya berusaha mengoda doktor Taufiq. Puas dia tolak saya tapi saya tetap macam perigi mencari timba. Saya kejar Doktor Taufiq walaupun saya tahu dia rimas.”
Fiera membiarkan saja Husna terus becakap. Gadis itu menarik nafas sebelum mula bercerita semula.
“Semalam saya terkejut bila Doktor Taufiq kenalkan awak pada kami semua. Saya tidak dapat terima kenyataan. Saya masih anggap semua ni rancangan Doktor Taufiq untuk mengelak dari saya.”
 Air mata Husna mengalir lagi. Jelas terpancar yang gadis itu terseksa dengan cintanya.
“Saya maki awak semalam bila sampai di rumah. Saya ingatkan awak yang hancurkan hati saya. Saya tidak dapat terima semuanya. Tadi saya datang lewat. Allah tunjukkan pada saya yang Doktor Taufiq tidak tipu. Saya nampak apa yang terjadi di kereta Doktor Taufiq.”
Muka Fiera membahang. Apa yang Husna fikir ni. Janganlah dia fikir yang Taufiq dan Fiera buat benda yang tidak baik.  Malu dia mendengar kata-kata Husna.
“Bab mana yang awak nampak. Scene yang macam mana?” mahu saja Fiera menyoal Husna sedemikian. Tapi dari pada menambahkan luka pada gadis itu jadi baik tak payah.
“Tak… tak! Saya tak marahkan awak. Jangan risau! Saya jamin yang saya tak marahkan awak langsung. Awak tak payah risau.” Fiera memberi jaminan.
“Lagipun saya tahu cinta itu kadang-kadang complicated dan boleh buat orang rasa terseksa. Rasa cinta tu kalau hadir mana kita boleh reject terus dari hati kita kan? Percayalah cinta itu satu anugerah. Mungkin jodoh awak bukan Taufiq tapi mungkin lelaki yang jauh dari Taufiq.” sambung Fiera lagi.
‘Wah! Lepas ni boleh aku rancang letak jawatan jadi PA Adam. Tukar bidang jadi DOKTOR CINTA pulak. Mengalahkan kaunselor berjaya pulak aku ni. huhu…
“Terima kasih Fiera. Saya doakan awak bahagia dengan Taufiq. Kawan?” Husna menghulurkan tangannya untuk bersalaman.
“Kawan!” Fiera menyambut salam Husna. Mereka berpelukan tanda berdamai.
“Fieraaa….!!! Kau tak apa-apa? aku dengar….” Sergah Taufiq tiba-tiba. Pintu dikuak besar.
Tercungap-cungap Taufiq sebab berlari tadi bila terdengar orang sedang bergosip mengatakan Husna serang Fiera di pejabatnya.
Buntang mata Taufiq pandang Husna dan Fiera berpelukan. Jari di bibir Fiera menyuruh Taufiq senyap.
“Saya dah agak doktor akan datang selamatkan Fiera. Takpa! Lepas ni saya  tak akan kacau doktor lagi. Saya doakan Doktor dan Fiera bahagia.” Ucap Husna selepas mereka meleraikan pelukan. Terseksa dia bila berkata-kata sedemikian.
“Terima kasih Husna. Saya doakan semoga awak akan berjumpa dengan jodoh awak.” Doa Taufiq. hatinya cukup tenang dan damai bila Husna mendoakan kebahagiannya dengan Fiera. Sekurang-kurangnya Husna dapat menerima hakikat yang dia tidak cintakan gadis itu.
“Thanks. Err… Fiera, doktor. Saya minta diri dulu.”
Fiera dan Taufiq mengangguk. Mereka meninggalkan Husna dengan lirikan mata saja. Taufiq mendekati Fiera. Dia mengambil tempat di sebelah kawannya.
“Lega aku. Ingatkan tadi tarik-tarik rambut ke atau main tampar-tampar. Kalau aku tahu baik tak payah berkejar lari ke sini. Macam kena kejar hantu pulak lari lintang pungkang.” Rungut Taufiq. Dia menyandar di kerusi. Penat berlari belum lagi hilang.
“Yang kau lari tu apasal? Bukannya aku nak mampus pun kalau budak tu datang. Apalah!!”
“Yelah… aku tahu. Aku saja yang risaukan kau. Orang sakit kena serang oleh peminat aku. Aku yang terkocoh-kocoh lari sini sebab risaukan engkau tidak pula kena kesian.” Taufiq seolah-olah berjauh hati dengan kata-kata Fiera.
“Jangan nak buang tabiat. Yang kau tinggalkan aku sini sorang-sorang apasal? Sejuk tau. Remote penghawa dingin pejabat kau ni pun aku tak jumpa. Sejukk!!” Fiera mengosok kedua belah tanganya untuk mendapat haba panas.
Taufiq perasan sesuatu pada tapak tangan Fiera. pantas tangan gadis itu di tangkap. Lengan baju Fiera di tarik sedikit ke atas.
“Hei! Taufiq kau nak buat apa ah!” Bentak Fiera. Terkejut dengan tindakan drastik Taufiq.
“Apasal kau tak beritahu aku pasal red spot ni? Tengok! Dah makin banyak.” Tangan Fiera yang berbintik-bintik merah di tunjuk pada tuan punya badan.
“Eh! Aku tak sedar pulak benda ni makin banyak.”
“Apa kau ni Fiera. Banda sendiri sakit pun tak tahu.” Keluh Taufiq. Bilalah Fiera ni risaukan pasal kesihatan diri sendiri.
“Jom!” sambung Taufiq sepatah. Dia sudah bersedia untuk berdiri. Bajunya sedikit kusut dibetulkan.
“Pergi mana?”
“Ambil ubatlah sayang oi! Nanti makin merebak pulak bintik-bintik merah tu. lepas ni kau makan jangan main bantai saja. Tengok juga benda tu boleh ke tak boleh di makan.” Taufiq mulai membebel tentang permakanan Fiera.
“Yelah… yelah Doktor Taufiq yang handsome. Abang sayang… Jom ambil ubat. Tak payah nak bising sini. Tak lama makin melarat sampai ke telinga aku pulak sakit dengar kau membebel tak sudah.” Omel Fiera sambil memuncungkan mulutnya. Proteslah tu.
Taufiq tergammam mendengar suara Fiera yang memanggilnya abang sayang. Kalau selalu macam ni dia tak kisah walaupun niat mereka hanya bergurau. Manalah tahu kot-kot jadi doa dan termakbul. Hati juga banyak senang ma...
 Fiera yang comel! Comel bukan saja pada erti paras rupa tapi juga pada tingkah laku yang secara tidak sengaja dan selamba badak membuatkan dirinya comel. Itulah yang membuatkan Taufiq menyukai gadis periang ini.
Fiera tidak perlu berlagak ayu, baik hati atau lemah lembut. Dia cukup sempurna dengan tingkahnya yang bersahaja dan comel di mata Taufiq. Sifat semula jadi Fiera yang membuatkan gadis itu lain daripada yang lain. Kerana semula jadi itulah keunikan dan kecantikan seseorang.

Saya tak dapat la nak update TC ni panjang lebar...kalau taip panjang nanti lambat pulak...korang baca...baca yang sudah saya taip la yaaa...hehe....ngee~~

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

2 comments:

  1. Sian nye lh dkt Husna tu...
    Taufiq nie pun satu,cube lah ckp terus terang dkt Husna yg die x suke Husna kejar2 die,nie tidak tunjuk hubungan palsu plak.
    Sis apekate kite tbalikkn perasaan Taufiq pada Husna...biar Taufiq rasa sunyi bila Husna x kejar Taufiq lagi...

    ReplyDelete
  2. @NurAtiZa Taufiq dah sukakan Fiera...huhu apa boleh buat. cara lelaki lain. tak faham perasaan pompuan. pengalamn dari realiti faz amek buat sini... ^^

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)