Monday, February 10, 2014

Bukan Orang Ketiga bab 19

“Tak penat?”
Ekmal geleng kepala. Layan budak kecil macam Raihan mana pernah penat. Ditilik muka Raihan yang masih lagi kemerahan. Melentik alis mata Raihan persis Mira, tapi bola mata seperti kaca yang berair-air pula sama seperti Asha. Adik-beradik. Genetik pasti tidak ke mana juga. “Comel. Agaknya kalau kita ada baby. Apa persamaan ya?” soal Ekmal pada Thia.
Diam. Thia berfikir sejenak. Cuba fikirkan persamaan antara dia dan Ekmal.
“Yang saya confirm, dia mestilah tinggi melangit bila besar nanti. Sebab saya dan awak tinggi. Mungkin, putih kemerahan atau kuning langsat. Kemudian... lesung pipi! Suka lesung pipi awak. Senyuman awak  sangat... Ermm... Charming?” mendongak dagu Thia berimaginasi pasal anaknya dan Ekmal.
Senyum senget Ekmal mendengar. Bibirnya yang terbentuk itu menampakkan lesung pipinya yang agak dalam. “Saya harap baby mesti ikut mata awak. Berkaca-kaca. Buat orang cuba hendak tengok dua kali.”
“Tak tahu pula mata saya macam tu.”
“Mata awak, Asha dan Raihan macam tu. Ingat tak mak cik di RnR tempoh hari? Dia kata yang adik ikut muka mak. Saya sebab mata kau orang sama.”
“Mak cik yang awak goreng tu eh?” perli Thia. Barisan gigi terlihat bila dia tersenyum memandang Ekmal.
Ekmal tergelak kecil. “Mana ada! Mak cik tu yang salah tafsir.”
Thia mencebik dengan alasan tidak munasabah Ekmal. “Ya la tu. Banyaklah salah tafsir awak. Macam tak boleh betulkan waktu tu jugak.”
Tiada balasan dari Ekmal selain sengihan panjang. Thia geleng kepala. Memang Ekmal sengaja biarkan mak cik itu salah tafsir. Pandangan Thia didongak atas langit yang luas. Cantik sungguh ciptaan Maha Pencipta seluruh alam. Subhanallah!
Gelak ketawa budak-budak yang bernarik perhatian Thia. Dia alihkan pandangan pada Asha dan Mira yang bermain dengan anak-anak abang sulung Ekmal. Best jadi kanak-kanak... entah apa saja yang mereka main sampai tergelak kuat. Riuh satu rumah banglo keluarga Ekmal.
“Betul ke tak perlu bantu mak awak di dapur? Segan pula saya sebab mak cik tak benarkan.” Soal Thia. tadi bila datang ke rumah Ekmal. Dia hendak menolong tapi mak Ekmal berkeras agar jangan masuk dapur. Lain kali saja katanya. Kak ipar Ekmal pun begitu. Menyuruh Thia sekadar tengokkan budak-budak. Biar mereka saja yang sediakan makanan tengah hari. Katanya, dulu pertama kali datang ke situ sebelum berkahwin pun begitu juga jadinya. Puan Sufi berkeras tidak benarkan masuk dapur. Kekok! Tapi perlu juga hormat kehendak tuan rumah.
 “Tak perlu. Mama memang tak benarkan tu. Dulu kak Wani pun begitu...” larang Ekmal. Dia sendiri faham kehendak mamanya yang menghormati tetamu yang hadir.
Thia duduk bersimpuh. Cukup selesa duduk atas rumput yang lembut. Pokok yang agak besar pula menutup sebahagian kecil halaman rumah. Cukup buat mereka berteduh. Ekmal menyandar pada batang pokok sambil bermain dengan Raihan.
Senyuman manis terukir. Sungguh! Dia bahagia dengan Ekmal sekarang. Tambah lagi bila keluarga Ekmal dapat menerima anak-anak angkatnya. Malah Puan Sufi sendiri menyokong hasrat Thia untuk menjaga Raihan, Asha dan Mira.
“Mal...”
Hurm?” tanya Ekmal tanpa menoleh Thia. masih lagi bermain dengan Raihan sampai budak itu pun boleh tergelak.
“Mal...”
Hurm?” kali ini Ekmal menoleh. Wajah yang tidak lekang dengan senyuman itu dipandang.
“Oh! Pandai kenakan orang eh.”
Thia tergelak kecil. “Bukan kenakan tapi saja nak panggil. Mal... Ekmal... Mamal... Mamal cute nama tu. ”
“Macam nama koala saja saya dengar.”
“Eloklah tu. Hidung awak pun macam koala saya tengok.”
Hujung hidung Ekmal dipegangnya. Berkerut-kerut dahi memikirkan persamaan hidungnya dengan hidung koala. “Tak sama pun.” Jawabnya dengan nada meleret.
Makin kuat Thia ketawa. “Gurau jelah. Hidung awak tu terlebih mancung. Sangkut hanger baju pun boleh. Beza sungguh dengan hidung koala yang penyek tu.”
Selamba Ekmal mencuit hidung Thia. Gadis itu terus terdiam. Ekmal dipandang dengan muka memerah. Bukan marah tapi malu.
Ekmal buka muka derk saja. Bukannya dia sentuh betul-betul pun, Raihan yang diangkat sedikit, tangan kecil Raihan yang kena hidung Thia sebenarnya.
Keadaan janggal buat sementera waktu. Malu sebenarnya. Thia tidak mampu lagi hendak angkat kepala. Lebih lagi hendak tengok muka Ekmal yang tidak pernah lokek dengan senyuman manisnya.
“Thia... Ekmal... kenapa duduk luar? Mari masuk. Ekmal bawa Thia dan budak-budak tu masuk.” Suara Kak Wani memanggil mereka dari pintu rumah.
Thia terus berdiri. Punggungnya dibersihkan dari kotoran. “Err...  baiklah kak.” Berlari anak Thia mengajak budak-budak lain masuk ke dalam rumah. Ekmal sekadar tersenyum sambil geleng kepala dengan kekalutan Thia. Dia terus mengendong Raihan, bawa masuk ke dalam rumah.


Beberapa album gambar lama dan baru ditimbun hadapan Thia. mejoritinya gambar Ekmal dari kecil hingga ke besar panjang. Ali yang rajin sangat nak bongkarkan rahsia abangnya. Balik saja dari lepak dengan kawan, dia terus cari Thia di rumah. Ramah mulutnya bercerita itu ini. Thia layan sajalah.
“Kak Thia nak tengok gambar abang yang paling berharga ke?” soalan Ali buat Ekmal yang duduk bermain dengan Raihan atas sofa terus tersedak. Dia pandang Ali tajam. Entah gambar pula yang adiknya hendak tunjuk. Janganlah gambar yang memalukan kaum kerabat!
Thia tersengih. Dia pandang Ekmal yang sudah terbaring atas sofa. Raihan pula dibaringkan atas dadanya. “Gambar apa?” soalnya pada Ali dengan senyuman yang sukar ditafsirkan oleh Ekmal.
Sesekali lelaki itu menjeling pada Ali dan Thia yang duduk atas lantai. Ali pulak sibuk membelek album. Mencari gambar yang dimaksudkan olehnya tadi. “Jumpa pun. Gambar ni. Kak Thia tengok.”
Sekeping gambar dikeluarkan dari album. Ali terus bagi Thia lihat gambar abangnya. Senyuman pada bibir Thia buat Ekmal bertambah risau tentang gambar apa yang ditunjuk oleh adiknya.
“Ali... Pak Arab dari gurun mana tersesat ni?” soalan yang sekali dileretkan dengan senyuman ditujukan untuk Ali. Ekmal tidak senang hati. Berhati-hati dia mengendong Raihan lalu duduk sebelah Thia.
“Pak Arab hero malaya tu kak.”
Gambar tadi diangkat sebelah muka Ekmal. Thia cuba membanding gambar dan muka sebenar Ekmal. Macam tak percaya orang dalam gambar itu Ekmal. Lelaki berserban berdiri sebelah unta, pakai kaca mata hitam dipadankan dengan jubah.  Yang Thia sukar hendak percaya ialah pose Ekmal pada gambar itu. senyuman lebar dan tanda jari ke atas tanda peace.
“Betul ke abang awak ni Ali? Susah nak percaya abang awak buat muka macam tu.” Tanya Thia. tidak puas hati! Mungkin gambar pak arab sesat lepas tu Ali saja cakap itu Ekmal.
Kepala Ekmal disengetkan ke tepi. Cuba melihat gambar yang dimaksudkan. “Betul kak! Abang Ekmal... Ali sendiri yang tangkap gambar tu.” Bersungguh-sungguh Ali menyakinkan Thia tentang kesahihan gambar tersebut.
My gosh awak. So not you!
“Nak tengok.” Tidak puas hati Ekmal selagi tidak nampak gambarnya yang dikritik oleh Ali dan Thia dari tadi.
Thia tunjuk sekeping gambar itu pada Ekmal. Jelas sedikit kerutan pada dahi Ekmal. Hah! Sendiri tak percayalah tu!
“Bila Ali ambil gambar ni?”
“Kandid! Ali ingat lagi waktu tu abang tengah lambai budak perempuan arab. Tak sedar dia lambai pakai dua jari je.” Tergelak Ali ingatkan situasi waktu itu. abangnya langsung tidak perasan dia tengah pegang kamera. Terus saja wajah abangnya ditangkap. Bukan senang hendak suruh Ekmal beraksi sebegitu! Sebab itulah Ali cop gambar tersebut sebagai gambar berharga. Tinggi nilai gambar walaupun sekadar aksi peace dengan badan yang sedikit dibongkokkan itu. senyuman Ekmal pun melebar.
“Amboi Mal! dengan perempuan Arab terus terlentok eh...” usik Thia.
“Eh! Tu budak perempuan kecillah! Awak ni. Jatuh saham saya...” cepat dan pantas Ekmal memintas ayat Thia.
Tergelak kecil Thia dan Ali dengan respon Ekmal. “Alololo... lagi teruk muka tu dari Raihan bila buat muncung sedepa.” Pujuk Thia.
Ekmal buat mimik muka. Dikerutkan hidung mancungnya hingga mata Ekmal turut tertutup. Thia gelak lagi. Terlupa mereka berdua bahwa Ali juga ada disitu menyaksikan drama sebabak.
“Betullah kata mama. Dengan kak Thia seorang saja yang mampu buat abang Mal bersuara dan buat mimik-mimik muka...” Komen Ali.
Thia sekadar senyum nipis. Ekmal pula buat-buat tidak dengar dan sambung semula naik ke atas sofa baring bersama Raihan. “Dia malu tu....” ujar Thia tersengih saat Ekmal kembali ke tempat asalnya.
“Malu tapi mahu...” sambung Ali.
Spontan mulut Ekmal berdecit.
Thia sudah tidak dapat tahan tawanya dari meletus. Macam-macam adik beradik ni. Seorang pendiam seorang pula terlebih ramah.
“Mari bantu akak kemas album-album gambar ni...” ajak Thia.
Ali sekadar menurut. Dia masukkan kembali gambar versi pak arab buat tanda peace tu ke tempat asalnya. Bila Ali bawa masuk ke dalam bilik bacaan album-album tadi. Thia bangun lalu duduk semula atas lantar bersandarkan sofa tempat Ekmal baring.
“Pakat kenakan orang eh... cubit hidung tu terus mancung.” Cebik Ekmal.
Thia senyum. Dia ngensot berpusing. Kedua tangan diletak atas sofa lalu dia donggak dagu memandang Ekmal. “Sekali sekala... selalu saya aje kena sakat. Hari ni nak balas dendam. Geng dah ada...”  usik Thia lagi.
Kepala Ekmal mengiring menghadap muka Thia. “Jom. Saya bawa awak naik atas. Saya rasa Raihan pun nak tidur lagi ni.” dia kembali bangun sambil mengendong Raihan.
“Bilik yang tempat Mira dan Asha tidur tadi tengah hari tukan? Tak apa. Biar saya masuk sendiri.” Tadi pun Thia ada masuk bilik tersebut untuk solat zohor dan waktu hendak susukan Raihan.
“Bukan bilik saya ke?” Ekmal tersengih. Kepala mula fikir lain.
“Mal... apa usik Thia macam tu?” tegur Sufi yang terdengar. Mati langkahnya untuk terus berjalan mendekati pasangan itu bila Ekmal mula usik Thia.
Muka Thia panas. Malu... malu! Selalu saja busted dengan keluarga Ekmal.
Ekmal tersengih. “Usik je ma. Tak lebih.” Pandai pula dia bela diri. Sufi sudah geleng kepala dengan kenakalan anak terunanya seorang ini.
“Jom. Biar saya temankan saya naik. Ma, orang temankan Thia kejap.”
“Teman naik saja Mal, bukan temankan dalam bilik tu. Thia... lepas tidurkan Raihan. Letak saja dia dalam katil baby. Mak cik ada suruh Ali letak dalam bilik tu tadi. Lepas tu turun minum petang sama-sama. Kak Wani tengah sediakan minum petang.” Sempat lagi Sufi berpesan pada anaknya dan Thia.
Thia mengangguk lantas mengiyakan. Mereka berdua beriringan naik tingkat atas. Ekmal yang gendong Raihan pun sempat lagi mengusik Thia itu ini.
Gembira hati Sufi melihat perubahan anaknya. Kalau tidak, waktu-waktu begini mesti Ekmal menyendiri dalam bilik main permainan video atau hadap komputer 24 jam. Rajin pun kalau dia keluar berjalan-jalan. Itupun keluar sendiri. Kalaulah dari dulu lagi dia tahu Thia memang berkawan baik dengan Ekmal. Sudah tentu dia selalu ajak Thia datang rumah. Boleh juga dengar suara Ekmal.
Senyuman di wajah tuanya terlakar saat terpandang pasangan itu. Syukur Alhamdulillah. Harap jodoh Ekmal dan Thia berpanjangan.
Tubuh kecil Raihan diletak atas katil. Thia ambil tempat sebelah Raihan. “Awak tunggu kejap. Saya nak ambil sesuatu bagi Raihan.” Pesan Ekmal sebelum keluar.
Thia sempat mengangguk dan terus rebahkan badan sebelah Raihan sebaik saja Ekmal keluar dari bilik. Pintu bilik dibiar terbuka.
Badan Thia mengiring. Jari telunjuk diletak dalam gengaman Raihan, bermain dengan si kecil. Dari pagi Raihan hanya bersama Ekmal saja kecuali menyusu. Tidur pun Ekmal tidurkan sebelahnya di sofa. Suka betul dia layan budak kecil.
“Tak lama dengan mama dia sekali tidur.” Tegur Ekmal yang melangkah masuk ke bilik tetamu itu. tangannya memegang dua beg kertas dan satu patung zirafah dengan leher yang panjang.
Thia cepat-cepat duduk. Tidak manis kalau dia baring pula.
Patung zirafah diletak sebelah Raihan. Kemudian tangan kanan bayi itu disilangkan. “Jumpa patung ni waktu belikan gaun untuk Asha dan Mira. Terus ingatkan Raihan. Boleh buat bantal peluk.” Kata Ekmal.
Thanks Mal.”
Ekmal senyum mengangguk. Dia pula baring mengiring bermain dengan Raihan. Patung zirafah diacah ke hidung Raihan. Suka hati si kecil sampai tertawa lantas menghulurkan tangan minta diangkat.
“Tidak tidurlah budak tu. Dari tadi main je kerjanya. Jumpa awak terus tak nak dengan saya.” Tegur Thia bila Ekmal sudah mendukung Raihan. Beg kertas  diletak atas katil.
Ekmal kembangkan pipi. Sesekali dia mencium dan bermain dengan Raihan. “Mama cemburu eh?”
“Mama tak cemburu pun. Mama malam-malam dapat peluk Raihan.”
“Alaa... Raihan best tak dapat peluk mama? Papa ni dapat peluk bantal peluk aje setiap malam.”
Tergelak Thia bila Ekmal buat mimik muka sedih. “Macamlah Raihan tu faham apa yang awak tanya diakan?
“Mama... mama.. Raihan mengantuk ni sebenarnya. Papa cepatlah. Orang nak mama. Nak tidur...” Sengaja Ekmal bernada seperti budak kecil. Comel! Comel sangat pada mata Thia. tersenyum-senyum saja kerjanya dengan gaya Ekmal hari ini.
Tubuh kecil Raihan kini bertukar tangan. Berhati-hati Ekmal menyerahkan Raihan pada Thia. sempat lagi dia bersuara sebelum keluar bilik. “Awak tidurkan dia dulu. Lepas tu turun bawah. Nanti saya suruh kak Erma jaga Raihan.” Pesannya.
“Baiklah.” Elok juga kak Erma, salah seorang orang gaji mama Ekmal dapat tengokkan Raihan semasa dia tidur nanti. Thia sendiri tidak yakin tinggalkan Raihan seorang dalam bilik. Takut sesuatu terjadi.
Pintu tertutup rapat. Sebaik saja Ekmal keluar, Thia terus susukan Raihan. Pahanya ditepuk lembut. Alunan zikir tidak henti dari tubir bibir Thia. Mendodoi Raihan hingga terlena.



Suara gelak tawa dan bicara keluarga Ekmal buat langkah Thia semakin perlahan. Pasti ahli keluarga yang lain sudah balik. “Hah... Thia pun dah turun. Mari sini duduk dekat mak cik.” Panggil Sufi saat terlihat Thia melangkah turun anak tangga.
Thia mengangguk. Penuh hormat dia tunduk ketika melintas lalu duduk sebelah mama Ekmal.
“Macam mana jadi tetamu mama hari ni? best tak?” tegur Emir ramah. Abang kedua Ekmal.
“Alhamdulillah.” Tenang Thia menjawab dengan senyuman. Mulanya memang agak kekok sebab tidak dibenarkan langsung bantu apa-apa. Tapi Thia sememangnya pandai bawa diri dan bergaul dengan mama Ekmal.
“Nanti Thia selalulah datang sini. Thia pun nampak macam mana tadikan? Semua putera-putera mama dengan rajanya sekali keluar. Tak kira hujung minggu ke tidak. Nasib baik Wani selalu datang. Kalau tak memang mama seorang saja selalu kena tinggal.” Kedengaran nada seperti merajuk dalam Sufi meluahkan perasaannya.
“Alaa ma... abang mal kan selalu ada di rumah.” Pujuk Ali. Tersengih-sengih budak rambut pacak itu. Sebab dialah yang paling susah hendak melekat di rumah.
“Abang Mal kamu...” sempat Sufi mencebik sebelum sambung bersuara. Ekmal yang baru saja keluar dari dapur lalu mengambil tempat sebelah Thia dijeling manja.
“Hari ni barulah mama nampak mulut abang kamu selalu keluar suara. Itupun dengan Thia aje. Kalau tak jasad saja ada di rumah. Tapi mulut, mata, telinga semua ke komputer.”
Thia tersenyum. Ekmal yang blurr turut dipandang sekilas. Tak tahulah tu dia sedang menjadi topik perbualan sekarang ini.
“Macam tu kena selalulah ajak Thia datang rumah. Dapat juga dengan suara emas Mal.” Eshan pula bersuara. Dia selaku abang sulung pun jarang dengar mulut Ekmal bersuara kecuali hal-hal penting. Adiknya terlampau pendiam dan perahsia.
Thia senyum sambil membalas pandangan dengan Ekmal. Lelaki itu kembali lagi senyap. Betullah! Dengan keluarga sendiri pun Thia dapat rasakan tahap pediam petala ketujuh Ekmal tu. “Insya-Allah. Nanti kalau Thia ada masa lapang Thia datang lagi.” Jawabnya.
“Kalau ikut papa. Terus kahwin. Senang cerita. Biar Thia dapat terus tinggal sini.” Usik papa Ekmal pula.
Riuh satu rumah gelak dengan cadangan papa Ekmal yang selamba itu. Muka Thia jangan cakap. Automatik bertukar merah menahan malu.
“Alamak pa nanti Emir kena langkah bendullah kalau macam tu.” Luah Emir. Mana boleh langkah bendul. Hilang kemachoan dirinya nanti.
“Susah apa. Kamu pun carilah menantu untuk papa. Ini tak... kerjanya hadap makanan saja 24 jam. Mana perempuan tak melekat? Perempuan pun terus takut bila kau mula berperang di dapur.” Kerja Emir sebenarnya Chef hotel. Tapi bila berada di rumah. Harap sangatlah dia nak masuk dapur. Malas pula nak masak. Pelik! Itulah yang dicerita oleh mama Ekmal pada Thia. Anak-anaknya semua ada perangai pelik masing-masing.
“Tak pun pergi syarikat cari jodoh. Takut juga papa kamu ni terkena badi bujang terlajak.” usik papa Ekmal lagi. Pada mulanya Thia ingatkan papa Ekmal seorang yang tegas. Tengok air muka, nampak macam seorang yang tegas, berkarisma dan garang tapi sekali buka mulut rupanya spesis Ali juga.
Sekali lagi gamat ruang tamu dengan gelak tawa. Emir turut tergelak kecil. Terasa juga sindiran disebalik ayat gurauan papanya. Sebab selain Ekmal, mamanya memang selalu mengesa Emir cari jodoh. Tapi nasib badan. Orang yang dicintai sudah menjadi milik orang. Cinta pertama yang tidak kesampaian. Bukan semua orang yang dapat kisah cinta menarik. Jumpa orang yang dicintai terus bercinta, kahwin dan bahagia selamanya.
Contohnya terdekat Emir, bertahun berkawan tapi tidak pernah luahkan. Ingatkan dua-dua ada perasaan yang sama. Tup... tup... si dia cakap, dah jumpa seseorang. Hancur lebur hati Emir, pengajaran buat dirinya. Lain kali jangan ambil mudah dengan ucapan ‘saya cintakan awak’.
Dilihat Thia yang berbual kecil dengan Ekmal dan mamanya. Lega sedikit hati Emir. Kehadiran kekasih adiknya membawa satu situasi baru dalam keluarganya, terutamanya Ekmal yang dulu selalu hidup dengan dunia sendiri. Kini mulai bergaul dengan ahli keluarga yang lain. Pendiam itu bagus, tidak salah bagi Ekmal untuk mempunyai sifat itu. Tapi sesekali biarlah bawa berbual dengan keluarga sendiri. Sekurangnya mereka tahu apa yang ada dalam hatinya sama ada sedang bergembira atau bersedih. Itu harapan setiap ahli keluarganya. Harap Ekmal mampu berkongsi perasaannya.


Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

3 comments:

  1. assalamulaikum. sangat menarik. baru lah dapat difahami watak sebenar ekmal. ingatkan peramah rupanya pendiam dengan thia je dia bercakap

    ReplyDelete
  2. BEST NAK SAYA SUKA THIA&EKMAL SWEET AJE DIA ORANG.

    ReplyDelete
  3. bagi la dorang kawen cepat2... mesti menarik

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)