Tuesday, April 17, 2012

Secantik Ainul Mardhiah bab 25




Langkah Puan Noraini terhenti memandang Ainul berlari masuk ke dalam rumah. Dia yang tercegat di situ hanya dilintas saja. Dia mencari Yayah yang mengikut Ainul ke rumah Aizat tadi namun tiada. Begitu juga Ikram.
Beberapa minit kemudian Ikram pula masih dengan keadaan tidak terurus.
“Hah! yang ni kenapa pulak? Tadi keluar baju tu kemas mengalahkan model, ini ibu tengok macam bangkai basi yang bankrap.” Tegur Puan Noraini ketika Ikram memasuki rumah.
Nothing. Ikram penat nak balik bilik.” Lemah suara Ikram menjawab ibunya.
“Yayah mana? Tadi Ainul kata dia pergi rumah sebelah dengan Yayah. Takde pulak budak tu ikut balik.” Hairan betul dengan semua orang yang tidak bermaya tiba-tiba. Rasa geram pun ada dengan Ikram yang macam mahu tidak mahu menjawab.
“Yayah? Kami belum ambil budak tu lagi. Macam mana pula Ainul kata Yayah temankan dia pergi rumah sebelah.” Ikram semakin bersangka buruk. Ainul tipu ibunya dengan alasan Yayah menemani padahal dia langsung tidak nampak kelibat Yayah tadi.
“Tadi Ainul dan Aizat yang pergi jemput budak tu.”                            
Ainul dan Aizat. Sekali lagi Ikram mendengar nama itu. Sakit hatinya kembali. “Am tak tahu!” tegas jawabnya seraya naik ke tingkat atas.
Puan Noraini terdiam apabila anaknya bercakap dengan nada sedemikian. Tidak tinggi tapi ternyata ketegasan bahawa dia sedang marah. Bukannya dia pekak tidak dengar orang menjerit marah-marah tadi.
Malah dia tahu itu anaknya sudah tentu terperangkap dalam rancangan Aizat. Bukan dia tidak bagi amaran pada Aizat tentang kesannya. Lagipun Aizat faham benar kalau Ikram naik angin tapi lelaki itu masih juga tegas untuk meneruskannya.
Wanita itu keluar rumah lalu menuju ke rumah sebelah untuk ambil cucu angkatnya yang tidak pulang-pulang lagi. Macam manalah reaksi Yayah jika ternampak adegan ayah angkatnya mengamuk. Entah takut atau trauma balik budak tu!



“Aku minta maaf sebab menyusahkan kau lagi... ” Kepala Ikram ditunduk sedikit memohon maaf. Segan dia menumpang di rumah Iqbal sejak kawannya seorang ni sudah mendirikan rumah tangga.
“Tidak apalah. Kitakan kawan. Macam kau tak biasa tinggal rumah aku.” Iqbal meyakinkan kawannya. Afrina yang datang sambil menatang dulang dari dapur di pandang sekilas. Tenang saja isterinya seolah-olah tidak tahu masalah Ikram.
Usai menuang air Afrina meletakkan gelas di hadapan Ikram. Dia mengambil tempat di sisi suaminya.
“Maaf Rina. Terpaksa menyusahkan korang berdua. Malam buta pulak ni.” Mohonnya lagi. Kini pada Afrina pula. Sudah tentu mereka berdua terkejut dengan kehadirannya secara tiba-tiba pada larut malam begini.
“Tidak mengapa bos. Kami pun belum tidur lagi.” Sewaktu Ikram tiba di rumah mereka Afrina dan Iqbal masih lagi menonton wayang. Tiada lagi tempat lain yang terlintas di fikiran Ikram selain rumah Iqbal. Sekurang-kurangnya ada juga tempat dia mengadu masalah.
“Kau rehat dululah Ikram. Tunggu esok-esoklah baru cerita. Kasi tenang dulu fikiran tu.” Cadang Ikram. Afrina pun sudah siap menyediakan bilik tetamu untuk bosnya.
Ikram sekadar mengangguk. Perlahan langkahnya menuju ke bilik tetamu. Bilik yang suatu masa dahulu yang selalu menjadi biliknya ketika lari dari rumah apabila terpaksa kahwin dengan Ainul.
“Bang… Rina tak sedap hatilah. Sampai bila kena buat macam ni.” Afrina meluahkan tidak senang melihat Ikram yang lemah.
“Abang pun tak tahulah…” Keluhnya. Sebenarnya Iqbal dan Afrina menanti Ainul. Mereka mengagak Ainul yang akan keluar rumah tapi terbalik pulak. Lari dari rancangan asal. Oleh itulah mereka belum tidur lagi.
Selepas mendapat arahan dari mastermind mereka iaitu Aizat. Satu bilik tetamu disediakan untuk Ainul. Ingatkan isteri yang lari tapi suami. Teka Aizat, Ainul yang akan keluar dari rumah tapi sebaliknya yang terjadi pulak!



Awal Ikram bangun pagi bersarapan dengan Iqbal dan Afrina. Tidurnya sering terjaga sehingga azan dari surau berdekatan menandakan subuh sudah menjelang. Siapa boleh tidur lena sedangkan otak tengah serabut.
 Sungguh dia berbesar hati kerana Iqbal sudi mengambil cuti untuk mendengar luahannya. Tapi dia tidak boleh duduk diam saja. Makin dia terperuk di rumah Iqbal makin serabut fikirannya. Bayangan semalam kerap menjelma seolah-olah mentertawakan Ikram yang terlalu lemah.
Usai sarapan pagi, Ikram mengambil keputusan untuk datang kerja walaupun dibangkang Iqbal. Katanya tidak guna Ikram ke kerja kalau satu perkara pun tidak boleh siap ketika hati tidak tenang.
“Terima kasih Iq tapi aku tidak boleh duduk diam. Aku asyik terbayang perkara kelmarin. Sekurang-kurangnya kalau aku kerja benda tu dapat hilang seketika. Aku tidak mahu fikir apa-apa sekarang.”  Ujar Ikram yang sudah siap berbaju kerja.
“Aku tak halang kalau itu yang kau nak. Tapi satu saja. Sampai bila kau nak biarkan perkara ini sepi tanpa berita?”
Ikram hanya tersenyum sinis. Tiada jawapan untuk persoalan itu. Dia sendiri tidak cukup kuat untuk mengambil sebarang tindakan. Takut tersilap langkah!



Tengkuk Ikram diurut perlahan. Penat bekerja tanpa henti dari pagi. Ambil rehat seketika. Seumur hidupnya tidak pernah Ikram tekun bekerja. Berkerja sepanjang masa tanpa henti.
Penat tapi berbaloi. Sekurang-kurangnya masalah dapat dilupakan seketika, malah aktiviti berpeleseran dapat dilupakan. Duit pula jimat sebab tidak payah mengeluarkan belanja untuk skandal-skandalnya.
Ikram menuju ke pantri. Dia masih lagi membuat kerja tanpa setiausaha. Bukannya dia tidak memerlukan pembantu. Tapi dalam kerja Ikram sukakan kesempurnaan dan belum ada sesiapa lagi yang dapat mengantikan Afrina.
Dua hari lagi barulah Afrina bekerja semula. Biarlah dia dan Iqbal berehat. Sudah terlalu lama Iqbal tidak merasa kebahagian seperti sekarang. Pek Nescafe 3 in 1 dibuka. Minum segelas sekadar menghilangkan rasa mengantuk.
Telefon Ikram berdering. “Assalamualaikum bu.” Salam diberi tatkala Ikram melihat gambar ibunya pada skrin telefon.
“Waalaikumsalam Am… Ya Allah budak bertuah ni! Apa lagi masalah kamu cetus ni Ikram. Seorang membawa diri. Seorang terperuk 24 jam dalam bilik. Hah! yang seorang tu pulak sudah lebam sana sini.” Tersenyum Ikram mendengar bebelan ibunya. Ibu kalau sudah mulai membebel machine gun pun kalah.
“Am tak nak cakap apa-apa bu. Tengoklah nanti. Am sibuk. Nanti Am telefon ibu balik yaa. Sayang ibu. Bye!
Titt… terus butang hijau ditekan. Tidak ingin emosi terganggu lagi. Air panas yang telah mendidih dituang ke dalam mug. Tanpa berlengah lagi Ikram terus masuk ofis untuk sambung kerja. Lupakan segala masalah!
Langkah Ikram terhenti ketika terlihat seorang perempuan bertudung sedang selesa duduk di dalam pejabatnya. Ainulkah? Wanita yang sedang membelakanginya itu tidak mengesan ke hadiran Ikram.
Deheman Ikram membuatkan wanita tersebut berdiri sejurus berpaling menghadap Ikram.
Satu saja ekspresi diwajah Ikram sekarang. Terkejut dengan kehadiran Zarra Najwa ke pejabatnya!
“Apa kau nak?” soalnya sambil menuju ke kerusi. Terus punggung dihenyek tanpa pedulikan wanita dihadapannya.
Tepat anak mata Ikram memaandang perempuan yang satu ini. Sejujurnya tidak pernah dia hilangkan sikap pesimisnya pada Zarra walaupun wanita ini sudah bertudung.
Tanpa meminta kebenaran Zarra duduk dikerusi hadapan Ikram. Dia tersenyum sinis sebelum menjawab soalan Ikram. “Aku tak sangka lelaki sehebat kau boleh kalah dengan Aizat? Your best friend!
“Aku tanya, kau nak apa? Please out of my sight! Sakit mata aku tengok muka kau.”
Senyuman Zarra sekali lagi membuatkan hati Ikram bertambah sakit. “Ikram… Ikram… Ikram… masih lagi tidak matang seperti dulu.” Katanya sambil mengelengkan kepala.
“Kau ingat kau tu baik macam bidadari? Tolonglah Zarra… sedarlah diri tu sikit.” Balas Ikram dengan sindiran.
“Aku tak kata aku baik macam bidadari. Iyalah! Engkaukan dah tinggal dengan bidadari syurga. Aku sedar diri aku dengan Ainul berjuta perbezaan. Aku datang sini saja nak beri peringatan kepada engkau.”
“Tak kisahlah. By the way, kau serang Aizat dan Ainul ada bukti yang kukuh? Cukupkah apa yang sekadar kau lihat dari biji mata kau tu? Cerita-cerita yang orang canang sana sini tu betulkah tidak?” Zarra cuba berteka teki.
“Kalau tak ada angin, masakan pokok akan bergoyang.” Jawab Ikram ringkas.
“Cuba tanya sama pokok apa sebab goyang? Mungkin pokok akan jawab, orang yang goyang instead of angin…”
“Apa yang kau nak sampaikan?”
“Salam terakhir!” gurau Zarra dengan tajuk lagu arwah Sudirman.
“Serius aku tiada masa hendak layan kau sekarang Zarra. Keluar atau aku panggil pengawal.” Ikram mengugut dengan mengangkat ganggang telefon.
“Pasal Pak Guard tu kau tak payahlah nak kecoh sangat Hafiz Ikram.” Senyuman menleret di bibir Zarra sambil mnengangkat tangannya yang memegang wayang telefon yang telah dipotong.
Bangga Zarra kerana dapat mengenakan Ikram ni. Huh! Bodoh sombong!
Ganggang telefon dihentak kuat. “Kau nak apa sebenarnya?”
“Aku ringkaskan cerita sajalah. Mesti kau fikir watak antagonis lagi untuk aku kan? Jangan risau. Aku dah kena sesi transformasi oleh arwah suamiku. Dengar sini baik-baik.”
“Semua ni rancangan Aizat. Semua orang tahu termasuk ibu dan ayah kau kecuali kau dan Ainul saja yang tidak perasan. Aizat mastermind semua yang terjadi! Kau rasa dia tu bodoh sangat ke tak nak lawan kau walaupun kena tumbuk bertubi-tubi?”
“Maksud kau?”
“Semuanya… untuk kamu berdualah pandai! Itupun tak tahu nak guna otak ke?” sindir Zarra. Geram pula dengan Ikram yang lambat pick up ni!
“Kau bodoh Ikram!” sambungnya lagi.
Tajam mata Ikram bila dikata sedemikian. Mulut Zarra ni boleh tahan juga!
“Kenapa? terasa? Iyalah. Siapa yang makan cili dia yang terasa pedasnya. Kau bodoh menilai cinta Ainul! Ego saja lebih. Tidak mahu mengaku cintakan Ainul konon! Kalau aku sudah lama aku lari ikut lelaki lain. Berderet lelaki yang inginkan isteri macam Ainul.”
“Kau jangan nak panaskan keadaan. Kalau betul apa yang kau cakap! Kenapa Aizat tak terangkan sendiri.” Ikram masih lagi tidak percaya dengan keterangan Zarra.
“Kenapa Aizat tak terangkan sendiri. Budak tadika pun boleh jawab Encik Ikram oi. Senang saja. Kau rasa lepas kau belasah Aizat larat ke dia nak berdiri lagi? Aizat dah agak yang kau akan belasah dia cukup-cukup sebab tu dia suruh aku yang terangkan.”
“Oh ya… pasal kelmarin. Aku nyaris terlupa. Dalam bilik foto Aizat tu bukan mereka berdua saja ada. Tapi aku dan Yayah pun ada dalam rumah tu. Bila kau kata dengan mak cik Aini yang kau nak pergi rumah Aizat. Mak cik terus telefon aku.”
Zarra berhenti seketika untuk menarik nafas. Besar betul kerja Aizat suruh dia ni. Beritahu hal sebenar dengan manusia yang keras kepala macam Ikram bukan kerja mudah. Siap hari bulan bukannya dia mengaku salah tapi tidak pasal-pasal kena tuduh itu ini pulak.
Tiada bantahan dari Ikram. Dia hanya senyap dan terus menanti sambungan penerangan dari Zarra Najwa.
“Lepas mak cik telefon aku… aku pura-pura minta Yayah temankan keluar. Jenuh juga mulut aku bagi alasan sebab Ainul tak nak berdua-duaan dengan Aizat dalam bilik tu. Bila aku beralasan kukuh antara mahu atau tidak dia terpaksa setuju. Mereka berbual, Aizat pura-pura jatuhkan penutup botol dekat Ainul. Mereka terduduk ambil benda tu sama-sama…”
And tadaaa!! Watak utama Hafiz Ikram bin Ahmadi datang dan salah sangka pun berlaku. Rancangan berjaya... dan lepas tu kau tahu apa yang terjadi. Salah faham all that things. Belasah orang tanpa mengetahui hal sebenar. Emm... lagipun itu memang cara kau. Suka sangat tuduh tanpa siasat.”
“Cerita yang bagus Zarra. Sangat tersusun rapi dengan plot yang menarik. Tapi kau ingat aku percaya?” soal Ikram sarkastik.
“Aku tahu. Kau tengah generate otak kau yang berkarat tu sekarang. Kau sebenarnya bukan tidak percaya apa yang aku cakap. Iyalah… pada kau aku tidak ubah macam watak antagonis. Jahat! Tapi aku yakin… kau bukan tidak percaya tapi tidak sangka semua ni hanya satu rancangan. Lagipun apa aku dapat kalau aku datang sini buang masa semata-mata untuk membebel.” Yakin Zarra menjawab soalan Ikram dengan tenang.
Terdiam Ikram. Masih lagi kurang yakin walaupun semua yang dijelaskan oleh Zarra ada benarnya.
“Sudahlah Ikram. Ainul cintakan kau. Aku bukannya cakap kosong. Tapi dia sendiri yang luahkan dekat aku. Dia cintakan kau sebab kau suaminya. Pasal yang Ainul tak bagi kau sentuh dia lagi sebab dia takut kecewa. Kau layan dia mesra tapi kau tak pernah sekalipun mengaku yang hati kau ada dia...”
“Daripada biarkan kau buai perasaannya, baik dia buat keputusan sedemikian. Aku pun setuju. Dan aku juga yang suruh dia cakap macam tu.” selamba Zarra sambung tanpa riak bersalah.
“Engkau?” Ikram terkejut.
“Yup… aku yang suruh. Memandangkan dia selalu kongsi rahsianya dengan aku so it’s part of our plan la.. Aku nasihat dia macam tu.... bukan betul-betul pun. Sebab tu aku datang sini nak jelaskan semuanya tanpa ada sepatah pun tertinggal…”
“Aku balik dulu. Kau fikirlah sendiri. Mengaku perasaan kau pada dia dan bahagia atau terus jadi macam ni! Assalamualaikum.” Ucap Zarra lalu meninggalkan Ikram. Tugasnya sudah selesai.
Selebihnya terserah pada Ikram sendiri hendak percaya atau tidak.

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

5 comments:

  1. ikrammmm,,
    pkir baik2 ape yg zarra najwa bgtau!

    ReplyDelete
  2. yes...arap2 hepi ending y tersgt hepi..hehhe

    ReplyDelete
  3. rmai yg bkomplot yea..insaf la ikram jgn ego jew bek ngaku n mntak maaf ngn ainul..stia la pd yg 1 pd ainul je

    ReplyDelete
  4. Hailah Ikram ni ego,dah sayang cakaplah sayang,jangan sampai melepas dahlah... :-[

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)