Sunday, December 2, 2012

Tembok Cinta bab 25



Bunyi bising plastik menganggu lena Fiera yang sedang enak diulit mimpi. Dahinya berkerut. Enggan membuka mata yang terasa berat. Tapi bunyi bising orang memang menganggu tidurnya. Tengah sedap-sedap diulit mimpi sang pencinta wanita, tatkala jari manisnya bakal disarung dengan sebuat cincin emas bertahtakan berlian. Ketika itu dia bersiap untuk mengangkat muka bagi melihat si jejaka yang telah pun menjadi imamnya.
Kruk… kruk.. bunyi plastik dibuka sekali lagi mengeluarkan bunyi yang kurang enak dan menganggu tidurnya. Dan akhirnya mata Fiera terbuka luas. Cis… kacau mimpi aku aje!
Sekujur tubuh yang sedang sibuk ‘menyibukkan’ diri sendiri di satu sudut bilik itu dipandang. Tekun lelaki itu menuang makanan ke dalam bekas kontena.
“Apa kau buat tu Fiq?” tanya Fiera akhirnya. Mata yang berat digosok. Kemudian dia duduk bersandarkan kepala katil. Pandangannya tertacap pada Taufiq yang berada di meja berdekatan katilnya.
Taufiq tidak mnejawab soalan Fiera. Sibuk berangkali. Usai meletakkan bubur ke dalam bekas makanan itu. Dia menuju ke arah Fiera dengan milo yang telah telah siap dibancuh. Tempat disisi katil menjadi sasaran. Bukan tiada bangku disediakan tapi sengaja supaya senang untuk menyuap orang tengah sakit ni. Mug milo diletak atas meja sisi katil.
“Makan.” Kata Taufiq sepatah.
Mata Fiera terus memandang bubur dalam bekas makanan itu. Bubur! Haish… ini yang lemah skru lutut ni.
“Jangan risaulah. Ini bubur McD bukan bubur dari hospital. Baca doa makan.” Arah Taufiq. Usai menadah tangan membaca doa makan, Fiera ingin mencapai bekas makanan berisi bubur kegemarannya tapi Taufiq lebih pantas menjauhkan tangannya.
Fiera muncungkan mulut. “Nak makan…” rayunya. Perut digosok beberapa kali.
“Tak sedar tangan tu mengigil kesejukan. Nak juga pegang kontena ni. Kalau jatuh macam mana? Aku tak nak pergi beli lagi. Jauh tau!” 
“Habis tu macam mana nak makan?” tanya Fiera lurus.
“Aku suap. Sekarang selimutkan dulu badan kau tu. Aku ada pesan kat jururawat lain bawakan ekstra selimut untuk kau.”
“Sejuklah Fiq… tak suka aku. Bila aku boleh keluar ni?” rungut Fiera. Mulut pucat itu kemudiannya dibuka apabila Taufiq menghalakan sudu ke mulutnya. Hrmmnyum… nyum… sedap!
“Nanti. Nantilah. Buka mulut tu besar sikit. Aaaa...” arah Taufiq. Mulutnya turut ternganga. Ngap! Sekali lagi bubur selamat dimasukkan ke dalam mulut Fiera.
“Ingat orang budak kecil ke? Minta air tu. Sejuknya…”
“Sejuk eh?” Satu senyuman jahat terlakar dibibir Taufiq. Dengan mulut yang merah bersama dengan muka yang putih melepak. Taufiq ada bakat untuk memainkan watak The Joker dalam siri animasi kartun Batman berbanding dengan Ammar.
“Nak aku tolong panaskan?” sambung Taufiq lagi.
Ah! Sudah kepala otak kuning Taufiq mulai dijangkiti virus gatal. Laju tangan Fiera menutup badannya hingga ke leher.
Tergelak besar Taufiq memandang wajah kalut Fiera. Mug yang diletak pada meja sisi katil diambil lalu didekatkan pada pipi kanan Fiera. Kemudian bertukar ke kiri pula untuk memberi haba panas. “Panas? Boleh tak kau fikir yang elok-elok pasal aku yang baik hati ni.”
Fiera mencebik. Mug milo diambil. Suka bila Taufiq dekatkan mug pada pipinya. Terasa diri dimanjakan. Yang pasti, pipinya merona kemerahan bukan disebabkan haba panas dari mug tapi atas sikap Taufiq padanya.
Kedua tangannya memegang mug tersebut. Sesekali Fiera menghirup milo sambil membuka mulutnya untuk disuap oleh sang jejaka. Haiyaa hati… izinkan aku terbuai seketika. Buat sekian kalinya Fiera terlupa akan status Taufiq yang sudah berpunya.
Done. Lepas ni kau mandi. Aku ada bawa beg yang Anis kirim. Dia kata dalam tu dah ada segala keperluan kau. Berus gigi, ubat gigi dan sabun pun dia dah tolong sediakan.” Kata Taufiq setelah usai menyuap Fiera.
“Fiq…”
“Apa?” tanya Taufiq. Wajah Fiera dipandang sekilas. Bekas-bekas makanan diletak atas dulang.
Fiera geleng kepala. Terbantut segala yang hendak diluahkan.
Senyap. Mereka hilang kata-kata. Taufiq berdiri bersama bekas makanan dan mug tadi.
Kemudian tisu dibasah dikeluarkan dari dalam tas tangan Fiera. Tahu sangat stok tisu basah sentiasa update dalam tas tangan itu. Tidak pernah kurang. Begitu juga hand senitizer jenama Dettol mesti ada dalam tas tangan itu sejak dulu lagi. Dan sejak dulu jugalah Taufiq orang yang suka menjahanamkan hand senitizer dan tisu basah Fiera.
Taufiq mendekati Fiera sekali lagi. Mulut gadis itu yang sedikit comot dilap lembut. “Comot!” komennya.
Tubuh mereka yang dekat membuatkan nafas antara satu sama lain terasa. Fiera menelan air liur. Matanya yang sedia ada besar makin dibesarkan. Gugup! Itulah perasaan yang menyelubungi segenap hati mereka berdua. Tapi Taufiq lebih bijak menyembunyikan perasaannya. Lagak macho dan selamba masih dipamerkan.
Tok… tok… tok.. pintu bilik diketuk. “Assalamualaikum.” Salam diberi dari seorang jururawat perempuan.
Taufiq berdehem. Dia menjarakkan diri dari Fiera. Wajah jururawat yang datang itu dipandang sekilas. Fiera pula memandang ke arah lain. Malu tertangkap dengan jururawat itu. “Waalaikumsalam Tina. Masuklah.”
“Maafkan saya menganggu doktor.” Kata jururawat bernama Tina itu sambil tersenyum-senyum. Bukan dia tidak nampak scene mengelap mulut pesakit perempuan itu. Tina melangkah masuk ke dalam wad. Kedua pasangan itu didekati.
“Saya bawakan selimut yang doktor minta.” Selimut yang berada ditangan Tina diberikan kepada Taufiq.
Thanks Tina.”
Fiera diam. Cukup sekadar menjadi pemerhati. Dia membalas senyuman tatkala jururawat itu senyum memandangnya.
Beberapa minit selepas jururawat itu keluar. Fiera memandang wajah Taufiq.
“Apa?” tanya Taufiq. Pelik apabila Fiera memandangnya tidak berkelip.
Mata Fiera ditutup perlahan. Kemudian dia membuka mata bundarnya. Dahi sengaja dikerut beberapa lapisan. Dia sekali lagi merenung Taufiq. “Dalam hospital ni? Ada berapa ramai misi yang minat kat kau selain Husna?” soal Fiera. Dagu yang tidak gatal sengaja digaru.
Kening Taufiq terangkat. Renungan Fiera dibalas. Ingat aku takut? Dia mendekatkan wajahnya pada muka Fiera. Jarak mata mereka dekat lebih kurang seinci. Mata Fiera sekali lagi membesar. Dia pulak tidak bergerak.
“Kalau aku cakap ramai. Kenapa? Jeles?”
Fiera berdengus. Satu senyuman sinis terlakar dibibir. Dia memandang ke arah lain sebelum membalas pandangan Taufiq semula. “Tiada maknanya aku nak cemburu dengan kau.”
Taufiq kemudiannya ketawa berdekah-dekah. Dia berdiri lalu mengosok kepala Fiera hingga tudung gadis itu kusut masai. “Nampak sangat cemburu tu Fiera.”
“Orang kata tanda cemburu tu…” sambung Taufiq lagi. Kata-katanya sengaja dilambatkan.
“Tanda apa?” tanya Fiera kembali. Kura-kura dalam perahu, pura-pura tidak tahu. Padahal dalam hati Tuhan saja yang tahu! Jantung Fiera berdebar-debar macam nak tersembul. Jangan sampai terkantoi sudah.
“Tanda orang tu busuk. Dua hari tak mandi-mandi! Aku keluar dulu. Ada kerja lagi nak buat. Pergi mandi! Bye sayang. Adios!” ujar Taufiq selamba. Dia terus keluar tanpa sebarang riak bersalah mengenakan Fiera. Bibirnya tidak pernah kering dengan senyuman.



Duduk keseorangan dalam bilik ini memang membosankan. Dia membuka tinkap. Kepala didongak memandang langit yang cantik dihiasi gemerlapan bintang pada waktu malam. Sunyi sungguh hospital ni. Alangkah indahnya kalau ahli keluarganya bersamanya. Tapi indah mimpi dari realiti. Itu adalah perkara yang terlalu mustahil untuk berlaku.
Hati Fiera tertanya akan kelibat Ammar dan Adam. Entah apa yang terjadi petang tadi? Bergaduh tak habis-habis. Sesekali Fiera tertanya-tanya bagaimana hendak menyatukan mereka bertiga ini. Duduk semeja tak pernah aman, berjalan bersama tidak pernah berbaik sampaikan bercerita pun ada kata-kata yang memerli antara satu sama lain.
Sekali lagi kebosanan menyapa. Tadi Taufiq tawar diri untuk menemaninya tapi ditolak bulat-bulat. Bukannya tidak pernah tapi Fiera risau juga. Risaukan hatinya terbuai seperti kejadian tadi. Hati seorang perempuan. Sekeras macam mana pun tetap ada kelembutannya. Selepas menghantar makan malam untuknya, Taufiq pun balik ke rumah.  Lagipun dia tidaklah kejam sangat. Taufiq pun perlu berehat juga.
Tangannya dimasukkan ke dalam poket jaket Manchester milik Taufiq. Anis terlupa hendak sediakan baju sejuk. Nasib baik Taufiq pinjamkan jaketnya yang memang tersedia dalam pejabat lelaki itu.
Bunyi telefon menghentikan lamunan Fiera. Ammar! Entah apa cerita mamat seorang ni.
“Assalamualaikum Fiera.” Lemah saja nada Ammar kedengaran disebalik corong telefon.
“Waalaikumsalam.”
“Fiera, aku nak minta maaf. Aku rasa bersalah sangat.”
Fiera memandang skrin telefon. Masih ingin memastikan sekiranya itu ialah Ammar. Kenapa lain saja suara? Selalunya Ammar orang yang paling bersemangat setiap kali bercerita dengannya. “Kalau rasa bersalah kenapa tak jenguk aku langsung pun.” Gertak Fiera. Niat di hati hanya ingin bergurau saja tapi lain pula yang dibalas oleh Ammar.
I’m so sorry my dear. Aku tunggu kau lama kat luar. Tapi aku masih lagi takut nak jumpa kau. Lepas tu aku dapat panggilan. Video aku bergaduh dengan Adam tersebar. Ada budak rakam dan sebarkan kat internet. Aku terpaksa uruskan benda ni. Maaf Fiera, nama kau pun tersebar gara-gara aku. Tapi aku dah handled benda ni… don’t worry...” Kata Ammar lemah walaupun dia berjaya cover beberapa perkara agar nama Fiera tidak berjaya tersebar luas. Cuma ada beberapa pihak saja yang masih keras kepala.
Fiera mengeluh.
It’s okay Am. Kita pun tak nak perkara ni berlaku. Aku pun malas nak marah-marah.”
“Kau tak apa-apa? Aku terkejut bila dapat tahu kau pengsan. Niat aku nak bawa kau keluar sebab takut sakit gastrik tapi gara-gara aku pulak penyakit kau tu datang. Aku ni cuma tahu menyusahkan kau aje kan. Entahlah…” keluhan demi keluhan diluahkan. Rasa bersalahnya pada Fiera mengunung.
“Aku okay. Jangan risau. Sudahlah. Aku tak salahkan kau pun. Tapi lain kali jangan bertindak terburu-buru ye. Janji dengan aku.” Kata Fiera. Dia sendiri pun malas hendak panjangkan cerita.
Cermin tingkap dipegang. Dia melakar sesuatu pada cermin yang berkabus akibat penghawa dingin yang sejuk. Fiera tersenyum lucu. Teringat kenangan kanak-kanak dulu ketika melukis beruang ini sambil menyanyi kecil.
‘Bulat kecil, bulat kecil. Bulatlah besar. Sayang papa, sayang mama, sayang semua. Enam darab enam tiga puluh enam, enam darab enam jadilah beruang. Macam budak tadika.’  Desis hatinya.
“Baiklah aku janji. Aku datang jenguk kau esok boleh?”
Tertawa kecil Fiera mendengar soalan Ammar. “Bolehlah. Macamlah aku ni VIP sangat sampai susah nak jumpa.”
“Masalahnya Taufiq. Aku malas nak bergaduh lagi. Sakit bergaduh dengan Adam pun masih lagi terasa lagi ni. Esok nak aku bawakan makan apa-apa tak?” Ammar sendiri pun tahu tentang Fiera yang tidak suka makanan di hospital.
“Tak payahlah susah-susah. Aku tiada selera nak makan sangatlah. Muka kau lebam teruk ke? Jangan lupa tuam guna ais supaya surut sikit bengkak tu.”
“Aku okay lagi. Okaylah Fiera. Aku dah nak tidur. Penat betul hari ni. Assalamualaikum.”
“Baiklah. Waalaikumsalam.”
“Kau pun janganlah tidur lewat sangat. Ambil masa sekarang ni rehat.” Sempat lagi Ammar menghadiahkan ‘pesanan penaja’ sebelum mematikan talian.



Fiera merayau-rayau kawasan hospital. Bosan asyik terperuk dalam bilik saja. Walaupun perasan dirinya seolah diperhati tapi dia tetap dengan lagak selambanya. Banyak yang Fiera perhati dari tadi. Dari ragam pesakit yang banyak keranah hinggalah aksi tangis menangis di kawasan wad berdekatan.
Bosan betul terperuk dalam wad sahaja. Walaupun Ammar ada datang melawat tapi untuk seketika sahaja. Sebab lelaki itu perlu pulang semula ke Johor. Ada masalah pejabat yang memerlukan dia. Sempat lagi Ammar merungut kerana terpaksa pulang walaupun cutinya masih berbaki dua hari.
Adam pula masih tidak kelihatan, khabar berita pun langsung tiada. Menurut Anis, teruk Adam dimarahi oleh Tan Sri Fuad semalam. Sempat juga mereka buka gosip liar ketika Anis dan ibu bapanya datang tadi. Tapi bergosip secara cover line jugak. Waktu umi dan abah hendak balik. Dia sengaja buat alasan ada kerja sekejap nak buat dan menyuruh umi dan abahnya balik dahulu ikut pemandu mereka. Padahal nak buka kedai kopi dengan Fiera. Mengumpat abang kembar sendiri. Ish… ish… ish…
“Fiera…!!!” lamunan Fiera lesap sebaik sahaja namanya dipanggil. Huish! Merona kemerahan pipinya apabila namanya dijerit sedemikian. Apa tidaknya! Nada suara dengan pitching yang agak tinggi itu memang mampu menarik perhatian orang sekeliling. Ikutkan hati, mahu saja dia pakai topi pada jaket Manchester Taufiq yang elok tersarung dibadannya.
Fiera memandang lelaki yang sedang berlari anak ke arahnya. Macam ku kenal? Tapi di mana ya?
“Lupa pasal saya ke? Hazmi… housemate Taufiq.” Kata lelaki itu seolah mengetahui apa yang sedang bersarang difikiran Fiera.
“Hazmi… ya, ya ingat. Eh! Taufiq tak cakap pun awak ni doktor juga.” Kata Fiera terangguk-angguk. Teruk betul dia ni. Berapa tahun kenal dengan Taufiq tapi teman serumah lelaki itu pun tak ingat. Itupun baru saja kenal ketika mereka berbeku dahulu.
“Oh! Saya memang kerja kat sini. Ardi dan Bad yang kerja lain. Awak dah okay? Semalam Taufiq ada cerita yang awak dimasukkan ke hospital.” Kata Hazmi.
“Alhamdulillah sihat. Tapi Taufiq tu je yang melebih-lebih. Rasanya tunggu saya menetap sini baru dia senang hati kot.”
“Kalau terus menetap dihatinya lagi dia suka.” Gumam Hazmi sendirian.
“Apa awak cakap tadi? Tak jelas…”
Hazmi tersenym.  “Nothing. Awak tunggu Fiq ke? Rasanya belum sampai lagi kot. Dia masuk kerja petang hari ni. Syif malam.”
Terangguk-angguk kepala Fiera. Patutlah belum nampak batang hidung Taufiq lagi. “No wonder la tak nampak batang hidung dia lagi...” Bercakap dengan Hazmi tidaklah kekok sangat. Lagipun Fiera tahu yang Hazmi sudah sedia maklum tentang lakonannya dan Taufiq sebagai pesangan kekasih. Taufiq yang beritahu.
“Baiklah Fiera, saya nak pergi dulu. Nice chat with you… kalau Fiq tahu saya dok bercerita dengan awak. Mahunya dia cemburu tujuh hari tujuh malam.” Gurau Hazmi sambil tergelak kecil.
Fiera menjuihkan bibir. “Tiada maknanya dia nak cemburu…”


P/s : 3 minggu lappy faz masuk 'hospital'. motherboard rosak! huhu.. tapi syukur alhamdulillah. sempat gak ambil kelmarin cuz hari ni dah balik sarawak. n nasib baik dapat backup. semua benda masih ada, wee~~ =)
  rindu mau update en3.. 

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

2 comments:

  1. sape lh jejaka yg bakal berthata dihati fiera?!!!tq dek ilang dah rindu kat fiera dah lama tk dating ngan nyer...

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)