Wednesday, December 12, 2012

[CERPEN] : Encik Donat


            Akal cuba untuk membuang ‘pengalaman’ kisah hidup ngeri itu. Bukan kisah tragik tapi cukup buruk dan jelek pada pandangan mata dan fikiran Fara.Kenangan ketika sekolah dulu berlayar diingatan.Dari mula satu pergaduhan kecil hinggalah perang besar antara dia dengan lelaki sekelasnya iaitu Aqil Hussain.
            Kisah terakhir perbalahan mereka di mana Fara ditipu ketika dalam tandas semasa tukar baju sukan.Tudungnya kena curi semasa dalam tandas itu.Dia tidak pula perasan seorang pun tiada dalam tandas itu.Jerit punya jerit seorang pun tiada dalam tandas itu.
            Tanpa berfikir panjang, Fara yang sudah siap berbaju sukan itu pun menarik sedikit pintu tandas untuk memanggil pelajar lain. Tapi tidak sangka satu hal pula terjadi.Sebuah baldi yang disangkut pada atas pintu terjatuh.Mencurah-curah cecair hijau yang pekat pada badannya.
            Fara yang terkaku akhirnya tersedar apabila terdengar ketawa dan sorakan pelajar-pelajar lain dari luar tandas.Orang pertama yang dia nampak ialah Sain yang sedang ketawa jahat.Gembira kerana berjaya mengenakannya dengan mengupah pelajar perempuan sekelasnya mencuri tudung Fiera dalam tandas ketika gadis itu pergi tukar baju.
Cecair hijau yang melekit pada mukanya dikesat dengan gaya yang kasar sekali. Mata Fara cukup menunjukkan bahang kemarahan.Tudung yang tersadai atas lantai di ambil.Dengan lagak tenang dia memerah tudung yang sudah lencun dengan cecair hijau yang busuk itu.
Sekali kepalanya diangkat.Mata Fara bertembung dengan lelaki yang berdiri dihadapannya.Turun naik nafas Fara menahan mara.Lelaki itu tersenyum kemenangan. Beberapa pelajar lain turut ketawa meraikan kemenangan mereka. “Cukup!!!” jeritan Fara bergema.
Diam. Semua pelajar terdiam mendengar jeritan Fara itu.
“Kau dengar sini baik-baik Sain… korek telinga kau dalam-dalam.Sejahat-jahat aku, seburuk-buruk aku kenakan kau.Aku tidak sesekali pun rosakkan maruah orang Sain.Kau dengan sini baik-baik…” ujar Fara.Dia berhenti seketika.Mengumpul segala sisa-sisa kekuatan yang masih ada untuk melawan lelaki bernama Aqil Hussain ini.
“Ya!!Tahniah buat kau Sain.Tahniah sebab buat aku mengaku kalah.Tapi tahniah juga buat kau. Sebab selama-lamanya aku tidak akan maafkan kau sebab dedahkan mahkota rambut aku! Aku nak kau ingat hari ni selama-lamanya. Kau menang! Tapi selamanya aku tidak akan maafkan kau!”
Seingat Fara itulah kali terakhir dia dan Sain bertembung.Lepas kejadian itu, merengek-rengek dia minta tukar sekolah tapi nasib baik bapanya kena tukar kerja ke Perak.Secara tidak langsung hajatnya untuk pindah sekolah tercapai.Kalau tidak memang bapanya bangkang habis-habis tentangh usulnya untuk tukar sekolah itu.
Fara yang sedang gosok gigi itu tersedak.Terminum air liur sendiri.Inilah padahnya mengelamun ketika gosok gigi.Segera paip air dibuka. Air yang mencurah-curah itu ditadah mengunakan  gelas kemudian dia berkumur beberapa kali. Hampeh betul!
Langkah diatur keluar dari tandas.Fara masih lagi dengan batuknya akibat tersedak tadi. “Awat kau ni Fara. Teruk betul mengelamun dari tadi aku tengok.Ada masalah ka?” Tanya Ain. Salah seorang teman serumah Fara yang bekerja sebagai guru tadika kemas.
“A’ah. Aku pun perasan.Sejak mamat handsome datang kedai tadi.Air muka kau terus berubah. Macam lempeng basi je aku tengok!”tanya Lina pula. Minah seorang ni pula satu kerja dengan Fara. Kerja sementara saja selagi belum jumpa kerja yang sesuai dengan ijazah mereka.
“Mamat mana pula ni?” tanya Ain. Kepoh juga minah ni!
“Entah.Aku pun tak kenal sangat.Mamat tu datang beli donat. Lepas tu entah apa cerita dia rupa-rupanya kenalan Fara. Eh Fara! Selama ni kau tak pernah pula kenalkan kami dengan mamat tu.” Balas Lina.
“Tiada masa kepala otak aku nak ingat pasal lelaki tu. Buat sesak otak!Dia tu satu sekolah dengan aku dulu waktu sekolah menengah.Satu kelas!”
“Lepas tu?” tanya Lina lagi. Tidak cukup dengan kenyataan yang diberi oleh si kawan.
“Itu sajalah”
“Itu je? Haih, aku tengok kemain lagi mamat tu excited sebut nama kau tadi. Bergema satu kedai! Takkan tu aje.Manalah tahu ada kisah cintan cintun ke…” kata Lina sambil senyum meleret pada Ain. Ain pula apa lagi On Bluetooth!
“Tiada.Aku dengan mamat tu pun bukan rapat sangat.Nama dia pun aku dah tak seberapa ingat.Sian, San, Sen… hah macam tulah bunyinya.”
“Mamat tu handsomeapa. Dengan dressing dia yang fulamak kemas, bergaya dan berkarisma dengan kot hitam dia tu. Ada gaya macam CEO atau pengarah muda. Alah! Macam dalam wayang tu.”
Ain sudar mulai tertarik dengan cerita Lina.Berkobar-kobar pula untuk mengetahui jejaka tersebut.Mana tahu andai lelaki itu cinta pertama Fara?Puas dia dan Lina jadi telangkai untuk Fara.Tapi satu kumbang pun tidak melekat. Kena lagi dengan bunga ni yang suka sangat reject orang.
“Dia tu handsome.?Muntah hijau aku dengarstatement kau tu Lina... Kau dah siap resume tu ke? Aku tinggal gambar saja. Aku tengok iklan kerja kosong tu temuduga dia minggu depan.” Fara cuba tukar topik. Tidak suka betul bila dia jadi topik utama malam ini.
“Dah siap. Harap-harap dapatlah kerja tu kali ni. Aku harap kita satu tempat kerja.Manalah tahu dua-dua dapat kerja tu sekali.”
Fara dan Ain mengaminkan doa Lina. Berharap agar mereka dapat tempat kerja yang sama. Mudah hendak ke tempat kerja!



“Sain!”Itu perkataan pertama terkeluar dari mulut Fara sebaik sahaja terlihat kelibat lelaki itu masuk ke dalam kedai.Dia membuat pandangan ke tepi.Tidak sudi menatap wajah itu. Pagi-pagi sudah buat dia lemau!
“Masam muka cik penjaga kaunter kita pagi ni.” Ujar Sain dengan senyuman sinis.Hujung bibirnya disenget seperti biasa. Cara Sain senyum! Memang dari dulu lagi cara senyuman itu tidak pernah berubah. Betul-betul senget nanti baru tahu!
Fara menyilang kedua belah tangan.Kenapalah dia yang bertugas sebagai penjaga kaunter.Rela hati lagi dia cuci lubang tandas dari hadap muka Sain.
“Amboi!Tajamnya jelingan.Jaga-jaga Fara.Nanti juling kurang duit hantaran awak nanti.”
Yuks! Mahu saja Fara mengeluarkan muntah hijau. Dari dulu dia paling benci cara Sain membahasakan diri. Saya awak? Tidak sesuai langsung untuk taiko macam dia!
“Kalau kau tiada benda lain nak buat di sini. Baik kau berambus… macam langau!” kata Fara kasar.Wajah Sain langsung tidak dihadap.
“Siapa kata saya tiada benda nak buat di sini?Apalah guna kedai roti kalau orang datang sini tidak beli roti.Gitu?”
Fara menjeling lagi. Benci betul tengok langau ni! Tidak tahu erti berambus.Lelaki itu meninggalkan Fara.Pergi mengambil talam dan penyepit.Beberapa biji donat diletak atas talam itu. Pelbagai jenis! Dah macam ‘donat’ juga aku tengok… kutuk Fara dalam hati.
“Kira!” arah Sain.Talam berisi donat diletak atas meja cashier.Satu biji donat yang belum sempat dikira oleh Fara diambil.Dengan selamba Sain mengunyah donat tersebut di hadapan Fara.
“Hei!Aku belum kira lagi donat tu la, Donat!” jerit Fara.
Sain berhenti mengunyah.Dahinya berkerut.Wajah Fara dipandang.“What are you saying just know? You call me doughnut?” Sain kemudiannya ketawa besar.Langsung tidak mempedulikan keadaan sekeliling.
“Fara… Fara… Fara yang tidak pernah berubah dari dulu…” ujar Sain.
What do expect from me? Berubah?Funny Sain! But it’s not a joke… Aku tidak pernah berubah Sain.Selamanya tidak. Dan selamanya TIDAK akan maafkan kau. Don’t you ever forget about it!” kata Fara dengan nada rendah.Tapi masih kedengaran tegas ditelinga Sain.
Sain terkelu seketika.Tapi senyuman sinis itu tetap terlukir dibibirnya.
“Sebelas ringgit lapan puluh sen.” Sambung Fara.
Satu senyuman terlakar lagi dibibir Sain.Dompet dikeluar.Dua keping not sepuluh ringgit dikeluarkan lalu diserah pada Fara.
“Patutlah kakak dengar suara ketawa yang terlalu familiar. Rupa-rupanya orang tu datang bertandang.” Kata-kata seseorang menarik perhatian Fara dan Sain.Kedua-duanya memandang Hanis yang berjalan menuju ke arah mereka.
Sain tersenyum.Fara buat muka bingung.“Morning kak!” ucapan selamat pagi versi bahasa inggeris dari Sain sudah menjawab persoalan di kepala Fara.Sain adik bosnya.Adik pemilik kedai ini? Oh rasa macam hendak layangkan surat letak jawatan sekarang juga.
“Assalamualaikum.” Balas Hanis selamba.
Sain tersenyum. Tubuh Hanis dipeluk sambil membalas salam kakaknya. “I miss you so much sis.”Ucap lelaki itu. Dan entah apa yang merasuk Fara. Hatinya pula tersentuh melihat adegan itu.Sain yang jahat itu seolahnya bertukar baik.
Oh my god! Apa aku fikir ni? Sain baik.No! it’s not gonna happen!Hati Fara memarahi dirinya sendiri.
Pelukan dileraikan.Lengan Sain dipukul perlahan.“Dah tahu rindu kenapa tak balik rumah?Ni dah berapa hari Sain balik Malaysia?Sain tinggal mana?Kenapa tak cari kakak?” suara lembut Hanis berubah tegas.Persoalan demi persoalan ditujukan pada adiknya.
“Huh! Akak ni. Kalau membebel.Mengalahkan mak.Sain baru balik minggu lepas.Tinggal rumah kawan.Dan sorry sebab lambat cari akak.Semalam Sain ke sini cari akak tapi akak takde. Lain dicari lain pula dijumpa…”
Fara perasan ayat terakhir itu seperti dituju untuknya.Lantak kau lah… aku pun tak hingin nak jumpa!Bebelnya dalam hati.
Hanis mengangkat kening.Matanya melirik pada Fara yang buat-buat sibuk.Dia tersenyum.“Jangan nak jual minyak urut di kedai akak pula.Come! Masuk bilik akak… payah betul nak cari adik akak ni.”
Just a small reunionlah sis. Tidak hadap pun dengan dia tu. Bukannya cantik pun.” Suara Sain sengaja dikuatkan agar Fara dengar.Dia berjalan seiringan dengan kakaknya.
“Hei donat!” panggil Fara.Sain automatic terpusing.Seolah dia dipanggil.
“Eh? Mengaku donat ke?” soal Fara sinis.Siap dengan senyuman jahat lagi diberikan pada lelaki itu.
Sain hendak membalas tapi Fara lebih pantas mencantas.“Nah! Baki duit dan jangan lupa donat kau.” Duit dan plastik berisi kotak donat Sain diberikan pada lelaki itu.
Sain mengambil kasar.
“Aik? Sentaplah pula.”Kata Fara tersenyum.



So tell me… apa cerita dengan Fara tu? Dia yang dah kerja lama dengan akak pun payah nak dengar suara merdunya.Tetiba pula ‘mesra’ semacam dengan Sain ni?”
“Dan yang paling menarik.Akak nampak something dalam pandangan Sain pada Fara.”Sambung Hanis lagi.
“Akak ni. Kita belum panas bontot duduk lagi dah tanya pasal Fara.Kami ex-classmate aje la.” jelasnya.
Really?Jangan sombong sangat Sain. Akak tengok sepadan apa kamu dua. Fara tu pun masih belum ada sesiapa istimewa. Itu yang akak tahu…” Hanis berterus terang tentang pandangannya.Lagipun dia juga tahu Fara masih single, apa salahnya jika Sain ambil langkah.
“Dia benci Sain kak.” Dalih Sain.
Then, jadikan dia suka dengan kau. Habis cerita…”



Then, jadikan dia suka dengan kau.Habis cerita…” ayat Hanis bergema ditelinga Sain lagi. Dia membuka helaian demi helaian resume beberapa orang yang memohon bekerja sebagai engineering di syarikat ayahnya. Sebab inilah Sain tidak mahu balik awal selepas habis belajar dari luar Negara. Hidupnya terkongkong! Asyik disuruh buat itu ini.Semuanya diatur. Tiada kebebasan langsung!
Setelah mendengar nasihat Hanis, Sain balik juga ke rumah ibu bapanya.Tapi malangnya dua hari selepas itu dia sudah diarah bekerja di syarikat ayahnya. Bosan!Sudah enam orang yang datang untuk temu duga tapi satu pun tidak menepati kelayakan yang dia sendiri mahu.Bagi Sain setakat segulung ijazah sahaja tidak mencukupi.Banyak lagi kriteria yang perlu diambil kira.Tapi seorang pun tidak menepati piawaian dirinya.
Next!” panggil Ryusdi.Pembantu kanan ayahnya yang turut terlibat dalam temu duga kali ini.
“Fara Aleeya binti Hasyim.” Satu nama yang tercalit pada resume itu dipandang. Sain terus melihat pada gambar berukuran passport. Fara! Katanya dalam hati.
Beberapa butiran tentang Fara dibaca.Degree in Mechanical Engineering. Not bad! First class Honour. Wow! Anugerah ANC pula tu.Matanya meleret pada beberapa butiran lagi. Komander Kesatria. Nasib baik tidak legam si Fara ni. Kritik Sain lagi.
Sain mengankat kepala.Fara yang baru saja hendak mengambil tempat duduk sudah tercengang.Dia perlahan-lahan dudu, Sain yang sedang menongkat dagu tidak diendah.Rasa menyesal pula bertandang di hati untuk menghadiri temu duga hari ini.Kenapalah muka mamat asyik terjumpa saja sejak kebelakangan ini?Hatinya mendengus kasar.
Sangkaan Fara bahawa Sain akan tembak habis-habisan selama sesi temu bual itu meleset. Lelaki itu sekadar senyap. Senyap! Maksudnya tanpa keluar satu biji pun suaranya itu.Memang satu kepelikan bagi Fara.Lelaki itu sekadar memerhatinya ketika ditemu bual.Naik rimas juga sebab Sain dalam peluang menilik setiap inci penampilannya hari itu. Tidak suka!


“Kau nak apa lagi Sain?” soal Fara bosan.
“Bukan awak dah dapat ke surat tawaran tu?Kenapa tak datang kerja?” soal Sain sambil berpeluk tubuh.Wajah Fara terus ditatap.
“Aku tak nak.”
Reason?”
“Tiada sebab.”
There’s must be a reason! Sebab saya bos situ ke?” tembaknya.
“Sain!What’s wrong with you? Suka hati akulah nak kerja ke tak nak di situ?Yang kau sibuk sangat di apasal?Aku nak pergi sambung kerja.Buang masa saja sini!”Fara berjalan masuk ke dalam kedai roti semula.Datang-datang terus tarik tangan orang ke belakang kedai kemudian soal macam-macam.Mentang-mentanglah kedai kakak dia. Suka hati saja tarik aku.Omel hati Fara.
Lengan Fara ditarik. “Wait. Awak mesti juga kerja kat syarikat saya.Saya akan suruh kak Hanis pecat awak!”
“Kalau kakak awak pecat. Saya cari kerja di tempat lain. Senang! Bumi Allah ni luas. Mana-mana pun boleh cari makan.” Balas Fara.
“Awak jangan lupa saya siapa Fara. Saya boleh buat awak diberhentikan kerja di mana saja awak kerja sampailah awak mengalah dan kerja di syarikat saya.” Ugut Sain. Tiada cara lain lagi agar Fara kerja dengannya.
Fara melepaskan pegangan dilengannya. Kasar! Dia mendekati Sain. Terlalu dekat! Mata lelaki dipandang.“Yang kau sibuk sangat nak suruh aku kerja dengan kau ni kenapa?Buang tabiat?Atau otak kau dah tak betul sangat!”
“Huh! Manusia pelik!” katanya sambil berlalu pergi meninggalkan Sain.



Fara membuka apron di badannya. Rehat sebentar di bilik pekerja yang disediakan untuk mereka. Dia bersandar pada kerusi.Matanya ditutup rapat.
“Fara…” suara Lina membuatkan Fara membuka matanya seketika.Kemudian ditutup semula.
“Fara… kenapa kau tak cakap dengan kami yang kau dapat kerja tu?Sebab aku ke?” soal Lina.Dia tidak sengaja terdengar perbualan antara Sain dan Fara dibelakang kedai tadi ketika buang sampah.
“Bukan sebab kau la.”
Then, sebab aku la tu. Sebab aku tak dapat kerja tu kan? Patutlah aku hairan kenapa aku sorang aje dapat surat maklum balas. Kau pula kata tiada. Rupanya kau diterima…”
“Bukan sebab kau Lina. Sebab lain…”
“Sebab Encik Donat tu?”
“Sain.”Fara membetulkan. Tengok! Lina sendiri gelar Sain Encik Donat. Memang donatlah si donat tu.
“Kau tak nak kerja situ sebab Encik Donat tu?Sebab bias?”
“Tiada maknanya nak ambil kerja sebab dia kenal aku.Aku dan manusia tu tidak seteru… Tidak hingin aku kerja bawah syarikat dia.”
“Aku tak percaya Fara.Setakat tu bukan menjadi masalah dengan kau.Aku yakin bukan itu saja alasannya. Ataupun…” Lina terdiam.Wajah Fara dipandang. Lama!
“Kau suka dia kan? Maksud aku. Kau cintakan dia…
“Apa yang kau merepek ni Fara? Aku dan Sain?” aku nak pergi buat kerjalah.Nanti dicakap curi tulang pula.
Fara cepat-cepat keluar dari bilik itu. Bahaya betul Lina ni! Dia menarik nafas dalam disebalik pintu.Dia sempat menoleh pintu yang tertutup. Sebaik saja berpaling ke hadapan semula…
“Astaghfirullalzaim.Hantu betul!” marah Fara pada Sain yang bersandar pada dinding. Terkejut punya pasal! Belum balik-balik lagi mamat ni!
“Jadi itulah sebabnya kan?” soal Sain sambil tersenyum. Cuma senyuman kali ini bukan senyuman biasa bagi Fara.Senyuman jahat itu tiada. Nampak manis sahaja di situ.
“Kau curi dengar perbualan aku dan Lina?”
“Ter...”
“Terdengar otak kau!Tepi.Aku nak lalu!”Fara hendak pergi.Tapi kali ini Sain lebih pantas menghalang laluan Fara.Lengan gadis itu dipegang kuat.
Do you love me?” soal Sain terus terang.
“Gila!”
Do you love me?” soalnya lagi.
Yes I do! aku cintakan kau! Tapi apa yang aku dapat? Dapat malu macam dulu lagi ke? Kau…”
“Awak dapat cinta saya Fara…” cantas Sain.Serta merta Fara memandang mata lelaki itu.Dia terdiam seketika. Kemudian tersenyum sinis!
“Cukuplah Sain… tidak lawak langsung!”
“Saya cintakan awak Fara.I’m so sorry about the past. Saya minta maaf sangat! Waktu tu saya tekanan dengan kehidupan saya.Saya cemburukan awak sebab awak dapat hidup bebas.Tiada tekanan. Keluarga sayalain Fara. Semua diatur itu ini.It’s complicated! ”
“Bila saya tengok awak dengan ayah awaksetiap pagi di depan pagar sekolah. Ayah awak akan peluk dan cium selepas awak salam tangan dia, saya cemburu! Sebab tu saya lepaskan geram pada awak setiap hari.Bila awak pindah sekolah.Barulah saya sedar.Sebenarnya saya hanya inginkan perhatian pada awak. Saya cintakan awak Fara…”
Fara memandang mata Sain.Cuba mencari kebenaran di situ.
He really loves you Fara… Kalau Fara tidak percayakan Sain.Please trust me… akak kenal hati adik akak ni.”Hanis yang berada disitu bersuara.Fara dan Sain turut memandang Hanis dan seorang lelaki yang agak berusia.Sempat Fara menjeling pada Sain.Muka lelaki itu bertukar buruk melihat lelaki tua itu.
“Ayah…” ujar Sain dengan nada perlahan.
“Ayah minta maaf dengan Sain… ayah tidak tahu selama ni Sain tekanan dengan kehidupan Sain. Ayah tidak sedar… selama ini ayah hanya inginkan yang terbaik untuk anak ayah…” ujar lelaki tua itu sambil mendekati Sain. Kedengaran nada menyesal pada suara lelaki itu.Dia mendepakan tangannya.
“Sain rindukan ayah…” luah Sain cepat sambil membalas pelukan ayahnya.Beberapa titik air mata menitis dari mata Sain.
“Maafkan Sain, ayah…” kata Sain lagi.
“Syukur Alhamdulillah. Doa Hanis agar keluarga kita bersatu akhirnya termakbul juga. Ayah… ni Fara. Bakal menantu ayah.”Hanis mengubah corak sayu tadi menjadi sesuatu yang mengejutkan buat Fara. Pandai-pandai saja bosnya ni!
“Comelkan ayah?” tanya Hanis.
“Comel bakal menantu ayah.”
Err… terima kasih pak cik.”
“Eh apa pula pak cik. Panggil ayah je… tak lama lagikan Fara akan panggil juga. Tak salah belajar panggil awal-awal.”Kata Ayah Sain.
Fara tertunduk malu. Malu tapi mahu.. Aisehh…



“Sayang jom ikut pertandingan tu… baju dia ada donatlah…”
“Hah? Eh… takkan nak ikut pertandingan tu semata-mata nak baju? Tak naklah…”
“Alah jom la…” lengan baju Fara ditarik lembut. Mulut Encik Donat kesayangannya ini sudah muncung sedepa! Ini yang lemah usus perut dengar ni…
Dia mengangguk setuju.Sain tersenyum lebar. Suka!
Tekun betul Sain dalam bertanding semata-mata hendakkan baju couple itu. Susah juga jika ada suami yang fanatic dengan donat ni. Nasib baik sahaja suaminya bukan sepsis Donat!
“Abang… kenapa abang suka donat?” soal Fara.
“Sebab sayanglah…”
Kening Fara terangkat.Dipandang Sain yang sedang tekun makan donat untuk mendapat kepastian.
“Dulu, abang pernah terdengar Fara cakap dengan kawan Fara yang Fara suka sangat makan donat. Bila Fara dah pindah sekolah.Abang rindukan Fara. Tapi setiap kali nampak donat seolah-olah Abang nampak Fara. Lama-lama abang pun sukalah makan donat.”
“Abang… abang! Bila masa pula Fara suka  makan donat… Eh! Hah! Baru teringat! La… waktu tu Fara saja cakap macam tu  supaya dibelanja makan! Saja mintak paw… haha… boleh pula dia percaya bulat-bulat. Abang… abang… nasib baik tak jadi donat.”
Sain terhenti makan donat.“Berani tipu orang eh…” pipi tembam Fara dicubit. Nakal!
 TAMAT

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

7 comments:

  1. hahah sweet! sentiasa tertunggu cerpen dri cik fazila ;D

    ReplyDelete
  2. cute!! nak lagikk...
    ~acu~

    ReplyDelete
  3. manisnya~~ nak gula2.. hehe..
    ^^ tiba2 jd rindu pd dy..:)
    lalu kupandang awan di langit..
    berdebar jantung dengan rentak berbeza..
    kenangan lalu bermain di mata..
    benar aku rindu..
    hampir 10 tahun berlalu..
    doa ku satu..
    mg kau bahagia..
    dalam bimbingan kasih dan rahmat Ilahi..

    :)suka dgn cite ni.. kenangan lalu kembali.. kenangan zaman sekolah rendahku..persahabatan yg cukup indah.. ^___^

    ReplyDelete
  4. sy suka this story tp terkejut bila ada ckp pasal komander kesatria.. cik penulis ni komander ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dok eh.. saya bukan komander. =)

      Delete
    2. oooo ingat komander.. ade kenangan pahit ke ngan komander??? just want to know only.. hihi..

      Delete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)