Saturday, October 20, 2012

Bintang Pilihan Jihan bab 1



      
              Jihan berlari masuk ke dalam restoran mewah itu. Dia terus melulu ke arah seorang lelaki yang duduk sambil membaca surat khabar. Ah! Sudah. Dia memang terlambat lima belas minit. Ini semua gara-gara pak cik gatal dalam bas tadi. Kalau tidak, tidak mungkin dia akan terlewat untuk blind date hari ni.
            “Assalamualaikum. Sorry bro aku lambat.” Ujar Jihan. Semput nyawanya berlari dari stesen bas. Muka yang panas di kibas beberapa kali. Peluh yang memercik dari tadi dikesat kasar menggunakan lengan bajunya yang panjang.
            Tangan Jihan diangkat memanggil pelayan restoran. Setelah memesan jus oren, pandangannya beralih pada lelaki yang tergamam memandangnya. Langsung tidak berkutik sedikit pun. Jihan menggaru kepalanya yang tidak gatal. Tanganya dilambai beberapa kali di hadapan wajah lelaki itu. Namun dia masih lagi kaku.
            Kini tangan Jihan merayap di wajahnya.“Muka aku ada apa-apa ke?” gumamnya sendiri.
“Aku rasa tiada yang pelik pun…” sambung Jihan lagi.
Hei… hei… Encik entah apa dah nama kau ni. Aku lupa pulak! Muka aku ada something ke?” tanya Jihan pada lelaki itu.
Jejaka tampan yang tercengang tadi berdehem. Tampan ke? Pada mata dan selera Jihan lelaki itu boleh dikatakan hensem jugak la. Tapi sayangnya… isk…isk… isk… tidak sanggup dia mengingatkan kisah lelaki ini yang diceritakan oleh ibunya semalam. Masalah betul!
Err… maafkan saya cik. Rasanya cik salah orang ni.” Kata lelaki itu penuh sopan.
“La! Aku salah orang ke?Orang yang kau nak jumpa tu siapa erk? Aku rasa betullah restoran ni. Lagipun kau sorang aje lelaki yang ada kat sini.” Ujar Jihan sambil memandang sekeliling restoran yang agak lenggang. Malah tahap kosong! Seorang pelanggan pun tiada.
“Saya rasa saya yakin bukan cik orangnya.” Pelik lelaki itu memandang Jihan. Tidak ka perempuan ini kenal siapa aku. Pelik juga. Atau berangkali dia berpura-pura. Kalau paparazzi habis la aku! Fikir lelaki itu dalam hati.Tapi dia masih lagi mampu berlagak tenang.
“Kejap yaa... Aku telefon kakak aku dulu. Kalau salah. Salah la tu.” Huru hara Jihan mencari telefon bimbitnya di dalam beg sandang kesayangannya.
Ketika itu, lelaki itu mula membelek pernampilan Jihan. Jauh berbeza dengan orang yang dia nak jumpa. Perempuan ini sudahlah selekeh. Dengan baju lusuh, seluar lusuh, dan beg lusuh. Jangan cakap kasut dia memang tersangatlah minta baru.
“Assalamualaikum kak…Kak!! apa nama restoran tu? Adik lupa la. Oh okey... okey… Betullah! Eh apa nama mamat tu? Adik lupa jugak la. Hehe..sorrylah! Dah… Dah... Cukup membebel. Sakit telinga adik dengar. Bye!”
Selesai bercakap dengan kakaknya, Jihan meletakkan telefonnya di atas meja. Terbeliak mata lelaki itu. Masih ada lagi orang pakai Nokia torch light 1202 ni! Jeritnya dalam hati.
“Betul la restoran ni. Nama kau Najmi kan? Orang yang kau nak jumpa tu Nur Jihan. Betul tak? Akulah Nur Jihan.” Jelas Jihan ringkas dan padat.
Terbatuk-batuk Najmi mendengar. Ibu biar betul!! Takkan la nak date dengan perempuan selekeh ni kot. “Jadi betul la awak Jihan. For real?”
“Betul la aku Jihan. Hesy manusia ni. Tidak pandai faham bahasa melayu. Kalau tak percaya kejap aku tunjuk i/c aku.” Jelas Jihan. Dompetnya dikeluarkan dari dalam beg. Kemudian kad pengenalan gadis itu ditunjukkan kepada lelaki yang bernama Najmi itu.
“Tengok! Betulkan? Nur Jihan anak pak cik Johan bin Rahman.”
Kad pengenalan Jihan dipulangkan kepadanya. “Tapi awak tak sama langsung dengan gambar yang saya dapat.” Lelaki itu masih lagi was-was dengan identiti Jihan.
“Ya Allah. Budak ni… kau ada bawak resume aku tak? Gambar ke? Mustahil mak aku tiada bagi gambar atau apa-apa kan?” tanya Jihan. Dia sendiri pun sudah melihat gambar lelaki ini. Tapi tidak seberapa ingat.
Hendak baca resume lelaki ini yang disediakan oleh kakaknya pun dia tidak berminat. Sebaliknya Jihan suruh kakak dan maknya ceritakan pasal lelaki ini. Dia bukan rajin sangat membaca bab-bab begini ni. Buku teks sekolah menengah dulu kala pun tidak habis khatam lagi. Adalah kisah-kisah yang diceritakan sehingga membuatkan Jihan setuju untuk menghadirkan diri.
“Ada. Ni hah…” lelaki itu menyerahkan sampul surat bersaiz A4 kepada Jihan.
Seriau juga hati Jihan memikirkan gambar apa yang diberikan kepada lelaki itu. Tapi sebaik sahaja terlihat gambarnya. Terbahak-bahak Jihan ketawa sampai meleleh air mata.
“Mak oi….!! Gambar zaman dulu kala. Hahahaha… Apa la mak dan akak aku ni. Kalau nak bagi gambar pun. Bagilah yang up-to-date sikit. Ini zaman sekolah menengah! Hahaha!!” gelak Jihan lagi. Lucu!
Jihan berdehem beberapa kali. Panas telinganya ketawa. Air yang dihidang oleh pelayan restoran terus diteguk. “Aduh! Panas telinga aku ketawa.” Sambungnya lagi sambil memegang cuping telinganya.
So betul la itu gambar awak?”
“Betul la ini gambar aku. Gambar raya waktu aku sekolah menengah dulu. Dah bertahun-tahun dah. Gambar ni simpan dulu. Aku nak tengok resume aku pulak. Mana la tahu ada lagi yang kau kena ‘goreng’ oleh dia orang ke? Hahaha…”  Jihan menyerahkan gambarnya semula pada lelaki itu.
Ketika Jihan membelek resumenya sambil tersengih-sengih. Lelaki itu memerhati segala gerak geri Jihan. Mukanya boleh tahan licin, tambah lagi dengan lesung pipinya yang agak dalam memang cantik.
Cuma satu sahaja masalah perempuan ni. Penampilan! Dan Najmi yakin tiada secalit gincu, pelembab bibir mahupun bedak di muka gadis ini. Pilihan ibunya kali ini terlalu berbeza dengan perempuan-perempuan yang Najmi pernah buat temu janji. Selalunya perempuan yang blind date dengannya ayu, sofisikated, fashionista dan yang paling penting semuanya up-to-date punya! Yang seorang ni pulak. Sukar untuk dia komen sebab terlalu banyak yang hendak dikomen.
Hello!! Sudah sampai di Pluto ke?” panggil Jihan. Jauh betul lelaki ni mengelamun.
“Huh? Sorry…”
Erm..dalam resume betullah. Haih akak aku ni. Ingat aku nak cari kerja ke sampai kena letak educational background segala. Jadi kita nak mula dari apa? Sesi pengenalan. Nama aku Nur jihan binti Johan. Kau?”
“Awak tak kenal saya ke?” tanya lelaki itu pelik. Perempuan ni datang dari planet mana pula. Marikh?Takkan dia tak kenal aku kot?
“Kau ingat kau tu artis?Manalah aku kenal!” teka Jihan. Tiada masa dia nak korek pasal lelaki ni.
“Saya memang artis pun. Pelakon dan pengarah filem. Awak tak kenal?”
“Eh! Lucu. Betul pulak aku teka. Serius aku tak kenal dowh! Aku baru balik dari luar negara. Mungkin sebab tu aku tak kenal kau. Atau mungkin kau tu yang tak terkenal pun.” 
Ceh! Tajam kata-kata Jihan yang direct itu menusuk telinga Najmi. Boleh tahan laser jugak mulut perempuan tomboy ni.
“Syed Ahmad Najmi. Panggil Najmi je. Awak tahu kan kita ni sebenarnya tengah blind date.”
“Tahu.”
“Selalunya orang yang pergi blind date akan pakai pakaian yang paling cantik. Tapi awak…” kata Najmi selamba.
“Terlalu simple. Pakaian yang cantik tu tidak semestinya mahal, glamor, up-to-date. Bagi aku simple tu pun sudah cukup cantik. Ikut logik akal. Kalau pakaian yang up-to-date tu baru dapat diklasifikasikan sebagai cantik. Takkan la harga kereta Mr.Bean tu mahal gila sedangkan kereta tu kereta antik. Betul tak?”
Bang! Panjang lebar huraian Jihan hingga Najmi tercengang. Lain kali jangan lawan cakap dengan dia ni! Take note!
“Lagipun takkan nak jadi hipokrit kot. Pakai ayu macam model antarabangsa tapi perangai aku mengalahkan samseng taik kucing. Dan yang aku paling pasti. Kalau aku membazir pakai baju mahal-mahal pun belum tentu kita punya blind date ni menjadi tau.” Sambung Jihan lagi.
Terangguk kepala Najmi mengiyakan. Dia tidak habis-habis memandang wajah Jihan yang tekun menjawab itu ini. “Habis tu kenapa awak datang juga walaupun tahu saya tidak akan terima.”
“Berkawan biar beribu… tak salah kalau aku nak tambah kawan baru. Lagipun aku bukannya ramai kawan pun. Daripada makan, minum, tengok tv, online kat rumah tu baik aku jalan-jalan jumpa kau. Ada jugak kawan borak-borak.”
“Awak ni memang anak uncle Johan ke?” tanya lelaki itu.
“A’ah betullah.Kenapa?”
“Tiada langsung ciri-ciri macam kakak-kakak dan adik awak.” Ujar lelaki itu tersengih-sengih.
“Cis kurang asam. Betullah! Perlukah semua orang kaya tu berlagak macam orang kaya? Lagipun, yang kaya tu bapak aku. Bukannya aku.” Jihan tayang muka toya. Dia bukanlah marah pun.
Sudah lali dibanding-bandingkan dengan dua orang kakaknya dan seorang adik bongsunya. Memandangkan adik beradik mereka semua perempuan, dia selalu dibandingkan dengan yang lain kerana berpenampilan agak kasar.
“La… Awak marah ke? Saya gurau je tadi. Hehehe…” kata Najmi. Tidak sangka pula dia dapat bergurau dan bercerita dengan Jihan tanpa rasa rimas dan kekok. Mungkin disebabkan sikap Jihan yang peramah.
“Tiada masa aku nak marah. Bukan karan aje. Setakat benda tu. Benda kecik je bagi aku. Dah lali pun! Najmi, kau tak lapar ke?”tanya Jihan.
“Tak. Kenapa?”
“Aku lapar la. Sikit masa lagi perut aku meletop sebab masuk angin. Bergendang-gendang dari tadi minta diisi. Pagi tadi tak sempat nak sarapan sebab overslept!”
“Ingatkan tadi dah kenyang pot pet dari tadi. Rupa-rupanya menahan lapar. Ermorder la.”
“Yeah! Kau belanja?”
Anggukan Najmi membuatkan Jihan gembira. Dia terus memanggil pelayan restoran untuk memesan makanan. Najmi tersenyum lucu memandang wajah riang Jihan yang gembira bila sebut pasal makanan. Tak boleh buat bini, buat kawan pun jadilah…
“Najmi.” Panggil Jihan. Mulutnya penuh dengan stik. Boleh tahan lapar juga Jihan sampai dua kali pesan makanan.Waktu pinggan pertama habis. Perutnya punya kuat berbunyi. Najmi terus ketawa berdekah-dekah.  Tapi lelaki itu tanya juga kalau Jihan nak pesan lagi.
Jihan apa lagi. Terus pesan makanan buat kali ke dua. Buat apa nak malu? Perut dia memang tidak pandai kenyang kalau setakat makan stik. Kena isi nasi jugak!
Najmi sekadar memesan air sahaja. Berborak dengan Jihan langsung tidak bosan. Banyak betul cerita mereka seperti kawan lama yang baru berjumpa. Padahal baru beberapa jam sahaja bersua muka buat pertama kalinya.
“Ya saya?”
“Dari tadi kau borak dengan dengan aku. Kau tak perasan sesuatu yang pelik ke?” tanya Jihan. Dia mengelak mulutnya menggunakan napkin.
“Apa yang peliknya?”
“Peliklah!Aku dari tadi biasakan diri guna ‘aku’. Kau pula dari tadi asyik-asyik ber ‘saya’ dari tadi. Sebenarnya aku tak biasa guna saya awak.”
“Habis tu nak panggil awak apa? Jihan?”
“Aku kau la. Saya awak tu baik kau simpan untuk cakap dengan perempuan lain la. Kitakan kawan. Lagi best guna aku kau. Kalau guna saya awak tu nampak formal sangat.” Cadang Jihan.
“Aku kau? Okay juga tu. Deal!  No problem.”
Friends?” tanya Jihan. Dia menghulurkan tangan untuk berjabat dengan Najmi.
Best friends!” sambut lelaki itu sambil tersenyum manis.



Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

2 comments:

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)