Saturday, December 3, 2011

[CERPEN] : Jam 2 pagi.



Tok… tok .. tok…
Aku terkejut dengan bunyi ketukan di pintu bilik namun aku biarkan sahaja ia berbunyi malas hendak bangun berdiri. Mataku masih lagi terpejam walaupun aku sedar bunyi tersebut. Tapi ketukan bertalu-talu membuatkan aku cuak. Kemudian aku teringat yang aku tidur sendirian malam ini kerana rakan sebilikku pulang ke rumahnya memandangkan esok hari sabtu.
Sesudahnya aku berpaling ke belakang untuk melihat cuaca diatas tingkap yang terbuka tanpa sebarang langsir untuk melihat sekiranya hari sudah siang. Tingkap bilik sebenarnya berdepan dengan pintu manakala pintu bersebelahan dengan katilku. Hari masih gelap rupanya. Ketika itu aku merasakan kelainan di tubuhku. Sejuk dan bergeletar secara tiba-tiba..
Tanpa berlengah aku berdiri mencari telefon bimbit di atas meja bersebelahan dengan tingkap. Mataku sempat tertacap pada cermin bilik tapi segera aku melarikan pandangan. Gerun juga memikirkan akibatnya sekiranya sesuatu muncul dari cermin tersebut. Sudahlah tadi aku berani sangat tengok atas tingkap. Hostel aku memang cukup keras sebab keliling hutan memandangkan blok 4 ialah blok paling hujung dan jauh.
Aku balik semula ke atas katil memandangkan telefonku tiada atas meja belajar. Rupanya telefon tersebut di atas katil. Aku terpandang jam melalui telefon. Pukul 2 pagi. Aku sudah bertambah cuak. Teringat kisah kawanku yang pintunya juga pernah diketuk pukul dua pagi ketika cuti pertengahan semester lepas serta seorang temanku yang sedang menuntut di salah sebuah universiti tempatan juga menceritakan bahawa pintu biliknya diketuk pada pukul dua pagi  juga beberapa hari lalu.
Aku baring semula sambil menaip mesej pesanan ringkas kepada kawan sekelasku merangkap jiran sebelah bilik. Manalah tahu mereka sengaja mempermainkan aku memandangkan aku sendirian.

Nisa. Kau orang ada ketuk bilik aku ka tadi? Kamu jangan main-main nanti aku cekik kamu esok pagi!

Sempat lagi aku bergurau mengelak debaran di dada.Aku menanti sebarang respon setelah beberapa minit kawanku bernama Anisah membalas masejku.

Tiadalah. Kerja gila kacau orang tengah-tengah malam ni. Semua orang tengah tidur la.

Aku menelan air liur tatkala membaca masej dari temanku. Jadi siapa yang ketuk bilik aku tadi?
 Tiba-tiba bunyi benda terjatuh dari atas meja membuatkan pandanganku beralih ke atas meja semula. Langsung tiada perubahan. Tiada satu benda pun terjatuh. Mulutku segera membaca surah-surah yang terlintas difikiranku. Teringat pesan mak semalam agar aku membaca surah yasin sebab bersendirian dalam bilik. Ah! Gerak hati mak sentiasa benar. Tanpa berlengah aku segera menaip mesej kepada kawanku.

Ambil aku sekarang!

Tiada balasan. Aku menanti dan menanti Nisa membalas mesejku semula. Ketika itu sempat telingaku mendengar seolah-olah gugusan kunci yang banyak segaja dibunyikan.
Setelah beberapa minit aku terdengar pintu bilik mereka disebelah seolah-olah terbuka dan apabila pintuku diketuk aku segera membuka pintu bilikku. Gerun juga sekirannya bukan mereka yang mengetuk pintu bilik. Nanti tidak pasal-pasal geng hantu Kak Limah tegur aku dekat pintu.
Setiba di bilik sebelah. Aku terus masuk bersama-sama mereka.
“Apa yang terjadi Faz?” Soal Nisa.
“Nanti esok baru aku cerita ya. ” jawabku.
Tanpa sebarang bantahan. Rakan-rakan aku sambung tidur mereka sedangkan aku payah untuk melelapkan mata. Dadaku masih berdegup kencang. Sejuk satu badan aku cuba kawal sebaik yang mungkin.
Pengalaman aku selama ini terhadap perkara-perkara mistik memandangkan rumahku dekat kampung juga cukup keras dengan benda-benda begini sudah membuatkan aku lali. Alah bisa tegal biasa. Namun antara pengalaman yang meyeramkan inilah pertama kali yang buat aku rasa takut yang teramat walaupun aku dapat mengatasi ketakutan tersebut.
Aku cuba lelapkan mata namun payah! Akhirnya aku membaca zikir memuji kebesaran Allah. Aku tahu ‘meraka’ juga makhuk ciptaan tuhan. Tiada gunanya untuk takut  benda ni kerana ketika malam menginjak pagi dan petang menginjak malam iaitu waktu magrib ialah waktu-waktu makhluk ini sedang menjalankan aktiviti riadah mereka untuk menganggu anak-anak Adam!
Aku tidak sedar bila aku terlelap. Azan Subuh telah menyedarkan aku dan rakan-rakan aku untuk menunaikan solat Subuh. Dua orang rakan aku sudah selesai menunaikan wuduk mereka dan kami bergilir-gilir untuk menunaikan solat subuh.
Ketika Effa sedang menunaikan solat subuh Anisah memandang wajahku.
“Faz. Apa juga yang berlaku?” Soal Anisah.
Wati yang baru terbangun juga memandang aku untuk mengetahui perkara yang lebih lanjut.
“Semalam aku dengar orang ketuk pintu bilik aku. Seram gila.” jelasku.
“Firasat kau saja mungkin.” tukas Wati.
“Mana ada firasat. Jelas telinga aku dengar. ” Aku kemudiannya menceritakan dengan lebih lanjut. Dari ketukan pintu, bunyi kunci dan bunyi barang terjatuh dari atas meja walaupun tidak ada sebarang benda pun yang terjatuh.
Mereka cuak! Mulai mempercayai kata-kataku. Hah! baru korang rasa apa yang aku rasa.
“Nasib baik Nisa sedar semalam.” getus Wati setelah aku habis bercerita.
“Aku pun tak tahu kenapa semalam payah betul nak tidur. Balik-balik tersedar dari tidur. Pelik juga aku baca mesej Faz semalam tu. Tiba-tiba tanya benda bukan-bukan.” balas Nisa.
“Seram juga aku. Kalau waktu aku ketuk pintu Faz. Lain pula yang keluar. Nanti tak pasal-pasal histeria aku depan bilik Faz nanti.” sambung Nisa lagi.
Dalam keadaan yang samar-samar aku sempat memandang wajah Wati yang memandang ke arahku.
 “Alah! Kenapa cerita sekarang. Macam mana nak ambil air wuduk?” soalnya. Aku tersenyum lucu. Tahu takut!
“Faz…. Baik kau temankan Wati.” tukas Nisa pula.
“Jom.” ajakku memandangkan aku sendiri belum ambil air wuduk. Dalam hati aku sendiri menyesal sebab cerita dekat mereka. Keadaan luar yang sejuk disebabkan hari hujan ketika itu. Cuaca turut memainkan peranan dalam situasi menyeramkan.
Usai mengambil wuduk kami masuk semula ke bilik.  Nasib baik tandas bersebelahan dengan bilik Nisa. Kami bergilir-gilir menunaikan solat subuh. Aku yang terakhir kerana ingin meminjam telekung Wati. Tidak sangup untuk balik bilik walaupun sudah subuh.
Effa yang sudah menunaikan solat subuh terbaring. Tentu dia juga terdengar ceritaku walaupun  ketika aku bercerita dengan Nisa dan Wati tadi dia tengah menunaikan solat subuh.
Sementara menanti Wati menunaikan solat Subuh aku duduk mencangkung. Badanku dilitupi selimut tebal. Bergeletar seluruh tubuhku akibat terlalu sejuk.
Aku sempat berfikir. Beberapa hari ini banyak cerita-cerita seram yang aku dengar dan lihat. Aku sememangnya minat cerita triller dan paranormal. Baru sahaja beberapa hari yang lalu aku menonton cerita Quarantine dan Twilight. Tadi petang pula aku sempat membaca e-cerpen seram dari novelis WC Abu Seman bertajuk Roh Yang Kuseru untuk menyertai pertandingan cerita paranormal. Sememangnya sebelum tidur semalam pun aku tengah fikir jalan cerita untuk menyertai pertandingan tersebut.
“Faz!” sergah Effa.
Hampir tersembul jantung aku akibat terkejut. Ingatkan Effa sudah terlelap semula. Rupa-rupanya sempat memerhatikan aku yang sudah mengelamun jauh. Nisa yang tengah duduk menghadap telefon bimbit juga terkejut.
“Apasal?” soal Nisa.
“Tu. Tengok Faz.” ujar Effa. Mataku dapat menangkap muncung mulut Effa ke arahku walaupun hanya berlampukan lampu jalan dari luar tingkap. Aku pula tercengang dan terkejut. Masih lagi tidak faham dengan maksud Effa.
“Apa?” soalku.
“Pelik.” jawab Effa ringkas. Kemudian aku teringat cara aku duduk. Sudahlah duduk mencangkung. Seluruh tubuhku tertutup dengan selimut seolah-olah budak kena rasuk pun ada.
“Faz. Kau jangan buat benda pelik-pelik. Karang aku hantar kau balik bilik baru tau.” gurau Nisa. Aku tahu dia sendiri takut mendengar ceritaku tadi.
Aku hanya tersenyum. Dalam hati bersyukur mujurlah ada kawan yang sudi membantu aku semalam. Aku sempat memanjatkan doa usai menunaikan solat subuh tadi. Bersyukur aku tidak lemah semangat mengatasi situasi tadi.
TAMAT.

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

4 comments:

  1. waaa seram jugak orang ketuk pintu kul 2 pagi ni... Teringat plk mase WC umo 13 tahun rasenya, WC dengan kakak tidur kat ruang tamu. tiba2 pintu rumah kene ketuk. Xtengok jam plk waktu tu. WC selamba je bukak smbil pejam mata coz mengantuk. Lpas tu tutup balik n tido...

    Esoknya, WC cakap dekat abah n mak, terus kena marah... huhuhu

    ReplyDelete
  2. @Wild Cherry wahhh..hampir samalah WC...nasib baik hang tak apa2 no..

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)