Sunday, December 16, 2012

Tembok Cinta bab 28



Hari keempat tinggal dihospital, majoriti kakitangan hospital disapa. Taufiq punya pasallah. Dia nak keluar tapi masih dalam kurantin lelaki itu. Ingat ni hospital dia punya? Kelibat Anis dan beberapa orang jururawat yang sedang bertenggek menahan kaunter itu dipandang. Tersenyum lebar Fiera. Nampak cerita ada orang tengah free sekarang ni.
Terkedek-kedek Fiera berjalan. Kakinya yang terseliuh dua hari lepas masih lagi berbalut. Masih sakit sebenarnya tapi tahan sajalah labu. Pada mulanya Fiera pakai kerusi roda. Tapi bosan pula balik-balik kena sorong. Bila guna tongkat yang diberi nama tongkat sakti Sabrina The Witch itu pula rimas sebab langkahnya terbatas.
Satu senyuman jahat nenek kebayan terukir. Pinggang ramping Anis menjadi sasaran. Anis yang membelakanginya sedang kuhsyuk menganyam ketupat langsung tidak menyedari tentang kemuculannya. Fiera memberi isyarat senyap pada jururawat lain yang perasan tentang dirinya. Satu… dua… tiga… chak!! Pinggang Anis terus di sentuh.  “Yo Puan Anis anak pak cik Fuad…”
“Oh mak engkau main yoyo!!” latah Anis.
Fiera tergelak besar. Sensitip betul doktor Anis ni kalau pinggangnya disentuh. “Fiera…!!!” jeritan suara Anis bergema satu kawasan itu. Bahu Fiera ditampar berkali-kali. Tidak cukup itu dicubitnya lengan Fiera yang hanya tinggal kulit dan tulang itu. Fiera masih lagi tergelak kuat.
Hahaha.. releks la.” Bahu yang mendapat bahana tamparan dan cubitan Anis digosok. Sakit juga tau!
Anis berpeluk tubuh. Jururawat lain sekadar tersenyum sesama sendiri saahaja. Beberapa orang antara jururawat itu sudah pun mengenali Fiera.
“Ni kenapa selama aku terkurung dalam wad tu tak datang-datang.” Soal Fiera. Matanyanya mencerlung pada Anis yang masih berpeluk tubuh itu.
Muka yang tadi masam terus bertukar senyuman. “Aku balik kampung jumpa opah. Faizul kata dia rindu dengan opah. Balik dari jenguk kau hari tu, kami terus balik kampung.”
Fiera mencebik. Balik kampung tak nak ajak aku! “Faizul konon. Padahal kau tu yang melebih-lebih. Macam aku tak kenal!” Balas Fiera.
“Suka hatilah! Janji dapat dating di kampung. Tidak macam kau dan Taufiq tu. Dating pun dalam wad! Tak lama lagi. Kau yang benci dengan semua bau-bau ubat kat hospital ni terpaksalah jadi minyak wangimu. Tapi bila hati dah suka, cium kentut Taufiq yang bau ubat pun aku yakin kau confirm cakap wangi semerbak.” Kaw-kaw Anis mengutuk Taufiq.
Yang lain sudah tergelak mendengar cerita Anis.
“Bila saat, minit, jam dan hari pulak aku dating dengan Taufiq. Bau mulut dia pun aku tak tahan. Bau longkang!” Tepis Fiera. Masih lagi marahkan Taufiq sebab enggan membenarkan dia pulang.
 “Amboi, sakannya korang berdua kutuk akukan? Kaw-kaw mengalahkan kopi kapal api! Berapi-api juga aku dengar.” Taufiq yang dari tadi menjadi pendengar setia disebalik dinding muncul.
Jururawat lain sudah terdiam. Takutlah tu. Hanya Fiera dan Anis tidak berkutik. Tidak gentar langsung.
Tangannya diletak pada bahu Fiera. Bertengek sekejap macam gaya gangster tidak cukup pengalaman. Mata mereka bersatu seketika sebelum Fiera memberi signal agar Taufiq menjatuhkan bahunya. Berlapik-lapik juga, tapi selagi bukan mahram jangan nak ambil kesempatan!
Selamba tangan Taufiq jatuh. Dia berdehem seketika. Wajah Fiera dipandang sekilas. “Bau longkang ye? Cium kang baru tau rasa bau longkang tu macam mana. Kau pun satu Anis. Cakap macam ada pengalaman aje. Bau kentut Faizul bau ubat ke?”
Bang! Sekali Taufiq mengeluarkan kata-katanya. Peluru berpandu pun kalah. Terbersin-bersin Faizul yang sedang membuat report pasal pesakitnya. Kesian, dia yang tiada kena mengenakan pun terkena juga!
Fiera dan Anis masih buat muka selamba. Tidak berbekas langsung kata-kata Taufiq itu sebab mereka pun sama juga.
“Elleh… sejak bila korang berkasih sayang ni tidak report duty dengan aku? Waktu aku dan Faizul punya la korang berdua busybody jadi telangkai kan? Tang korang berdua pandai je simpan rahsiakan.” Kata Anis. Pasangan yang sedang berdiri berhadapan dengannya dipandang.
Fiera tersengih. Taufiq pula sekadar menjongket bahu. Macam tiada mood saja orang sebelah ni. Getus hati Fiera.
“Nak masuk pejabatlah. Penat! Korang sambunglah anyam ketupatnya.” Putus Taufiq.
“Fiq…” panggil Fiera.
“Belum boleh balik Fiera. Tunggulah esok-esok!” jawab lelaki itu. Tahu sangat apa yang nak disoal oleh Fiera. Dia mengangkat tangan sebelum pergi.
“Benci betul aku dengan mamat tu. Orang nak balik ditahan-tahannya. Macamlah aku ni bandunan. Ni apa kes pula bad mood semacam.”
“Minta teman wanita dia pujuklah tu… nak bermanja.” usik Anis dengan sengihan memanjang.
Fiera menjongket bahu. “Nak bermanja apanya Anis. Baru kekasih saja pun bukannya suami isteri.”
“Amboi. Buatnya ramai jururawat datang pergi pujuk dia. Kau juga yang merana. Kau nak ke mana pula tu?” tanya Anis pada Fiera yang sudah pun berjalan meninggalkan mereka.
“Pujuk Taufiq.”
“Eleh! Takut juga buah hati dia kena kebas.” Usik Anis pada kawannya yang sudah pun bergerak ke pejabat Taufiq.
“Diamlah.” Balas Fiera yang terdengar usikan Anis.
Gelak tawa dan usikan dibelakang tidak lagi dipeduli. Dia menaruskan langkah ke bilik Taufiq. Hatinya tertanya-tanya kenapa dengan sikap Taufiq tadi. Muram semacam saja.



Jambangan bunga tulip itu dipandang. Dipaksa juga diri untuk menatap bunga yang tidak sempat diberikan kepada pemiliknya. Benarlah mereka kini sudah bertukar status kepada pasangan kekasih. Pahit untuk diterima tapi realiti tidak boleh disangkal.
Adam yang dari tadi menjadi penonton drama sebabak itu tidak sempat meneruskan langkahnya mendekati Fiera serta Anis dan jururawat yang berada di situ. Terdengar usikan Anis pada Fiera yang ingin pergi memujuk buah hatinya.
“Sudah jodoh mereka…” Dia cuba mengukir senyuman walaupun terpaksa. Cuba untuk menerima hakikat walaupun perit. Telefon Adam berdering. Tertera nama Shofea pada skrin telefon. Lantas butang hijau ditekan. 
Adam sempat menjawab salam dari Shofea sebelum jambangan bunga itu ditinggalkan atas bangku. Dia sempat memandang sekilas jambangan bunga yang tidak sempat bertemu dengan pemiliknya. Biarlah…



“Assalamualaikum doktor. Boleh saya masuk?” tanya seseorang yang sedang mengetuk pintu bilik.
Taufiq menjawab salam dalam hati. “Masuklah.” Dia memandang sekilas kelibat insan yang melangkah masuk. 
“Ada apa?” tanya Taufiq.
“Alah… tuan doktor ni. Orang baru saja masuk. Duduk pun tak sempat lagi terus tanya soalan.”
Come on Fiera. I’m not in a good mood.” Taufiq mengusap rambut yang memang pun sudah kusut masai itu.
Fiera mundar mandir dalam bilik Taufiq. Baju kot putih yang tergantung diambil. Selamba saja dia menyarungkan pada badanya. Perasan jadi doktor sekejap. Mak ai! Besarnya kot ni. Stetoskop yang berada dalam poket kot tersebut dikeluarkan lalu digantung pada lehernya. Memang perasan!
Kerusi dihadapan Taufiq ditarik. Kepalanya saja direbah atas meja lelaki itu. Tepat anak mata Taufiq dipandang. “Tahulah tengah angin. Share?” Berkedip-kedip mata Fiera memujuk.
Taufiq tersenyum. Sejuk hatinya memandang Fiera. “Ingat comel sangatlah buat mata macam tu. Kalau juling padan muka.”
Fiera julingkan kedua matanya ketengah. Tergelak Taufiq melihat rupa Fiera itu. Buruk! “Selepas mendapat terapi gelak dari lawak Fiera. Encik Taufiq dikehendaki untuk kongsi masalah anda sekarang juga.” Ujar Fiera serius.
Lelaki itu kembali muram. Sesekali keluhan dikeluarkan.
“Apa ni Fiq? Kau buat aku risau tau.”
“Aku rasa macam gagal je Fiera. Pak cik tu meninggal pagi tadi. Kalaulah aku berjaya pujuk dia buat penbedahan tu.” Taufiq meraup mukanya. Jelas terpancar riak bersalah pada wajah lelaki itu.
Innalillahiwainnailaihirojiun.”
“Pak cik tu salah seorang pesakit aku. Barah otak macam mendiang daddy aku dulu.”
Fiera sekadar mengangguk. Dia tahu mendiang daddy Taufiq meninggalkan disebabkan penyakit itu. Tapi mendiang tidak dapat menjalani pembedahan kerana kehidupan mereka yang susah. Sebab itulah Taufiq beriya-iya menjadi doktor. Ingin membantu orang yang senasib dengannya dulu.
“Kisah pak cik tu dan daddy aku berbeza. Dulu daddy aku tak nak lakukan pembedahan sebab faktor kewangan. Tapi pak cik ni pula dilimpahi kemewahan, cuma dia ingin menghabiskan sisa-sisa hidupnya di rumah orang-orang tua. Dia inginkan ketenangan dan kebahagiaan di sana sebab tiada seorang pun anaknya yang pedulikan dirinya.
Kesian pak cik tu Fiera… selama dia sakit tiada seorang pun anaknya datang menjenguknya di hospital. Lepas dia keluar dari hospital. Pak cik tu terus tinggal di rumah orang-orang tua. Dia kata dia tenang di sana. Ramai kawan yang senasib dengannya.”
“Isteri dia?”
“Setahu aku isteri dia sudah lama meninggal. Tadi aku ada terdengar ada anaknya datang mencari dia. Tapi bukan sebab bapa mereka yang meninggal. Tapi kerana harta bapa mereka yang berlambak.” Jelas Taufiq.
“Astaghfirullah. Kenapa la ada anak sanggup buat bapa mereka macam tu.” Luah pendapat Fiera.
“Aku teringatkan mendiang daddy aku. Aku rindukan daddy Fiera,”
“Kau doakan saja mendiang daddy kau ya. Insyallah…. Aku ni tak reti nak pujuk orang… kalau kau nak nangis pun nangis sajalah. Kau pura-pura aje tak nampak aku di sini.”
Taufiq tersenyum kecil dengan gelagat Fiera. Memang tiada bakat memujuk langsung.  Lama dia merenung wajah yang itu. Kemudian Taufiq mengeluh lagi. “Kemaslah barang kau. Petang nanti aku hantar balik.” Katanya.
“Hish. Takkan nak halau aku keluar dari sini kot?”
“Eh… dah jatuh cinta dengan hospital ka sampai nak menetap kat sini?” tanya Taufiq. Selalunya beriya-iya hendak pulang.
“Owh… maksud kau check out ke? Hesy… cakap tu biarlah jelas sikit. Tapi kau dah habis kerja?”
Check out. Ingat sini hotel ke? Main check in, check out. Kejap lagi habis. Sempat lagi. Kau pergi kemas barang ya. Aku tolong uruskan bil dulu.”
Dengan senang hati Fiera mengangguk. “I’m coming home, I’m coming home. Tell the world I’m coming home.” Riang ria dia menyanyi-nyanyi kecil.
“Tak sabar nampak nak balik.” Usik Taufiq.
“Eh! Mestilah. Naik bosan aku kat hospital ni. Semua boring!”
“Habis kau hadap aku pun boring ke?” uji lelaki itu pula.
Kening Fiera diangkat. Dagunya diusap beberapa kali.  “Kau eh? Kejap aku fikir dulu…”
“Boringlah jugak! Hahaha…” tawanya sambil lari keluar dari bilik Taufiq. Sempat juga dia menjelir lidah.
“Fiera jangan lari…!! Nanti jatuh lagi.” Jeritan Taufiq langsung tidak diendah. Dia geleng kepala saja sambil tersenyum lebar dengan gelagat Fiera. Macam budak-budak!



Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

7 comments:

  1. Salam. Hero citer nie sape? Taufik ke? Adam ke? Ke Ammar?

    ReplyDelete
  2. hehe...redha nyer adam...n comei nyer lh perangai fiera cam kekanak riang jer lagah nyer...

    ReplyDelete
  3. Antara Taufik dan Adam..kedua dua jejaka ini mempunyai kelebihan masing masing..

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)