Thursday, November 3, 2011

maaf ! saya tak tiru karya orang lain... :(



Maaf saya tak tiru lansung karya orang lain..
saya tak tahu apa yang saya tiru..
maaf saya TAK TIRU...
sedihnya..
saya menangis bila orang ckp macam ni..
tak tahu apa yang saya tiru..
sekurang2nya bagilah reason atau bukti..

Maaf! saya tak tiru...
tapi sebaris ayat awak menguris sekeping hati saya..
sedih...
saya tak tiru...
mungkin sapa baca ni kata sya sedang buat lawak...
saya tak melawak...!

terus terang...
saya minat dengan novel tak sampai setahun..
sebelum ni saya anti orang yang kuat dan ketagih membaca novel..
ingatkan hobi buang masa n duit sebab almari penuh dengan koleksi novel2...

mak dan kakak saya suka baca novel..
kawan2 baik saya suka baca novel..
saya cuak tengok mereka ke mana saja dengan novel..
itu persepsi saya dulu..
sampailah saya terbaca novel mak saya AWAL TAHUN NI...
entri dlm blog ni pun start bulan Febuari ni...
sampaikan saya tak sangup letak link2 blog ni guna FB saya..
sebab saya malu dgn rakan2 saya yg tahu saya dulunya ANTI NoveL boleh pulak ada hari nak menaip novel..
sebab tu saya tak pernah letak LINK d FB sya...
maaf...
sekali lagi saya minta maaf kalau saya meniru..

sedangkan novel sekolah menengah dari form 1 --> form 5 saya tak pernah baca novel2 yang masuk exam tu..
kerja saya baca sinopsis saja..
sedihnya..:(
hilang mood terus..
buat apa saya nak meniru..
penat-penat saya menaip...
takda gunanya saya taip semula karya orang lain..
saya gila menulis sekarang sebab saya boring dengan kehidupan saya..
saya bukanlah peramah kalau hendak bawa berbual Face-to Face...
sampai kawan2 pun ckp sya ni sombong la....
kalau bercakp pun terpaksa telan liur balik2 baru kuar suara..
cakap pun boleh tergagap2...
suka menyendirilah...

ya..! saya memang suka bersendirian..hidup saya tenang dengan dunia yang saya cipta..

saya tak tiru..
sedihnya..penat saya menaip...ingtkan nak kongsi cerita dalam dunia saya..

#korang tengoklah dulu komen tu d page sya..
mungkin ada sama dengan karya orang lain..boleh bagi saya link karya tersebut..
saya hilang mood sekarang..
kalau cerpen ni mungkin sama dgn karya orang lain.. 
saya tidak akan post n terus del dlm file sya...
saya sudh tulis separuh jaln..penat perah otak tapi orang kata bgni pulak..

kalau cerpen Aidil cinta Fitri atau Adha ni yang KONONnya saya tiru...
ni jalan cerita cerpen saya...
Aidil bertemu Adha yang baru balik dari melangcong (adha seorang programmer yang hidupnya sentiasa melancong sepanjang tahun sampailah dipaksa pulang untuk beraya di kmpung...*programmer kerja dia cuma hadap lappy n hntr software p syarikat yg dia kerja saja...)
Aidil bergaduh dgn Adha kerana Adha kata dia lelaki gatal yg cuba ambil kesempatan ketika di kapal terbang n bas kerana perjalanan mereka sehala jadi pengangkutan pun sma lar...
Aidil sangka Adha ialah fitri (kakak kembar Adha) yg juga cinta pertamanya ketika sekolah menenggah..
fitri seorang yang ayu..
berbanding Adha yang tegas..
Adha fikir Fitri lebih di sayng . . 
kerana..
1. mereka lahir hari raya AidilFitri tapi fitri pulak yang dpt nama Fitri sempena raya..sedangkn dia berbeza..
hnya alasan kelahiran bayi perempuan memang di jangka pada hari pertama raya AidilFitri tak sangka pula bileh jadi kembar..sebab tu sedah prepare nama Nurul Fitri..sempena Aidilfitri..apabila kembar terus letak Nurul Adha. 
2. n then.. Fitri d benarkn masuk sekolah biasa ketika sekolah menengah tapi Adha di paksa masuk sekolh berasrama penuh krna xnak Adha lebih berkecimpung dlam sukan...
3. Fitri sering d puji kerana mengikut kerjaya keluarga dgn jd seorang guru sejak dia masuk maktab perguruan..sedangkan Adha yg dapt A-level untuk smbng luar negara pula tdk d benarkan...malahan di paksa masuk matrikulasi atau maktab perguruan...
Adha bangkang lalu senyap2 ambil Uitm dlm sains kompter n math sebab minatnya dlm ICT..
4. Adha sering kena marah sebab tdk betah duduk d rumah..
suka sngat merantau n melancong..

pertemuan Aidil + Adha +Fitri hanya satu kisah cinta yang tersisip dlm cerpen ni..
selebihnya lebih banyak pasal hal sikap Adha n kesabaran kembarnya Fitri...

Saya tak tahu apa yang saya tiru...
kalau cerpen ni atau e-novelet lain yang saya tiru..
hidup mati balik saya tak akan meniru karya orang lain..
sebab saya tidak mungkin penatkan diri sendiri untuk tiru karya orang lain...

saya hilang mood sudh nak menaip malam ni..apa sya nak hanyalah bukti saya meniru..
sedihnya...
saya nak tidur dulu..
betul2 tiada mood sekarang...
Assalamualaikum...




Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

9 comments:

  1. ya Allah..sedih baca post ni.
    bila tengok komen kat fanpage tu memang agak kasar cara dia tegur tu. Tak patut betul. sabar ea Faz.

    *sekarang ni dah jadi lambakan novel/cerpen/drama melayu segala. jadi memang tak mustahil akan terjadi kononnya kes meniru karya orang lain atau ceduk karya atau apa-apa lain gelaran dia.. jadi,banyakkan bersabar ye. kalau Faz rasa tu memang Faz punya karya teruskan sahaja berkarya. Pedulikan kata-kata mereka yang mungkin dengki atau orang yang suka serkap jarang, main tuduh-tuduh tanpa baca karya Faz sepenuhnya. La Tahzan ye. :)

    ReplyDelete
  2. As salam...
    jgn sedih2... or down sbb teguran tu.

    tajuk Faz mmg seakan sama dgn karya SYAMNURIEZMEL: Aidil cinta Fitri. but the storyline seems to be different.

    jgn down terus hny kerana satu teguran. mungkin org tu sekadar nak clarify.
    You keep on writing. Semangat tu penting. Kita tulis sebab kita suka... stereotaip tu, dah jadi perkara biasa dlm dunia penulisan...

    semangat k... :)

    ReplyDelete
  3. alololo,lepak arr!...diorg jelez lar tu..dah2,jom g mapley!..pekena teh tolak..hahahaaa..

    ReplyDelete
  4. Salam...

    sabar yer....ria tahu orang yg memikulnya lebih rasa beratnya berbanding orang lain.. apa yang boleh ria nak nasihatkan...kalau betul idea itu datang daripada usaha kita, idea kita, yakin kita tak pernah pun tiru meniru ni..tak payah la sedih sangat, kawan2 dan peminat penulisan awak ada di sisi awak utk terus sokong awak....

    tipu cakap kalau tak sedih bila gosip liar macam tu wujud, tapi banyakkan bersabar, dan sabar kita tu insya allah akan ada hikmahnya..

    jangan sedih lama-lama ye...

    ReplyDelete
  5. nur, dia tanya kenapa tiru tajuk, bukan dia tanya kenapa tiru hasil karya orang.

    tak dek hal lah ! buat ape sedey2 buat penat otak aje, just be yourself. gambatte!

    -TAJ-

    ReplyDelete
  6. sabar la dik....

    akak pn penah kena gak, dorg ckp jln cite lebih kurang dgn novel org lain..

    mmg sedih sbb akak ni bukan la kategori gemar membaca novel sgt kecuali karya2 siti rosmizah,damya hanna, hanni ramsul, aisya sofea, fauziah ashari..

    tu mmg favorite novelists akak..mmg x miss novel2 diorg..

    xtawu plak jln cite novel akak ada sedikit tersama dgn salah sebuah novel yg da kuar kat pasaran..

    padahal akak tak pernah baca pun novel tu.. =.=

    biasalah tu, dik.. ni la dugaan & cabaran menulis zaman skrg ni sbb da byk crite atau jln crite yg semua hampir sama je..

    kebanyakan novel skrg ni da terpengaruh dgn crite2 korea.. pada pendapat akak sndiri la..hehe

    tak abis2 bertengkar sana sini mcm anjing & kucing pastu nnti jatuh cinta..

    biasa la tu dik.. sabar je la k.. :)

    ReplyDelete
  7. sian kat sis kena tuduh2 camnie.. eeee xsuke nye ngn c pnyebok kat fb tu.. mesti saje je dengki tu..sye sbg pnyokong sis xpcye un sal tduhan tu, so jgn moody2 cangat tau.. :)

    ReplyDelete
  8. Faz.....hehehe....besa lh faz....nama kdg2 boleh TERsama....bwak relax ye...(wo xi huan ni xie de gu shi a..) :) chaiyok....

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)