Monday, November 12, 2012

Tembok Cinta bab 24




“Rehatlah. Aku keluar kejap cari makanan untuk kau. Kau nak makan apa?” tanya Taufiq. Selimut putih yang menyelubungi badan Fiera dibetulkan.
“Janji bukan makanan hospital…”
“Sakit-sakit pun demand!”
Fiera mencebik. Saja tayang muka duck face! Tadi tanya orang nak makan apa? Bila dia cakap dimarah pula. Bagus tu aku tak minta bukan-bukan. Mintanya aku minta asam pedas Opah. Ada jugak yang memandu balik Pahang minta opah masakanya. Kan haru! Aceceh! Over mengalahkan orang mengandung pulak nak lebih-lebih.
“Tayang muka duck face. Ada jugak yang nak kena cium lepas ni. Tegur sikit nak merajuk. Cengeng!”
“Mana ada!” balas Fiera.
“Rehatlah. Nanti aku datang kejap lagi.”
“Fiq… ” panggil Fiera manja. Hujung selimut dipegang. Nak tanya takut kena marah pula. Angin pula mamat seorang ni.
Erm? Ada apa?” tanya Taufiq pula. Padahal hatinya sudah cukup berdebar mendengar nada suara Fiera yang manja itu. Tapi dia perlu berlagak macho!
“Kau… kau tengah kerja ke?”
“A’ah. Kenapa?”
“Kalau macam tu tak payahlah cari makanan. Makanan kat hospital pun jadilah…”
Ek elleh… sentaplah tu. Orang marah sikit dah nak merajuk. Cengeng betul kau ni! Hormon tak stabil la tu.” ejek Taufiq. Fiera yang terbaring dipandang sekilas. Bukannya dia tidak tahu. Fiera paling tidak suka makan makanan hospital. Tidak kiralah makanan dari kafe hospital pun dia tidak sudi. Kononnya bau ubat tetap ada walaupun bukan khas disediakan untuk pesakit. Pokoknya! Makanan yang made in hospital.
“Mana adalah! Aku tak nak ganggu kau kerja. Tu aje.”
“Tahulah aku macam mana nak cari nanti. Tak ganggu pun. Kau tidurlah… Panda pun tak sudi tengok mata lebam kau tu.”
“Ye la… padahal menangis-nangis panda tengok muka aku sebab terlalu comel dari mereka. Hehehe…”
“Cucuk jarum mulut tu baru tau. Sakit-sakit pun nak loyar buruk!”
“Baiklah doktor Taufiq. Jangan marah aku lagi ye…” Fiera tayang barisan gigi yang putih melepak. Hanya kepala saja yang nampak. Satu badannya sudah diselubungi selimut. Salah satu sebab lain dia tidak suka ‘menetap’ di hospital ialah tahap kesejukan yang kronik.
“Tapi janji jangan sakit lagi, nak tercabut jantung aku tadi waktu kau telefon. Nasib baik Lydia ada. Kalau tak tak tahu la apa nak jadi… aku keluar dulu.”
Fiera sekadar mengangguk. Tangan diangkat seperti baca ikrar waktu sekolah menengah dahulu. Muka comel ditayang.
“Ingat comellah tu.” Komen Taufiq. Tapi dalam hati dia tidak mampu menidakkan wajah Fiera yang comel itu. Dia menghembus nafas lega. Mujurlah Fiera selamat.
Taufiq menolak lemah pintu. Sebenarnya dia masih lagi terkejut dengan apa yang terjadi. Baru beberapa hari saja dia tidak menghubungi gadis kesayangannya pekara yang tidak diingini sudah berlaku. Dia sempat bertanyakan pada Lydia apa yang berlaku. Nyata gadis itu tidak pasti tapi dia ada cerita perihal Fiera terpaksa berjaga di pejabat demi menyiapkan kerja Adam serti sesi memujuk Adam dengan bantuan Ammar hinggalah cerita sepatutnya Fiera tengah keluar makan dengan Ammar sebelum Ammar menghantar Fiera pulang ke rumah.
Persoalan kenapa Fiera boleh dijumpa bersendirian pula terjawab apabila Lydia mendapat panggilan dari Adam yang ditahan kerana bergaduh besar dengan Ammar. Lelaki itu meminta pertolongan Lydia untuk melepaskannya.
Nasib baik Fiera sempat menelefon dia tadi sebelum pengsan. Kalau tidak sudah tentu gadis itu rebah di tempat awam keseorangan. Mujur Lydia sempat jumpa Fiera sebelum pengsan tadi. Sebaik sahaja Fiera mematikan telefon. Berkali-kali dia mendail nombor gadis itu. Terkocoh-kocoh dia berlari keluar dari hospital mencari Fiera. Tidak dapat mendail Fiera. Nombor Lydia pula di dail. Sempat dia menyuruh Lydia bergerak dahulu mencari Fiera.
Sebaik sahaja pintu wad yang menempatkan Fiera dibuka. Jelas anak matanya memandangan Ammar dan Adam berlari ke arahnya.
“Kamu  dua memang bangsat… jangan bagi aku tengok muka kamu dua di sini! Baik kamu keluar sekarang! Ini tanda cinta kamu dekat dia? Sampai Fiera masuk hospital. Baik korang pergi dari sini sekarang. Cepat!!” Marah  Taufiq pada Ammar dan Adam yang cuba untuk menolak daun pintu wad. Panas hati Taufiq memandang mereka berdua, suara Fiera menangis teresak-esak menahan sakit tergiang-giang.
Tubuh Adam dan Ammar ditolak jauh dari pintu wad.
 “Fiq… tolong bagi aku tengok dia.” Adam cuba masuk ke dalam wad di mana Fiera sedang berehat. Sekali lagi tubuh Adam ditolak oleh Taufiq.
“Kalau kau tak nak mampus baik blah sekarang.”
“Taufiq sekurang-kurangnya biarlah kami tengok dia sekejap.” Ammar cuba berkompromi. Wajahnya sudah kusut mengenangkan Fiera yang sedang terlantar. Semuanya salah dia dan Adam. Kalau mereka tidak bertegang tadi sudah tentu dia masih lagi bersama Fiera sekarang. Ah fikirannya sudah buntu.
Taufiq tersenyum sinis. Wajah lebam kedua lelaki yang bergaduh tadi itu dipandang. Tak padan dengan muka lebam sana sini, ada hati lagi nak risau anak dara orang yang sakit gara-gara mereka.
“Baliklah Ammar… ” ujar Taufiq.
“Hei Taufiq. Kau siapa nak halang kami jenguk Fiera hah? ” jerkah Adam. Leher baju Taufiq digengam erat. Geram dan marah apabila Taufiq asyik menghalang mereka sedangkan mereka berdua tiada sebarang hubungan.
Satu tumbukan melekat di pipi Adam.  Dia tersungkur ke lantai. Darah yang pekat mengalir dari mulut dikesat. Dia memandang tajam ke arah Taufiq. Bersedia hendak memberi serangan balas. Tapi dia juga sedar. Semua ini disebabkan pergaduhan dia dan Ammar tadi.
“Abang Adam!” Jerit Anis. Dia berlari menuju wad Fiera. Terkejut apabila Taufiq menelefonnya memberitahu bahawa Fiera pengsan. Dia tidak kerja hari ini kerana cuti untuk pulang ke kampung bersama Faizul. Tapi ketika dalam perjalanan mereka disambut dengan berita mengejut dari Taufiq. Dia tahu keadaan Fiera yang lemah. Gastrik gadis itu memang tahap kuat. Sesekali Fiera memang sakit sehingga sukar bernafas manakala dada gadis itu sakit teramat hanya kerana gastrik.
“Apa yang jadi sekarang ni? Fiq mana Fiera sekarang?”soal Anis. Pandangannya beralih ke arah abang kembarnya dan Ammar yang lebam. Pasti ada suatu yang terjadi antara dua orang jejaka ini.
“Anis. Bawa abang kau pergi dari sini sekarang.” Arah Taufiq. Mukannya merah menahan marah.
Anis mengangguk. Faizul yang bersama dengannya hanya berdiam diri. Dia membantu Anis untuk memapah Adam berdiri. Lelaki itu menolak tangannya kasar. Adam merengus kasar lalu pergi meninggalkan mereka terpinga-pinga.
Telefon Anis tiba-tiba berbunyi. Segera dia mengangkat telefon apabila nama Adam tertera di skrin telefon.
“Jaga Fiera. Abang Adam balik dulu. Nanti abang telefon Anis balik.” Ujar Adam. Anis mengiyakan sahaja sebelum talian dihentikan.
“Fiq apa yang terjadi?” soal Anis. Matanya menjeling ke arah Ammar yang sudah terduduk di atas bangku.
“Fiera pengsan sebab sakit dia datang lagi. Sebelum dia pengsan dia sempat telefon aku. Katanya dadanya sakit lagi. Aku dengar pun suara dia sudah tersekat-sekat. Sekarang dia dah stabil, tengah rehat..” Jelas Taufiq.
 “Aku masuk tengok dia kejap.” sempat Anis memandang suaminya untuk meminta kebenaran. Faizul yang memahami perasaan isterinya mengangguk. Dia ingin memberi ruang kepada isterinya untuk menjenguk Fiera.
Sempat Anis memandang wajah sugul Ammar yang bersandar pada dinding hospital. Masalah betul jejaka-jejaka idaman Malaya tiga orang ni. Serabut aje aku tengok!



“Mak cik…” panggil Anis sambil melangkah masuk ke dalam wad.
“Eh! Assalamualaikum mak cik!” Wajah pucat Fiera terus ceria memandang kawannya baiknya. Tanpa menunggu lama dia terus duduk bersandarkan dinding.
“Waalaikumsalam. Pucatnya muka.” Tempat disisi Fiera diambil.
Lantas Fiera menyembamkan kepalanya di bahu Anis. Saja mood nak bermanja. “Penat.” Jawabnya ringkas.
 “Apa cerita ni? Di luar tu macam nak bukak gelanggang wrestling dah aku tengok. Muka abang Adam dan Ammar tu lebam-lebam mengalahkan orang baru habis berperang je aku tengok.”
“Mereka berdua ada kat luar ke?”
Erm… tapi Taufiq tak benarkan masuk. Apa jadi ni? Dia orang yang bergaduh besar. Kau pulak yang terlentang dihospital. Taufiq ada cerita kat aku. Tapi sekerat-kerat aje.” Tanya Anis sekali lagi. Tidak puas hati selagi tidak tahu kejadian sebenar.
“Aku pun tak tahu nak start dari mana. Panjang sangat cerita ni…”
“Pendekkan.” Pintas Anis. Asal tahu synopsis cerita pun sudah mencukupi.
Fiera duduk tegak. Selimut ditarik sekali lagi. Sejuk! “Nanti-nantilah kau tanya sesiapa ceritakan. Aku malas nak ingat balik. Tanya abang sayang kau la nanti. Taufiq ke? Kau tak kerja hari ni?”
Penampilan Anis yang simple itu dipandang. Tiada gaya orang sedang bekerja pun.
Erm… ya la. Aku off hari ni.” Tidak ingin memaksa Fiera untuk mencerita selebihnya. Lagipun dia tahu Fiera tidak akan menceritakan pasal kejadian tadi. Kawan baiknya ini tidak suka ingat benda yang menyesakkan fikirannya lama-lama. Sebelum dengar ayat klise Fiera ‘Aku ni bukan Astro asyik ulang siaran, TV3 tau. Tiada siaran ulangan!’.
Hatta benda sekecil hama pun kalau tidak berkenan dihati memang dia tidak mahu ulang tayang. Lain ceritalah kalau Hatta Dolmat, biar berkali-kali pun Fiera sanggup cerita perihal pereka fesyen kegemarannya itu.
“Anis, bila aku boleh keluar?” tanya Fiera.
“Air tu pun masih lagi banyak. Ada hati nak keluar awal.” Ejek Anis. Muncung mulutnya menunjuk tiub air yang bersambung dengan tangan Fiera.
“Aku bosanlah. Nak balik mandi. Semalaman tak balik rumah lagi ni. Melekit badan aku.” Rungut Fiera. Gam gajah pun kalah dengan lekit di badannya.
“Tak balik rumah? Habis tu kau stay kat mana?” tanya Anis. Rungutan Fiera yang selebihnya langsung tidak diendah.
“Ofis la. Banyak kerja. Aku tolong cover kerja abang kau. It’s part of the story la…” Antara mahu atau tidak. Fiera terpaksa juga cerita setiap inci apa yang terjadi. Susah juga dengan orang yang tertinggal keretapi ni!
“Kalau macam tu. Nanti bagi aku kunci rumah. Aku tolong sediakan baju kau. Rasanya Taufiq tak benarkan kau keluar hari ni atau esok. Macam kau tak kenal dia tu.” Cadang Anis sebaik saja mendengar cerita Fiera. Bukan dia hendak komen lebih-lebih. Tapi malas! Entah siapa yang salah pun susah digambarkan.
“Kau tak boleh buat apa-apa ke?”
Sorry my dear! Faham sangatlah dengan perangai Taufiq tu. Tambahan pula kau dibawah pengawasan dia sekarang ni.” Pernah dua kali Fiera jatuh sakit dan terpaksa ditahan di hospital. Taufiq punyalah membebel macam mak nenek.
“Ya la. Eh! Baru aku perasan. Kau datang sorang aje ka? Laki kau mana?”
“Tadi ada kat luar. Pandai-pandailah dia bawak diri. Bukannya tak biasa dengan hospital ni. Hospital ni yang muak tengok muka dia.”
Terkekek Fiera ketawa dengan lawak Anis. “Kaw-kaw aje kau kutuk laki kau ye. Tak sedar diri dia sendiri pun doktor. Kalau gitu hospital ni pun muak tengok muka kau tau.” Entah macam mana saja Doktor Faizul tu larat layan perangai gila-gila si Anis ni.
“Nanti balik aku minta maaf sajalah dengan dia… kalau terlupa pun nanti raya kau tolong ingatkan aku. Minta maaf banyak-banyak kat laki aku tu. Pening kepala dia terpaksa layan perangai aku ni. Hahaha….” Tergelak besar Anis membayangkan hari-harinya bersama Faizul.
“Tau takpa.” Fiera merenggangkan otot-otot yang kebas. Lenguh satu badan! Kruk… kruk bunyi tulangnya. Kemudian dia menguap besar!
“Hesy! Tak senonoh betul! Menguap tak ingat! Aku nak balik dah ni. Kunci rumah mana?” bahu Fiera ditampar. Kalau dia dengan perangai gila-gila. Fiera pula dengan perangai sporting tahap gila penghuni Tanjung Rambutan.
“Ada dalam hand bag aku  tu. Pandai-pandailah kau selongkar.” Tas tangan atas meja ditunjuk.
Selepas beberapa minit barulah Anis berjaya mengeluarkan kunci kereta dari ‘poket doremon + peti harta karun = tas tangan Fiera.’ Bak kata pak cik dalam iklan astro itu. “MMA. Macam-macam ada!”
Kunci rumah yang dijumpa itu ditunjukkan pada Fiera. Melihat gadis itu menggangguk, Anis bersiap untuk keluar.
“Aku balik dulu. Ada apa-apa nanti aku update kat kau. Baju tu nanti aku ready dalam beg, aku kirim dengan Taufiq siap dengan kunci rumah...”
Fiera sekadar mengangguk.
“Duduk dalam hospital ni ambil masa kau rehat. Off dari kerja. Nanti aku bagitau abang Adam suruh urus kau punya cuti sakit seminggu. Kalau tak boleh nanti aku suruh abah pulak. Capital NO REJECTION! Kau perlukan rehat lebih. Muka tu pucat mengalahkan hantu mak limah pakai bedak sejuk amoi je aku tengok. Serabut!” sambung Anis lagi. Ah sudah! Kalau Adam tidak benakan, Anis sudah bersiap sedia untuk mengeluarkan mandat anak manja tu. Sekali cakap sudah tentu Tan Sri Fuad tunaikan permintaan anak bongsu merangkap satu-satunya puteri mereka.
“Tiada surat sokonganlah ni?” tanya Fiera perlahan.
Nope! Sebarang surat-menyurat tidak akan dihalang.” Jawab Anis. Tegas saja bunyinya. Fiera mencebik walaupun tahu itu untuk kebaikannya. Tapi apakan daya? Cuti seminggu tu nak buat apa selain menjadi penghuni hospital dan rumah sajalah jawabnya. Sudah tentu keboringan melanda dirinya dalam tempoh seminggu itu.
“Kalau macam tu aku guna talian hayatlah…” gurau Fiera.
Jelingan tajam Anis langsung tidak menakutkan Fiera. Dia menjelir lidah pada si kawan. Bluerk! Ingat aku takut ke cik akak?
Memain, memain… kang sakit lagi padan muka! Aku balik dulu. Assalamualaikum.”
Fiera senyum sambil membalas salam Anis dalam hati. Pemergian gadis itu sekadar dihantar melalui anak mata. Setelah Anis selamat keluar dari wad yang menempatkan dirinya, selimut yang menyelubungi badan ditarik hingga paras dada. Tidur lagi baik!



Pesanan : lama dah x letak cerpen kan? insyaallah dalam minggu ni faz letak cerpen baru. tajuknya Encik Donat. Teaser ada sikit kat FB Fan Page Nurfazila Serenity.


Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

3 comments:

  1. ala dek cam tk puas jer...nk g lh dek..

    ReplyDelete
  2. kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
    Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)