Wednesday, February 5, 2014

[CERPEN]: Dia bukan Gundik


Putri mengemas baju tidurnya. Beberapa minit lagi Ayman pasti masuk Suite yang dikhaskan untuk mereka setiap kali bertemu. Suite milik Ayman dan Putri. Sesiapa pun tidak dibenarkan guna suite tersebut. Rambut pula dikemaskan lagi. Bila terdengar seperti pintu dibuka, Putri bergegas berlari ke arah pintu. Ayman yang baru saja masuk terus dipeluk erat. Terdorong ke belakang sedikit lelaki itu.
“Sayang!!” terkejut Ayman dengan kemunculan Putri. Mulanya dia agak hampa bila Putri kata sibuk dengan assignment dan tidak dapat datang malam ini.
Pelukan dileraikan. Putri yang kecil molek itu mengangkat kepala. “Suprise!!” Putri buat muka secomel mungkin. Dia tahu Ayman marah pasti tidak lama.
“Pandailah buat kejutan. Ingatkan sayang tak datang malam ni...”
“Saja nak bagi kejutan. Suka tak?”
“Suka! Tapi jangan buat abang kecewa lagi. Dua minggu tak jumpa. Lepas tu tup... tup pagi tadi kata malam ni tak dapat jumpa lagi. Kecewa abang tau!” hidung Putri dicubit lembut. Putri sekadar tersengih.
“Jom... Masuk...” tangan Ayman ditarik masuk ke dalam suite hotel. Mereka duduk di hujung katil. Putri memandang wajah Ayam yang keletihan. Sejak Ayman ambil alih syarikat-syarikat serta hotel ini. Lelaki itu semakin sibuk. Bahu lelaki itu diurut lembut.
“Selesa tak?” lembut suara Putri bersuara.
Ayman mengangguk. “You look damn sexy with that lingeries my princess...” bisiknya.
Tersenyum Putri dengar. Suka dengan pujian Ayman. Baju tidurnya memang cukup seksi malam ini. Dia sendiri yang membelinya khas untuk malam ini. Dia rindukan Ayman, rindu belaian lelaki itu.
“Jom! Abang nak mandi!” kata Ayman seraya mencempung tubuh Putri.
“Eh! Putri dah mandilah. Abang mandi la dulu...”
“Mandi dengan abang, sayang...” bisik Ayman romantis. Putri kini tidak lagi melawan. Dia sekadar mengangguk. Sudah dua minggu Ayman tidak bertemu dengan Putri. Selalunya setiap hujung minggu pasti mereka akan bertemu di suite itu atau di banglo Ayman. Tapi kebelakangan ini dia sibuk outstation ke luar negara, Putri pun sibuk dengan assignment sebab peperiksaan akhir semester semakin hampir.
“Sayang dah dinner ke ni?” soal Ayman. Tubuh Putri masih lagi dalam pelukannya.
Putri tersenyum sambil geleng kepala. Dia tahu Ayman pasti bebel sekejap lagi.
Pelukan Ayman segera dilepaskan. Putri dipandang. “Jangan cakap lunch pun tidak?” muka Ayman sudah mulai berkerut.
Tersenyum lagi Putri. Habislah!
“Tukar baju sekarang. Kita turun bawah makan... kenapa tak makan ni? nak kena cubit?” marah Ayman. Remote tv terus ditekan. Ayman terus menarik tangan Putri berdiri dari sofa. Putri hanya ikut dari belakang.
“Janganlah marah orang. Putri kenyang sebenarnya. Sebab tu tak makan.” Lengan Ayman dipaut. Diusap selembut mungkin.
“Lain kali kenyang mana pun tetap isi perut sikit. Makan roti pun jadilah. Nanti sakit. Abang tak suka.” Ayman tunduk sedikit. Pipi Putri dikucup.
“Baiklah tuan besar, sayang Putri ni. Putri menurut perintah.” Jawabnya manja.



Cantik sungguh Putri malam ini, gaun pendek paras lutut dipadankan dengan kasut tumit tinggi. Jauh berbeza penampilannya yang boleh dikategorikan sebagai biasa. Ayman mengeluarkan kotak baldu empat segi dari begnya. Seutas rantai dikeluarkan.
Ayman berjalan ke belakang Putri yang sedang berkemas depan cermin. Rantai tadi terus dipakaikan ke leher jinjang Putri. “Cantik!” puji Putri sambil memandang rantai tersebut dari pantulan cermin.
Badan Ayman ditundukkan sedikit agar sama tinggi dengan Putri yang duduk menghadap meja solek. “Rantai yang cantik untuk Puteri yang cantik.” Pujinya. Sejak mengenali Ayman, lelaki itu tidak pernah menghampakan. Ayman terlalu romantik orangnya.
Thanks my love...” ucap Putri sambil berdiri. Dia berhadapan dengan Ayman. Lelaki itu masih lagi merenungnya dengan pandangan romantis.
Leher Ayman dipaut. Kaki Putri berjingkit sedikit. Terus saja bibir lelaki itu dikucupnya lama. “Love you soooo much!” ucap Putri.
“Sayang, jangan nak goda abang sangat. You have to eat remember? Nanti abang tak jadi bawa keluar pula kalau sayang goda macam ni.”
Putri tergelak kecil dengar ayat Ayman. Lengan lelaki itu dipaut sambil berjalan. “Jom. Dinner then kita naik atas balik. I’m all yours tonight.



Putri berjalan seiringan dengan Ayman. Lelaki itu tidak pernah lepas dari terus memegang pinggang ramping Putri. Putri yang sedia manja dengan Ayman itu hanya merebahkan tubuhnya pada badan sasa Ayman.
“Dato’ Ayman!” tegur seseorang. Ayman dan Putri mengalihkan pandangan pada si pemanggil yang duduk di salah sebuah meja.
Muka Putri berubah. Terlihat seseorang yang dia kenal duduk bersama dengan si pemanggil. Rakan sekelasnya! Tajam mata Haikal memandangnya. Aduh parah!
Ayman membawa Putri berjalan ke meja Dato’ Kamal. Dia berjabat tangan dengan Dato’ Kamal dan Haikal. Sementara Putri cuba mengawal perasaannya dan cuba senyum manis pada kedua lelaki itu. “Kenalkan anak saya, Haikal. Haikal inilah Dato’ Amar Ayman.”
“Dato’ nak join makan sekali.” Ajak Dato’ Kamal.
Oh! It’s okay. I have a date.” Jawab Ayman.
Dato’ Kamal mengangguk faham. Anak muda, kaya pula tu. Tidak mustahil ada wanita yang melayan dihujung minggu.
Have a pleasent dinner. Kami pergi dulu.” Pinta Ayman untuk mengundur diri.
Sekali lagi Dato Kamal mengangguk.
Ayman dan Putri berjalan meninggalkan meja tersebut. Putri menghembuskan nafas lega. “Knowing him? Sayang gosok leher... sama ada tidak selesa atau something bother you sayang.” Ayman sangat faham segala bahasa tubuh Putri.
Classmate.” Jawab Putri sepatah.
“Nak abang tutup mulut dia ke?”
Putri geleng kepala. “Tak perlulah. Lagipun mulut lelaki tak sama dengan mulut perempuan. Haikal tu pun jenis pendiam.” Jawabnya. Enggan memanjangkan cerita.
Ayman merapatkan pelukannya pada pinggang Putri. “Jangan risau. Abang settlekan dia kalau dia buka mulut. Just tell me. Malam ni just you and me. Jangan fikir benda lain.” Pujuk Ayman.


Jauh fikiran Putri menerawang mengingatkan kejadian di kelas pagi kelmarin. Isu ‘Gundik Terdidik’ menjadi perbualan hangat kawan-kawan sekelasnya.
“Entahlah. Aku rasa gundik macam ni. Baik tak payah belajar. Tak guna belajar tinggi-tinggi. Tapi dosa pahala tak tahu nak fikir.” Sinis kata-kata Sarina.
“Aku pelik. Kenapa nak panggil gundik-gundik. Kalau pelacur tu tetap juga pelacur.” Tanya Damia. Bagi dia gundik tidak ubah seperti pelacur.
“Pelacur lain Damia, istilah gundik ni macam perempuan simpanan. Gundik terdidik, mahasiswi-mahasiswi yang menjadi perempuan simpanan orang-orang kaya. Ada faham?” Aina pula memberi pandangannya pasal istilah gundik terdidik yang dicop kepada mahasiswi sekarang ini.
Budak-budak lelaki dan rakan sekelas yang lain turut mengeluarkan pendapat masing-masing. Putri tidak ambil peduli. Malas hendak ambil port. “Putri, apa pandangan kau tentang gundik terdidik ni?” Damia menyoal Putri yang sedari tadi hanya senyap saja.
Putri angkat kepala. Novel Inggeris yang dibacanya ditutup rapat. “Aku?” tanyanya balik.
Damia mengangguk. Kini majoriti rakan sekelasnya memandang Putri. Meminta pendapat rakan mereka yang pendiam dan kurang bersosial bersama mereka itu. “Tak tahulah. Itu hal mereka. Bagi aku cukuplah ambil ikhtibar. Tak perlulah nak buka cerita orang. Kita tidak tahu cerita sebenarnya orang itu. Lagipun, sendiri boleh fikir baik buruk yang dia buat.” Jawabnya general. Tidak memihak kepada sesiapa.
Sarini yang mendengar jawapan Putri itu mencebik. Dalam hati berbakul-bakul kutukannya pada roomatenya itu. Dia tahu aktiviti sampingan Putri setiap hujung minggu. Pasti ada saja kereta mewah yang menjemputnya padahal dia tahu Putri anak yatim piatu. Pernah sekali Sarini terpandangan Putri bercumbuan dalam kereta sebelum kerena itu meluncur pergi dari kawasan kolej. Barangan dan pakaian Putri pun pastinya yang berjenama dan mahal harganya.
Yang lain pula terdiam. Sedar dengan khilaf masing-masing kerena terlebih mengutuk dari mengekpresikan pandangan.
“Putri!! Putri!!” jerit Haikal memanggil Putri yang laju saja berjalan sebaik saja kelas tamat.
Putri berhenti. Pusing belakang lalu memandang Haikal yang sudah tercungap-cungap. “Yes Haikal? Nak apa?”
Lunch sama nak tak?” ajak Haikal.
Muka Putri sekali lagi berubah. Tidak tahu hendak bagi jawapan untuk mengelak pelawaan Haikal kali ini. Lelaki itu tidak pernah lupa untuk mengajaknya keluar bersama. Dikerling keadaan sekeliling. Sarini and the geng berjalan ke arah mereka. “Maaflah Haikal. Saya nak cepat. Ada hal.”
Sekali lagi Haikal hampa. Tapi dia tidak mahu memaksa Putri. “Baiklah. Tapi lain kali boleh?”
Err... saya tak janji. Maaf saya nak cepat. Saya pergi dulu. Bye...
Hurmm.... bye.” Jawab Haikal. Hanya mampu pandang Putri yang semakin menjauh.
“Putri nak ke mana tu. Macam rushing je?” soal Damia yang sudah berada sebelah Haikal. Lelaki itu angkat bahu tanda tidak tahu.
“Adalah orang jemput dia tu...” jawab Sarini dengan maksud tersirat.
Damia yang tidak tahu apa-apa sekadar mengangguk. Hari ini hari khamis, esok jumaat pula tiada kelas. Mesti ahli keluarga Intan yang datang jemput. Fikirnya. Haikal dipandang. “Haikal, keluar makan jom.” Ajaknya. Yang lain turut memujuk Haikal. Tahu rakan mereka si Damia memang ada hati dengan lelaki itu.
Bagi Sarini, Damia lebih layak bersama Haikal berbanding Putri. Damia dan Haikal sama-sama anak orang kaya, tidak seperti Putri yang hanya tahu tumpang kasih dengan orang kaya sahaja.
“Sayang... ingat siapa tu?” soal Ayman yang baru bangun dari tidur.
Putri senyum pada lelaki itu. Dia memeluk Ayman erat. “I love you... Abang jangan sesekali tinggalkan Putri... Jangan pandang perempuan lain.” Amaran kecil Putri buat Ayman tergelak kecil.
“Sayang abang jugak eh...”
“Sayang dan cinta abang lebih dari diri Putri sendiri... Kadang-kadang Putri takut, takut kehilangan cinta abang. Abang kaya, muda, kacak lepas tu ramai pula yang kenal. Mesti ramai anak-anak orang kaya tu minat abang.” luah Putri.
“Bagilah banyak mana pun. Kaya abang sebab memiliki Putri. Putri Yasmin inilah harta paling berharga abang.” Romantis suara serak-serak basah Ayman buat Putri tambah terharu. Satu ciuman dipipi lelaki itu sebagai hadiah.
“Sayang abang!” manja sungguh layanan Putri dengan Ayman. Mana hati lelaki itu tidak bergetar setiap kali bersama dengan Putri.
“Abang tak kerja hari ni?” tanya Putri lagi. Keadaan luar semakin terang, tapi Ayman seperti tiada tanda-tanda hendak bangun dari katil saja.
Kepala Ayman digeleng. “For you my dear. Abang tak nak kerja hari ni. Balik rumah abang ya? I want to spend my time with you. Sampai hari ahad tak nak keluar rumah. Pagi isnin tu baru abang hantar sayang ke kelas.”
“Baiklah... Putri tak kisah. Putri dah cakap dari dulu lagi. Apa saja untuk abang, seluruh tubuh Putri milik abang... Putri mesti patuh apa saja kemahuan abang.”
Tersenyum bahagia Ayman, dieratkan lagi pelukannya. Sayang Ayman pada Putri mengunung. Putri tidak pernah sesekali pun meminta lebih-lebih, malah sentiasa tahu tentang kemahuannya, apa saja Ayman cakap, Putri pasti akan patuh.



Lama Putri berdiri depan almari untuk memilih baju yang hendak dipakai. Atas katil jangan tanya! Berterabur kerjanya. Nasib baik Ayman tiada sebab pergi solat jumaat, kalau tak sah pening kepala Ayman tengok Putri yang sendiri pening kepala pilih baju dari tadi.
Putri masih lagi berkemban. Setelah puas memilih kini tinggal dua pasang gaun miliknya yang paling seksi. Satu warna hitam, satu lagi merah menyala. “Hitam... merah... hitam... merah...” masih lagi membuat pilihan.
Super tight and sexy strapless black dress with hot red lipstick! Yeah!” akhirnya Putri tahu apa yang hendak dipakai. Gaun hitam ketat dengan bahagian belakang yang terdedah sampai pinggang menjadi pilihannya. Dia terus sarungkan gaun yang cukup ketat pada tubuhnya. Terdedah bahagian dada Putri. Dia tersenyum puas. Pasti Ayman suka penampilannya. Dia pusing belakang sedikit. Membetulkan dua tali bersilang pada belakangnya.
Putri duduk berhadapan dengan cermin meja solek, berhati-hati dia mengenakan satu persatu alat solek ke mukanya, gincu merah terang dicalitkan pada mulut. Putri jarang bersolek kecuali untuk Ayman. Rambut panjangnya disanggul tinggi.
Puas hati. Putri segera mengemas kembali baju-baju yang berhambur atas katil. Dia cepatkan langkah untuk ke tingkat bawah. Meja makan sudah tersedia dengan hidangan stik untuknya dan Ayman. Lagu romantis dipasang. Wangian wangi menyelubungi satu ruangan.
Senyuman gembira dan bahagia tidak pernah lekang dibibirnya. Putri puas hati. Dia tidak pernah bosan buat semua ini. Semuanya untuk Ayman.
Tidak sampai berapa minit, Ayman sudah mulai menapak masuk ke dalam rumah. Wangian rumah menyegarkannya dari mengantuk. Terus mata Ayman kembali segar, dia tahu ini mesti kerja Putri. Sememangnya Putri tahu Ayman inginkan ketenangan dan keselesaan setiap kali masuk ke dalam rumah.
“Masak ke sayang?” soalnya.
Putri mengangguk. “Putri dah sediakan baju abang atas katil. Air panas pun dah sedia...” ujarnya.
Ayman tersenyum mengangguk. Bahagia! Tidak dapat digambarkan kebahagiannya bersama Putri. “Thanks sayang. Sebab selalu memahami abang.” Tahu Putri bahawa Ayman pasti akan terus mandi jika balik dari mana saja.
Senang hati Putri dengar. Memang itu tugasnya, kehendaknya untuk meyenangkan hati Ayman. Lepas saja Ayman naik ke tingkat atas, Putri menghela nafas berat. Hatinya gusar, entah kenapa sejak pagi tadi dia takut kehilangan Ayman. Seolah sesuatu besar yang berlaku antara dia dan Ayman. Fikir punya fikir, Putri takut cinta Ayman akan berakhir suatu hari nanti. Ayman pasti bosan dengan kehidupan bersamanya.
Nekad Putri. Dia harus ‘ikat’ Ayman. Mungkin dengan kemunculan anak mereka. Sudah 4 tahun lebih mereka bersama. Isu anak tidak pernah diungkitkan lagi sejak Ayman beritahu dia mahu Putri fokus belajar dulu baru fikirkan pasal anak mereka. Putri seperti biasa, dia mana pernah bangkang cakap Ayman. Semuanya diturut saja asalkan menyenangkan hati lelaki itu.



“Sayang betul tak kisah jika ada hasil dari semalam?” tanya Ayman. Dia bukannya tidak sukakan anak. Malah pasti comel jika anak itu ikut rupa paras Putri yang jelita. Tapi dia tidak mahu Putri bersusah payah nanti. Lebih-lebih lagi Putri masih belajar.
Putri geleng kepala. Manja!
“Sudah tiba masanya bang... Putri sukakan budak.” Iya. Sebab sukakan budak kecillah dia bercita-cita untuk jadi doktor kanak-kanak. Dan kini naluri keibuannya membuak. Putri impikan anak sendiri.  Cukuplah selama ini mereka merancang agar tidak dapat anak.
“Baiklah. Untuk Putri segalanya abang sanggup turutkan. Sekarang jangan tunjuk muka sedih tu. Nanti hujung minggu abang jemput Putri lagi.” Pujuk Ayman romantis.
Tersenyum sedikit Putri bila Ayman kenyit matanya. Kacak! Puji hati Putri. Ayman memang kacak. Kereta Ayman sudah pun terparkir dalam kawasan kampus. Nafas dihela. Tidak suka! Dia malas masuk kelas hari ini. Lebih-lebih bila Ayman sendiri yang hantar dari pemandunya. Rasa seperti enggan melangkah keluar.
“Tak elok mengeluh sayang. Awal pagi lagi Putri mengeluh. I’m terribly sorry. Kalau abang yang suruh Putri balik pagi ni. mesti sayang tak berdua hati hendak ke kelas.”
Cepat-cepat Putri geleng kepala. Dia tidak suka dengar ayat maaf dari Ayman. “Salah Putri. Malas sangat pagi ni.Padahal kelas tinggal minggu ni je. Lepas tu study week mula. Putri janji belajar rajin-rajin. Lepas habis periksaan kali ni. Putri dah habis belajar dah pun.”
Kepala Putri diusap lembut. “That my girl. Study smart love. Make me proud of you.
Putri mengangguk. Tangan Ayman disalam lantas dicium lama. Berat hatinya. Entahlah... namun satu ketenangan terus saja tersirap masuk ke dalam lubuh hati ketika Ayman mengucup dahinya lembut. “Sayang abang, I know there is something bother you. Jangan risau. Everthing will be just fine. Abang sentiasa bersama dengan Putri. I love you.
Thanks abang.” Setitik dua air mata Purti mengalir. Sensitif sungguh dia pagi ini.
“Terima kasih je? Goodmorning kiss atau goodbye kiss tak ada ke?” pinta Ayman dengan nada mengusik. Terus saja Putri mencubit perut Ayman. Mengerang kesakitan lelaki itu sedikit. Siapa suruh gatal!
Namun seperti biasa, Putri turutkan juga permintaan Ayman. Lama bibir bersatu bibir sebelum dia melangkah keluar. Putri menanti hingga kereta Ayman meluncur pergi sebelum masuk. Sempat dia melambai Ayman.
Putri berpaling. Senyumannya tidak lekang di bibir. Bahagia! Tapi senyumannya terus mati tatkala mata bertentang dengan Haikal yang memandangnya tajam tidak jauh dari tempat parkir kereta Ayman tadi. Rasanya lelaki itu ternampak apa yang dia buat dalam kereta Ayman tadi.
Putri buat tidak peduli. Dia teruskan langkah masuk ke dalam bangunan. Pandangan tajam Haikal dibiarkan saja.
Perasan setiap tindak tanduk Putri seolah diperhatikan waktu kelas tadi, dan dia yakin mata-mata yang memandang itu pasti Haikal. Putri mengeluh. Malas, selebihnya dia rimas dengan lelaki itu.
Telefon Putri berbunyi, menandakan mesej ringkas masuk. Senyumannya terus saja terlakar tatkala memandang gambar-gambarnya bersama Ayman kelmarin ketika mereka  makan malam bersama.
I miss you. Abang tak dapat fokus kerja. Asyik tengok gambar Putri aje. –Ayman.
Lincah tangan Putri membalas.
Putri pun. Rindu abang. Muah!
Satu persatu gambar Ayman hantar, mulut Putri tergangga kecil tengok gambarnya ketika masih tidur, Ayman curi-curi ambil gambar. Kelihatan lelaki itu sedang mencium hidungnya.
Tergeleng kepala Putri dengan kenakalan suaminya.
Texting with him?” tegur satu suara.
Putri angkat kepala, Haikal! Dia malas hendak layan. Barang atas meja terus dikemas. Putri hendak keluar dari kafe itu.
Tangan Putri direntap. Haikal mengemaskan pegangannya. “Why him Putri? Kenapa Putri sanggup buat semua ni?”
Dahi Putri berkerut. Tidak faham. Dia cuba sedaya upaya melepaskan pegangan Haikal. Gila! Lelaki itu sudah gila. “Apa awak cakap ni Haikal? Lepaskan saya!”
No! I love you. Kenapa Putri sanggup layan Dato Ayman?!” nada suara Haikal menaik.
“Hidup saya tiada kena mengena dengan awak. Now let me go!” Putri cuba lagi untuk melepaskan pegangan Haikal.  Tapi lelaki itu makin kemaskan pegangannya.
“Saya cintakan awak Putri. Kalau awak nak hidup senang, saya boleh bagi awak segalanya. Saya pewaris tunggal. Saya pun boleh berikan awak kesenangan. Just marry me. Kahwin dengan saya. Be with me dengan cara halal.”
“I am happy!! Saya milik Ayman selama. I love him lagipun saya...”
Sebelum Putri habis cakap, Haikal terus saja memintas. “Happy? Bahagia jadi gundik Dato’ Amar Ayman? Tengok gambar-gambar ni semua?! Ini kebahagian awak?” telefon Putri dirampas. Gambar-gambar yang dia perasan dilihat oleh Putri ketika sampai tadi ditayang. Diangkat telefon samsung mega milik Putri depan wanita itu.
“Dato’ Amar Ayman?!” suara Damia pula mencelah. Telefon pada tangan Haikal ditarik. Satu persatu gambar Putri bersama Ayman dipandang seperti bukti besar. Tambah terkejut lagi bila terpandang gambar Putri yang masih tidur diselimuti dengan selimut hingga paras dada sambil dicium oleh Ayman.
Putri alihkan pandangan pada Damia, Sarini dan Aina yang berada berhampiran dengan mereka. Rupanya “Jadi orang yang Putri cium dalam kereta tu Dato Amar Ayman ke? Betul ke apa yang Haikal cakap? Putri gundik Dato’?” soal Damia lagi.
Oh! Rupanya bukan Haikal saja yang nampak adegan dalam kereta tadi. Damia dan Aina turut serta menjadi penonton drama swasta. Damia sebenarnya kenal dengan Dato Amar Ayman. Bapanya pernah kenalkan dia dengan lelaki itu dalam majlis ulang tahun syarikat mereka.
Laju kepala Putri geleng.
“Betullah tu Damia. Biar aku tak kenal siapa Dato tu. Bukan sekali dua aku lihat Putri bersama seorang lelaki. Kereta-kereta mewah selalu saja jemput Putri. Lagipun aku selalu lihat kesan-kesan love bite pada leher Putri. Am I right Putri?” Sarini pula akhirnya membuka rahsia yang dia simpan selama ini tentang rakan sebiliknya.
“Apa kau semua merepek ni?!!”
“Apa yang kau nak pertahankan lagi? Ini cincin dan rantai ni? mesti lelaki itu yang bagikan? Kau ingat aku tak tahu. Setiap kali kau balik dari hujung minggu. Pasti ada saja barang mewah kau bawa balik!” Sarini terus mengangkat tangan kanan Putri tinggi-tinggi. Sampai Haikal yang tadinya pegang tangan Putri pun terpaksa meleraikan. Marah sungguh Sarini pada Putri yang masih lagi menegakkan benang yang basah.
Cincin pada jari manis Putri terus saja dicabut lalu dilepas. Besar anak mata Putri. Melihat cincin miliknya sudah melayang dilempar oleh Sarini. Melayang terus masuk ke dalam longkang besar. Hendak menghalang tapi semuanya berlaku dengan pantas.
Pang!! Terus Putri menampar kuat pipi Sarini yang kurang ajar itu. Marahnya membuak-buak. Satu persatu rakan sekelasnya yang tidak habis menuduhnya dipandang. “Kau semua tiada hak hendak tentukan hidup aku. Tiada hak untuk judge aku!”
Berjujuran air mata Putri. Telefonnya ditarik dari tangan Damia. Dia tidak peduli banyak mata-mata yang berada di kafe itu sedang memandangnya. Dia berjalan pergi tapi bukan untuk tinggalkan kafe, Putri yang berseluar slack dan kemeja pink itu perlahan-lahan masuk ke dalam longkang besar yang cetek itu. Dia perlu mencari cincin tadi! Cincin itu terlalu berharga buatnya. Air mata Putri tidak henti mengalir. Mengalir hingga comot muka putihnya.
Ramai yang memandannya buruk. Pasti cerita pasal Putri tersebar luas. Mata Putri ditutup rapat. Cuba mengumpul semangat. Dia tidak sempat pun membetulkan cerita antaranya Putri dan Ayman tadi pada semua.
Masuk saja dalam bilik. Putri perasaan satu beg besar berdekatan dengan katil Sarini. “Kau nak ke mana Sarini?” tanya Putri.
“Pindah! Aku tak sanggup duduk sebilik dengan perempuan murah macam kau! aku tak nak dituduh gaya seperti kau.” ujar Sarini angkuh. Damia dan Aina yang  baru masuk sengaja biarkan pintu bilik terbuka luas. Damia dan Aina sebenarnya dari tadi lagi membantu Sarini punggah barang-barang Sarini masuk ke dalam bilik mereka.
“Cukuplah! Sampai bila kau orang nak tuduh aku bukan-bukan?!!” marah Putri. Telinganya tidak tahan lagi menerima segala tuduhan rakan sekelasnya.
Aina melangkah dekat. Pang!! Satu tamparan singgah ke pipi Putri. “Itu balasan kau tampar kawan baik aku tadi. Dah jom Sarini. Nanti tak pasal-pasal kau pula dicop gundik macam perempuan tu!” beg terakhir Sarini ditarik keluar.
Air mata Putri mengalir. Dia tidak pernah dimalukan sebegini. Mengapa kejadian hari ini harus berlaku dalam hidupnya. Telefon ditangan ditekan. Nombor Ayman terus didail. tidak sampai beberapa saat lelaki terus menyambut. “Abang... abang jemput Putri. Putri nak balik... ” ayat Putri tergantung, tangisannya semakin kuat.
“Putri... Putri are you okay? Ada sesuatu terjadi ke?” risau sungguh nada suara Ayman.
“Abang jemput Putri ya.. Putri nak balik... mereka tuduh Putri bukan-bukan.... Putri tak nak jumpa mereka lagi.”
“Okay sayang. Give me ten minutes. Putri tenang and please don’t cry sayang...” pujuk Ayman berkali-kali. Talian langsung tidak dimatikan. Dia tidak mahu sesuatu berlaku pada Putri. Putri tidak kuat!
“Abang...!!!” Putri terus peluk Ayman yang baru saja keluar dari kereta Ferari merahnya. Tangisan Putri bergema lagi. Ayman yang terkejut terus mengusap belakang Putri.
“Jom ikut abang pulang... jangan nangis sayang.” pujuk Ayman. Pintu penumpang hadapan dibuka lalu dia memimpin Putri masuk. Kereta Ayman terus meluncur keluar dari kawasan kolej. Dia perasaan ramai memandang Putri tadi. Apa yang berlaku pada Putri?
“Sayang jangan nangis lagi. Please...” ditolak badan Putri ke tempatnya. Putri yang masih teresak-esak diusap perlahan.
Putri mengangguk. Air matanya dikesat perlahan-lahan. “Tak nak cerita dengan abang apa yang terjadi?”
Kepala Putri diangkat. Dia pandang Ayman yang kusyuk memandang. Sesekali lelaki itu mencium ubun-ubunnya. “Classmate Putri kata Putri ialah gundik Dato Amar Ayman.”
What?!” keras suara Ayman. Dahinya sudah mulai berkerut. Angin satu badan!
“Budak Haikal tu?!”
Putri geleng kepala. Dia report lagi. “Majoriti.”
I’ll settle this ASAP... sekarang Putri balik dan tinggal di rumah aje. Buku-buku nanti abang suruh setiausaha abang ambil di hostel. Kuliah pun tinggal seminggu saja kan?”
Putri mengangguk. “Tinggal minggu ni aje.”
“Macam tu tinggal saja dengan abang. Tak payah balik hostel. Abang janji tak akan kacau Putri sampai habis peperiksaan.”
Putri menurut lagi. Itu juga terbaik buatnya. Kalau tinggal di hostel lepas tu asyik kena bash benda bukan-bukan dia bukannya dapat fokus belajar. Tanpa sedar, Putri terus terlelap hingga sentuhan pada dahinya yang buat mata Putri celik sedikit. Kepalanya berat. Sakit berdenyut-denyut.
“Sayang...” romantis suara Ayman mengejutkannya.
“Hurmm...”
“Bangun sayang, you have to breakfast. Semalam tak dinner pun. Sayang pengsan sebab kena demam.” Kalut Ayman semalam. Ingatkan mulanya Putri cuma tertidur seperti biasa. Jadi dia terus angkat letak atas katil. Lena sungguh tidurnya. Bila Ayman kejutkan sebab maghrib mula menjengah. Putri tidak sedarkan diri. Badannya terlalu panas. Segera Ayman telefon Dr. Haidan. Doktor peribadi keluarganya. Dr. Haidan kata Putri Cuma terlalu stress dan demam panas saja.
“Lamanya Putri. Maaf... sampai abang tak kerja lagi hari ni...” Putri cuba duduk dibantu oleh Ayman. Pakaiannya pun turut berganti. Pasti Ayman yang tukarkan.
It’s okay love. Abang dah sediakan breakfast. Sayang nak abang mandikan ke atau larat mandi sendiri.”
Tersentuh Putri dengan keprihatinan Ayman. “Tak apa. Biar Putri mandi sendiri. Tapi nak baring kejap lagi boleh tak? Lima minit.” Pujuk Putri.
“Baiklah. Abang sediakan mandian Putri. Sementara tu Putri rehat dulu.” Cadang Ayman pula. Putri sekali lagi dibantu agar baring. Gebar tebal ditarik hingga menutupi leher Putri.
Telefon Ayman atas meja sisi berbunyi. Putri yang sudah berbaring itu hanya memandang lemah Ayman mengangkat telefon.
“Assalamualaikum pa... Putri?” sempat Ayman menjeling pada Putri sambil mendengar bebelan papanya. Tangannya sebelah lagi mengurut lembut dahi sayangnya.
“Putri ada dengan Ayman.... semalam Ayman jemput.  Putri demam teruk. Baiklah... kirim salam dengan mama.” Ayman masih lagi bertelefon dengan papanya. Sebaik saja talian ditamatkan. Putri terus bersoal.
“Papa?” serak suara Putri untuk pastikan siapa si pemanggil.
Ayman mengukir senyuman sambil mengangguk. “Putri larat tak? Mama suruh Putri balik rumah. Mama risaukan Putri.”
“Abang... abang tahu abang tak pandai tipu Putri kan?” Putri cuba mencungkil sesuatu dari riak muka Ayman. Dia tahu Ayman pasti rahsiakan sesuatu darinya.
Ayman senyum lagi. Dahi Putri dikucup kasih sampaikan mata Putri terpejam seketika. “Berita pasal Putri tersebar luas. Papa dan mama nak abang uruskan hal ni sebab banyak berita yang mengaibkan menantu kesayangan mereka ni. Abang sendiri belum baca news pagi ni. Kita balik rumah mama ya sayang... Abang nak kena bincang dengan papa.”
“Baiklah bang...” senyum Putri mendengar ayat Ayman yang disusun rapi. Ayman terlalu menjaga hatinya.
Good girl. Putri tidur kejap. Abang nak sediakan air mandi Putri.” Katanya sambil mengemaskan gebar tebal Putri.

                                                                                                            

“Pa, Ma... Ayman hantar Putri rehat atas dulu. Nanti Ayman turun balik.” Kata Ayman pada kedua ibu bapanya.
“Baiklah. Hantar Putri naik atas. Menantu mama ni dah makan ubat? Ayman ada bawa Putri jumpa doktor Haidan?” risau sungguh suara Puan sri Balqis melihat keadaan menantunya. Lebih-lebih lagi selepas suaminya tunjuk surat khabar pasal Putri awal pagi tadi
“Putri sihat ma... abang je yang tak bagi Putri berjalan.” Lembut suara Putri menjawab. Bukan apa! Dia malu sebenarnya. Dari keluar kereta tadi Ayman mencempungnya. Mendukung Putri seperti anak kecil. Di rumah mereka jangan cakaplah. Pergi mandi Ayman dukung sampai letak dalam bathtube, turun sarapan Ayman dukungkan, masuk kereta pun Ayman dukung tapi itu Putri tidak kisah sebab hanya mereka berdua saja tapi sekarang ni Ayman buat perangai diktatornya. Masuk ke rumah mertuanya pun Ayman sanggup dukung Putri sampai masuk ke dalam rumah.
“Awak ni... biarlah Putri rehat dulu. Ayman bawa Putri masuk bilik. Biar dia rehat dulu...” tegur Tan sri Hamid pada isterinya. Dia sendiri risaukan keadaan Putri tapi biarlah berpada-pada. Tahulah anak mereka jalankan tanggungjawabnya pada Putri.
“Baiklah. Pa, ma Ayman angkat Putri naik atas dulu.” Kata Ayman penuh hormat pada ke dua ibu bapanya.
Lama Ayman berbincang dengan ibu bapanya, dia sendiri sudah membaca beberapa keratan akhbar yang mengaibkan isterinya. Ayman mengeluh. Dia tahu tidak baik mengeluh tapi keluhannya lebih kepada kesiankan Putri. Pasti Putri sedih melihat berita-berita yang dilemparkan padanya.
Gundik Terdidik Jutawan terkenal.
Siapa gadis dalam pelukan Dato’ Amar Ayman?
Pelajar terbaik memberi layan terbaik.
Pelajar atau pelacur?
Antara tajuk-tajuk hangat yang membuatkan Ayman hampir membahang tadi. Panas satu badan baca-baca berita. Gambarnya berpelukan dengan Putri di hostel semalam turut disiarkan. Pasti ada pelajar-pelajar di kawasan hostel itu yang menyebarkan.
“Papa nak tanya Ayman nak buat apa sekarang ni? ikutkan papa, Biar kita hebahkan saja status Putri. Mungkin sudah tiba masanya...” cadang Hamid.
Ayman berfikir sejenak. “Tapi pa, Putri masih belum habis belajar.”
“Putri pun sudah masuk semester akhir Ayman. Itu pun tinggal ambil periksaan saja kan?” soal Hamid lagi.
Angguk. “Memang tinggal ambil exam saja lagi. Tapi Ayman takut pelajaran Putri terganggu. Lebih-lebih lagi bila tahu Putri isteri Ayman. Apa orang fikir bila tahu sejak Putri umur 19 tahun lagi sudah bersuami... mesti mereka fikir bukan-bukan. Ayman cuma nak lindungi isteri Ayman.”
“Ayman... Hal perkahwinan tidak baik disembunyikan. Tidak salah Ayman dan Putri berkahwin dalam usia muda. Kita terangkan situasi dulu. Terang macam mana Ayman kena nikah dengan Putri supaya orang lain faham situasi keluarga kita. Mama rasa lagilah tak elok kalau orang terus menerus berprasangka buruk tentang Putri. Sudah 5 tahun Putri dan Ayman berkahwin. Mungkin betul kata papa, sudah tiba masanya orang tahu status Putri.” Balqis pula cuba menasihati Ayman.
Dulu Ayman meminta agar biarlah Putri tumpuan pelajaran hingga pegang title seorang doktor baru mereka memperkenalkan isteri Ayman kepada dunia. Dia hendak Putri berjaya tanpa sebarang kabel. Lebih-lebih lagi Ayman baru saja habis belajar dan masih berjinak dalam dunia perniagaan. Dia tidak mahu Putri tertekan.
Tapi itu kisah 5 tahun lepas. Sekarang Ayman telah pun berjaya, Putri sendiri bakal menamatkan pengajiannya.
“Abang.... kita setuju cadangan mama dan papa...” suara lemah dari tangga menarik perhatian mereka bertiga. Ayman segera berdiri lalu memapah Putri hingga duduk ke sofa bersama mereka.
“Sayang, kenapa tak tidur aje di atas?” nada risau Ayman berbaur tegas itu hanya disambut dengan senyuman manis Putri saja.
“Putri tak dapat nak tidur nyenyak bang. Hati Putri kuat menyatakan hati suami Putri tengah susah hati.” Jawabnya.
Ayman tidak menjawab. Dia sendiri terharu. Jiwanya dan hatinya kini bersatu bersama Putri. Sudah lama mereka hidup bersama. Susah senang hati masing-masing dapat dirasai bersama.
“Abang, Putri rasa betul kata mama dan papa. Kita beritahu saja hubungan kita bang. Terangkan pada semua apa yang terjadi 5 tahun dulu.” Giliran Putri pula memujuk suaminya. Cincin kahwinnya yang dilempar oleh Sarini kini kembali pada jari manisnya. Putri memusing cincin itu beberapa kali. Hamid dan Balqis tidak pula mencelah. Dia tahu anak mereka pasti akan menurut permintaan Putri.
“Baiklah. Abang ikut cakap Putri. Tapi Putri mesti bersedia fizikal dan mental untuk jadi isteri Dato’ Amar Ayman. Can you?
“Putri sudah lama bersedia sejak abang pegang tangan tok kadi 5 tahun lepas...” jawab Putri berbaur gurauan. Keluarga mertuanya turut tergelak.
Hidung mancung Putri dicuit. “Pandai saja dia ingatkan kejadian 5 tahun lepas ya? Abang takkan lupa situasi pegang tangan tok kadi sampai tergagap hendak lafaz akad nikah dulu.”
Putri tergelak sedikit. Kalau Ayman tidak boleh lupa. Dia lagilah tidak akan pernah lupakan situasi itu. Dalam keadaan tegang dan sedih boleh pula Ayman tergagap semasa lafaz akad nikah. Dia sempat tersenyum lucu pada Ayman ketika itu walaupun tengah bersedih. Namun segala kesedihan pasal kematian arwah ibunya beberapa hari lepas dan keadaan ayahnya yang sakit teruk terus saja hilang sebaik saja lafaz akad berjaya dan dia sah menjadi isteri Ayman.
“Tu diam. Mesti tengah fikirkan pasal akad tu lagikan?” teguran Ayman meyedarkan Putri dari lamunan. Dia tersengih memandang Ayman dan ibu bapa mertuanya.
Ayman geleng kepala dengan kenakalan isterinya. Setiap kali ingatkan pasal keadaan lafaz akad itu dia sendiri tersenyum lucu. Tindakannya tidak salah untuk menikahi sepupu sendiri, lebih lagi memang dia dan Putri saling mencintai antara satu sama lain.
Dan kini Ayman yakin. Dia akan beritahu seluruh dunia siapa Putri Yasmin sebenarnya, jika dulu dia rahsiakan Putri untuk melindungi wanita itu, kali ini dia sendiri akan beritahu semua orang untuk melindungi Putri sekali lagi.
Putri Yasmin isteri sah Amar Ayman!
Akan Ayman beritahu kepada semua orang bahawa tuduhan merapuh pasal isterinya itu langsung tidak benar!
“Rahsiakan pertunangan, dan iklankan (Maklumkan) perkahwinan.”
(hadis riwayat Ahmad dari Abdulullah bin Zubair)
‘Astaghfirullahalazim! Terlupa Ayman tentang hadis dhoif itu. Malah Rasulullah pernah berkata pada Abdul Rahman bin Auf sewaktu beliau berkahwin.’
“Semoga Allah memberkatimu, adakanlah walimah walaupun hanya dengan menyembelih kambing.”
Sekali lagi Ayman beristighfar dalam hati. Dia terlalai tentang itu hanya semata ingin melindungi Putri, malah ikthiarnya untuk merahsiakan status Putri mendatangkan bahana lebih besar pada isterinya. Fitnah!
Bertambah yakin Ayman untuk menyebarkan hubungannya dengan Putri bahawa mereka sudah berkahwin bagi mengelakkan fitnah lebih besar. Bukannnya dia tidak mampu, walaupun tidak perlu buat majlis grand tapi sekurangnya majlis kenduri untuk memperkenalkan isterinya.



“Putri!!” panggilan nama Putri tidak diendahkan. Dia tahu itu Haikal, dan Putri masih belum memiliki 120% kekuatan untuk bertentang mata dengan kawan-kawannya. Perperiksaan sudah berakhir. Seperti biasa Ayman pasti telah menantinya. Begitulah rutin Putri sejak Ayman putuskan untuk menghantar dan menjemput Putri pulang.
Putri hanya akan masuk bila peperiksaan bermula dan terus balik rumah sebaik saja habis. Dia tidak mahu berjumpa dengan rakan-rakan sekelasnya yang telah menjatuhkan maruahnya.
Biarpun Ayman telah menghebahkan tapi hati Putri tidak kuat untuk berhadapan dengan kawan-kawannya.
“Putri tunggu!” Haikal tiada pilihan. Lengan baju Putri ditarik.
“Lepaskan saya!!” keras suara Putri memberi arahan.
Haikal terus lepaskan pegangannya. “Putri, saya cuma nak minta maaf. Thats it. Saya minta maaf pasal kes tu. Semuanya salah saya...”
Putri hela nafas. Dia malas hendak fikirkan kes itu lagi. “Anggaplah saya dah maafkan awak Haikal. Lagipun bukan salah awak seratus peratus. Kami sendiri yang nak rahsiakan status kami sebagai suami isteri hingga saya habis belajar.”
“Awak bahagia?”
“Terlalu bahagia. Dia cinta saya, nyawa saya...”
Satu senyuman terlakar di bibir Haikal. Pedih hati dia dengar. Tapi apakan daya. Putri bukan miliknya. “Saya doakan awak terus kecapi kebahagian...”
“Terima kasih...”
“Putri!!” Sarini and the gang pula datang kepadanya.
“Putri aku nak minta maaf. Aku telah fitnah kau bukan-bukan...” mohon Sarini. Tidak tenang dia menjawab peperiksaan kerana menuduh Putri yang bukan-bukan. Begitu juga Aina dan Damia. Masing-masing sedar kesilapan mereka.
“Tak apalah. Benda dah lepas... kita semua lupakanlah perkara tu. Anggaplah sebagai pengajaran. Hari ni hari terakhir kita peperiksaan. Aku doakan yang terbaik dan semoga kita dapat bergelar graduan berjaya.” Ucap Putri.
Fitnah itu berbisa, sekali meresap ke seluruh badan. ‘Mati’ orang dibuatnya. -Nurfazila Suhaide-


5 tahun lepas...
Ayman yang baru saja sampai tunduk bersalaman bersama dengan kedua ibu bapanya. Tidak lupa juga adik ayahnya, Pak su Man dan Mak su Imah. Si gadis yang comel berbaju merah jambu dipandang sekilas. Gadis itu terus tertunduk malu sebaik saja bertentangan mata dengan Ayman.
Ayman tersenyum. Dia berjalan mendekati Putri. Rambut Putri diusap lembut. “Putri Abang Ayman ni dah besar panjang.” Ayman yang lebih bijak mengawal perasaannya bertindak seperti biasa. Akhirnya rindunya terubat setelah beberapa tahun berpisah dengan satu-satunya adik sepupunya kerana ingin menuntut ilmu di luar negara.
“Macam-macam Putri bantu mama masak untuk Ayman hari ni. Suka abang Ayman dia balik.” Ujar mama Ayman.
“Betul ma? Hurmm... ni yang buat perut Ayman tambah lapar. Rindu air tangan mama dan Putri.” Kata Ayman sambil mengosok perutnya. Yang lain sudah tergelak dengan gelagat Ayman. Siapa tak rindu masakan ibu oi?!! Masakan terbaikkk....!! lebih-lebih lagi buah hati bantu masak. Berbunga terus hati Ayman.



“Pa, Ma, Pak su dan Mak su.... sebenarnya Ayman ada sesuatu nak beritahu...” panggilan Ayman menarik perhatian semua yang berada di ruang tamu rumah.
Ayman sempat menarik nafas sebelum mulakan bicara. Putri yang duduk di sebelah ibunya dipandang. Dia tahu Putri turut gelisah. Takut pengumuman dari mulut Ayman sekejap lagi bakal mencetus satu bantahan hebat dari ibu bapa masing-masing.
“Ada apa Ayman?” soal papanya.
“Pa, Pak su... sebenarnya... Ayman cintakan Putri. Dan Putri pun mempunyai perasaan yang sama... Kami saling cinta satu sama lain.”
Semua terdiam. Tercengang antara satu sama lain. “Betul ke ni Putri?” tanya ibu Putri.
Putri yang agak takut akhirnya mengangguk.
“Ayman, Putri... kau orang berdua pasti ke perasaan itu cinta. Ke atau sekadar perasaan sayang abang dan adik?” soal mama Ayman pula.
“Tak ma... perasaan itu sudah lama. Mulanya Ayman fikirkan benda yang sama. Tapi lepas berjauhan dengan Putri. Ayman yakin perasaan Ayman bukan sekadar antara abang dan adik. Ayman cintakan Putri...”
Kedengaran suara papa Ayman mengeluh. “Macam mana ni usu?” tanya papa Ayman pada ayah Putri pula.
“Beginilah... aku tak halang Putri dan Ayman hendak bersama. Tidak salah... tapi sekarang Ayman baru habis belajar. Putri pula baru dapat tawaran sambung belajar.” Ayah Putri mula memberi pendapatnya.
“Aku pun tak kisah. Aku sendiri fikir benda yang sama. Dah dua-dua cintakan satu sama lain. Perasaan cinta itu anugerah. Macam nilah... Ayman, Putri... papa nak Ayman kerja dulu bersungguh-sungguh. Cari duit untuk sara anak bini. Belajar dan bersedia untuk jadi seorang suami. Lepas Putri habis belajar barulah kamu bernikah.”
“Betul tu Hamid. Tapi kebenaran kami bukan tiket untuk kamu berdua selalu bersama. Kamu berdua tu sepupu. Selalu bertemu. Darah muda... ayah harap Putri dan Ayman faham maksud ayah. Jauhi zina. Elakkan selalu bertemu kecuali ada kami.”
Putri dan Ayman sama-sama mengangguk. Alhamdulillah. Mereka mendapat restu. Ayman memandang pencuri hatinya. Putri turut melemparkan senyuman bahagia. Bukan senang Ayman memiliki Putri.
Pada tahun terakhir belajar barulah dia tahu perasaan Putri. Itupun sebab dia tiba-tiba pelik. Putri yang rapat dengannya, selalu hantar email, pesanan rinkas atau bertelefon tiba-tiba saja sunyi sepi. Soal punya soal... beratus email dia hantar, berpuluh pesanan dia aturkan. Rupanya Putri sedang berlawan dengan perasaannya. Takut bertepuk sebelah tangan!
Dan kini Putri perasaan cintanya bukan saja disambut baik oleh Putri. Malah mendapat restu dari ahli keluarga mereka.
Siapa sangka bahagia tanpa derita? Ayman yang baru saja dua bulan lebih ambil alih tugas papanya di syarikat kini berulang alik dari hospital, syarikat dan rumah. Ibu bapa Putri terlibat dalam kemalangan jalan raya seminggu lepas!
Ibu Putri mati di tempat kejadian, ayahnya pula lumpuh. Kaki Pak su Man terpaksa dipotong. “Ayman... Pak su Man nak minta tolong sesuatu...” lemah suara ayah Putri memanggil Ayman.
“Insya-Allah Pak su... Ayman cuba bantu sebaik mungkin.”
“Ayman kahwin dengan Putri. Nikah Putri sebelum Pak su tutup mata...” mohonnya. Ayman memandang papanya. Hamid mengangguk memberi persetujuan. Dia sudah tahu permintaan adiknya itu. Adiknya sudah pun meminta kepadanya terlebih awal sebelum Ayman sampai lagi.
“Tidak ayah.. Putri tak nak... Ayah mesti terus bertahan... Abang tolonglah. Pujuk ayah supaya kuat.” rayu Putri dengan kekasihnya. Mama Ayman memeluk erat badan Putri yang semakin susut sejak pemergian arwah ibunya.
“Baiklah Pak su Man... Ayman akan bernikah dengan Putri. Bersaksikan semua di sini. Ayman berjanji akan terus menyayangi dan menjaga Putri.”
“Alhamdulillah. Terima kasih nak... terima kasih...”
Dua hari selepas itu. Putri selamat dinikahkan berwalikan ayahnya di hospital. Seperti tahu hayat ayah Putri tidak panjang. Keesokkan harinya, mereka dikejutkan dengan pemergian ayah Putri pula.
Besar tamparan Putri ketika itu, tulang belakangnya hanya Ayman dan ibu bapa  mertuanya untuk terus mengubati perasaan sedihnya. Ayman tidak pernah henti memberi kata-kata semangat untuk teruskan hidup.


Kini...
“Abang...” panggil Putri.
“Apa sayang?” tanya Ayman. Isterinya dipandang sekilas sebelum sambung membaca buku..
“Putri kan... dah lepas belajar. Kalau Putri tak nak kerja boleh?”
Ayman yang tadinya ingin menyambung bacaannya terus terhenti. Bukunya ditutup lalu terus saja diletak tepi. “Kenapa Putri tak nak kerja pula? Kan Putri nak jadi doktor macam arwah ibu? Tak sia-sia ke Putri belajar kalau tak kerja?”
Geleng. Putri geleng kepalanya sambil tersenyum. “Putri nak jadi suri rumah. Putri tak kisah kalau tak kerja sebagai doktor pun. Yang penting Putri telah jalankan janji Putri pada arwah ibu dan ayah untuk berjaya tamatkan pelajaran dalam perubatan. Sekarang ni Putri cuma nak jaga makan minum abang. Boleh?”
“Boleh sayang. Abang tak kisah.” Mana mungkin Ayman tolak jika itu hasrat Putri. Lagipun Putri tidak terikat dengan mana-mana pun, segala pelajaranya ditanggung oleh Ayman.
“Putri sebenarnya kesiankan abang. Mesti abang penatkan? Mana nak kena uruskan syarikat-syarikat papa, abang kena lagi uruskan hotel tu. Jadi biarlah kerja Putri untuk kurangkan beban abang sedikit. Nak kerja di hotel atau syarikat. Putri bukannya pandai... sekurangnya biarlah Putri jaga makan minum abang.”
Tersenyum Ayman dengar. Dia tidak kisah pun bantu uruskan hotel. Hotel itu sebenarnya milik arwah ayah Putri. Tapi memandangkan Putri ambil perubatan, arwah ayah Putri sempat mengamanatkan hotel tersebut dalam jagaan Ayman.
“Abang sayang Putri... terlalu sayang... I love you so much!” ucap Ayman romantis.
Putri senyum bahagia. “Putri pun. Kasih Putri hanya untuk Ayman.”
Lama Ayman mengusap rambut Putri yang sudah semakin panjang.
“Putri...”
“Hurmm?”
“Putri cukup cantik. Tapi abang nak minta kecantikan itu hanya untuk abang boleh?”
Putri yang tidak faham dengan permintaan Ayman itu berkerut dahi. Ayman seolah memahami. Dia sambung lagi. “Putri tutup aurat ya... pakai tudung.”
Mata Putri berkaca-kaca. Setitik dua air mata jatuh membasahi pipi. “Maafkan Putri abang... Putri akan turut. Putri akan tutup aurat. Maafkan Putri sebab tidak menjaga hak abang.” Mohonnya. Tangan Ayman disalam lalu dicium berkali-kali.
“Terima kasih sayang... terima kasih...” ujar Ayman. Putri cantik. Biarlah kecantikan isterinya hanya untuknya.
Putri Yasmin isterinya, dia bukan gundik! Dia kekasih hati yang halal buat Ayman! Semoga hubugan mereka kekal dunia dan akhirat.
Amin.

Moral of the story :
Rahsiakan pertunangan, sebarkan perkahwinan
Tak salah pun nak bagitahu : this is my wife, kalau sekadar guna alasan nak protect tu better xyah kahwin. man are created to protect women kan? so you better jalankan tanggungjawab anda! memang niat Ayman nak protect Putri but then... cara makan tuan! tapi nasib baik Ayman sedar dia tersilap langkah dan segera betulkan.
Fitnah itu berbisa, sekali meresap ke seluruh badan. ‘Mati’ orang dibuatnya. 
Fitnah tu bahaya... seriously bahaya!!! tidak salah pun jadi 'ada aku kisah' . nanti bila TERLEBIH kisah lepas tu tuduh bukan2 tanpa usul periksa kan jadi FITNAH!!

~TAMAT~


Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

3 comments:

  1. nak lg.. kisah mereka bersama baby mungkin...

    hehehehe.. tahniah cik writer.. hasil yang terbaik.. tidak bosan membaca..

    ReplyDelete
  2. Besttt n saye suke moral of the stories..

    ReplyDelete
  3. sambunglah lagi .

    -Mr.Heart-

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)