Wednesday, May 9, 2012

Tembok Cinta bab 14


 
Fikiran Adam menerawang memikirkan ke mana Fiera dan Taufiq hendak pergi. Bergegas saja keluar rumah. Siap bawa beg lagi! Janganlah buah hati aku tu kahwin lari pergi Siam. Ada jugak yang putih mata dari tulang nanti…
“Awal balik hari ni Adam?” Tegur Puan Ariana. Ganggang telefon yang berada berdekatan telinganya ditutup.
Selalunya selagi belum habis waktu pejabat. Belum tentu Adam menapak dalam rumah. Apa nak jadi dengan hubungan mereka dengan Adam ni. Balik rumah dekat pukul 8 malam. Adam hanya makan malam luar. Kemudian balik terus memerap dalam bilik. Mereka hanya berjumpa kalau waktu sarapan saja. Hujung minggu pun hilang jumpa Haris sampai ke malam.
“Oh! Adam saja aje. Penat! Adam ada bawa buah. Adam letak di dapur ya.” jawab Adam. Kemudian terus berlalu ke dapur.
“Ermm… ya la.” Puan Ariana tidak membalas. Tahu mereka ada masalah komunikasi dengan Adam yang selalu memasang jurang antara mereka. Puas mereka beriktihar agar Adam menerima mereka semula tapi anak itu sering mengelak.
Puan Ariana kembali bercakap di talian. Berbual dengan ibu mertuanya di kampung.
“Okaylah Na. Aku nak siapkan dulu bilik ni. Taufiq dan Fiera nak tinggal satu dua malam sini.” Kata Opah di talian.
“Baiklah kirim salam dengan Taufiq dan Fiera dari saya. Ibu jaga diri baik-baik. Suruh budak dua orang tu bawa kereta bagus-bagus.”
“Iyalah Na. Nanti aku sampaikan assalamualaikum.”
Sejurus saja Puan Ariana membalas salam Opah. Panggilan terus di matikan. Puan Ariana meletak ganggang telefon rumah. Seraya dia berpaling, sekujur tubuh Adam sedang berdiri bersebelahannya.
“Umi. Taufiq dan Fiera balik kampung Opah?” soal Adam. Tadi ketika melintasi uminya. Adam terdengar nama Taufiq dan Fiera.
“A’ah. Kalau tak silap nak tinggal dua tiga malam di rumah opah. Kenapa Adam?” soal Puan Ariana balik.
“Oh! Tiada apa-apa. Adam naik dulu. Nanti kejap Adam rancang nak balik kampung jumpa opah. Tak sangka pula mereka pun nak pergi.” Adam terus ubah rancangan. Harap uminya tidak perasan apa-apa. Selamba saja dia menutur rancangan ekspressnya.
“Pulak! Patutlah Adam awal balik. Adam nak balik kampung pukul berapa?” soal Puan Ariana.
Mata Adam mengerling pada jam tangan jenama Rolex miliknya. “Kejap lagilah umi, Adam nak solat dan mandi dulu.”
“Baiklah. Nanti umi minta tolong bawakan kuih sikit balik kampung. Umi ada buat kek batik tu. Boleh makan ramai-ramai nanti.”
Adam sekadar mengangguk. Dia kemudiannya terus naik ke tingkat asal. Senyuman yang tersenbunyi dari tadi kian terbentuk. Gembira! Sekejap lagi dia akan berjumpa dengan Fiera…!!!



“Orang tu… makan rojak tak hengat!” Taufiq menegur. Bukan wangi lagi keretanya dengan wangi rojak buah Fiera. Sakit-sakit pun melantak nombor satu. Bibir seksi tu sengaja dibuka demi makanan. Sekali lagi ditekankan demi MAKANAN!!
“Lah! Kau nak kah? Aku ingatkan tidak sudi tadi. Aku pulunlah sendiri. Kau pun tidak tahu minta.”
Taufiq berdecit. Sudahlah dia yang kena hukum pergi beli tadi di gerai tepi jalan dengan alasan Fiera… ‘Akukan pesakit. Kau tu selaku doktor haruslah menitik beratkan soal kesihatan pesakit yang lemah seperti aku.’ kata-kata Fiera itu skema nak mampus! Ingat ini apa? Pertandingan Syarahan wajib guna ayat gila skema.
“Kau nikan…!! Kalau tidak menjawab memang tidak sah. Kalau tahu tadi, bagus aku suntik bibir kau tu. Biar kejang! Senyap sikit dunia yang penuh pencemaran bunyi ni!” Taufiq berleter.
Fiera mulai buat muka! Suntik-suntik jangan cakap… dia ada masalah sikit dengan benda alah yang bernama jarum itu.
“Nak ke tak nak? Kalau tak nak sudah. Aku makan sendiri.”
“Yiee… budak nikan. Aku naklah!!” geram Taufiq. Orang sudah minta maksudnya nak makanlah tu.
“Itu pun nak marah. Nah makanlah…” Fiera menyerahkan kontena polistena kepada Taufia.
Taufiq alih pandangan seketika. Kemudian pandang ke hadapan semula. “Agak-agaklah wei! Aku tahulah otak kau tu wayar dia ada sikit short! Tapi aku sekarang ni wahai cik Nurul Zaffiera tengah memandu. M.E.M.A.N.D.U tahu tak!! Suaplah pun adoi!!”
Terkumat kamit bibir Fiera mengajuk cakap Taufiq. Jin bebel apa pulak merasuk kawannya ni. Sabar sajalah telinga. Angin Taufiq ni ada sikit tersasar dari landasan. Fiera memilih buah yang hendak dicucuk menggunakan lidi.
Langkahnya tiba-tiba berhenti apabila telefon bimbit berbunyi menandakan panggilan masuk. Gambar Ammar terpampan menandakan dia si pemanggil.
“Assalamualaikum sayang! Kau mana ni Fiera? aku ada depan rumah kau ni. tadi aku datang pejabat mereka kata kau EL.  Kata Ammar sebaik telefon di angkat.
“A’ah tengah cutilah. Kau datang nak jumpa aku apasal?” Tanya Fiera balik. Chipsmore betul manusia seorang ni. Tiba-tiba muncul!
“Lah! Aku nak jumpa kaulah...” Selamba Ammar menjawab.
Fiera mencebik. Lain yang ditanya, lain yang dijawab! Kalau Ammar sudah depan mata sudah tentu dilukunya manusia seorang ni. “Aku tahulah kau datang nak jumpa aku. Tapi kenapa? Ada apa hal?”
“Aku…” Ammar hendak membalas tapi satu suara ‘sumbang’ di corong telefonnya membantutkan kata-katanya.
“Hoi Fiera! kuah rojak tu dah nak tumpah!!” jerit Taufiq hingga tembus di corong telefon Fiera. Sempat tadi Taufiq mengeling Fiera yang bercakap di talian. Tapi matanya buntang bila kuah rojak hampir tumpah. Automatik nada suara dia naik.
Badan Fiera terjongket dengan nada suara Taufiq yang agak tinggi. Kuah yang hampir tumpah terus tertumpah. Segera Taufiq memberhentikan keretanya ke bahu jalan. Kesian bini aku… dah kena kotor oleh bakal bini. desis hati Taufiq.
“Yiee… yang kau jerit macam orang gila tu apasal. Tengokkan dah tumpah. Habis kotor seluar aku.” Marah Fiera balik. Kerusi kereta a.k.a isteri Taufiq ni tidaklah sekotor Fiera yang bermandikan kuah rojak. Seluarnya agak kotor dengan kuah rojak yang tumpah.
“Kotor lagi kerusi kereta aku. Alah kau pergilah tukar seluar tu. Aku buka bonet, kau ambil dalam seluar dalam beg kau. Kau tukar di belakang ni saja. Aku nak bersihkan kerusinya.” Selamba saja Taufiq berkata. Tisu dalam kotak di ambil. Lalu di lap bahagian yang kotor.
“Apa punya kotor otak kau dari kotoran degil ni…? Gila apa aku nak tukar dalam kereta ni. Nak mampus?” jawab Fiera.
“Dah kau merungut sangat seluar tu jadi kotor jadi tukar sajalah.” Jawab Taufiq dengan nada yang sama. Selamba badak! Bukannya dia betul-betul suruh pun. Saja nak kacau Fiera yang telah mengotorkan kerusi isterinya. Apa lagi kalau bukan kereta kesayangannya!
“Otak kau! Tak nak aku… dah terus saja bawa kereta tu. Ni biar aku lap.” Kotak polistrena di tutup lalu Fiera menyambung kerja mengelap.
“Ceh! Baru saja aku ingatkan nak lap seluar kau tu…” kata Taufiq seraya memengang stereng kereta untuk memulakan pemanduan.
“Kurang asam!” cebik Fiera. Apa punya kotaran kepala doktor ni!
“Kurang asam nanti kita singgah mana kedai borong. Lepas tu kau boronglah asam jawa banyak-banyak buat stok!” Taufiq membalas. Jelingan mata Fiera tidak diendah. Ermmm…. Ada aku kesah?
Disebalik corong telefon, Ammar sudah basi menunggu dua orang ni memekak! Terpaksalah saja tadah telinga mendengar. Memang dia sudah agak pemilik suara sumbang itu ialah Taufiq!
Boleh tahan kuning juga kepala Taufiq ni…hahaha… komen Ammar.
“Fiera… Fiera… ” Ammar memanggil dengan nada yang agak kuat.
Fiera yang baru tersedar terus meletakkan telefonnya semula ke telinga. “Ops! Sorry Ammar… tadi ada beruk menjerit bini dia kena mandi lumpur.” Perli Fiera pada Taufiq. Kereta kotor sikit saja pun bising nak mampui!
Ammar sudah ketawa mengekek. Padan muka Taufiq!
Tangan Taufiq terus melastik dahi Fiera. Tapp!! Tepat terkena. Perli aku lagi…
“Aduh! Sakitlah biul!” Fiera mengosok dahinya yang agak kemerahan. Kurang asam punya kawan.
“Aku datang ni nak bagi surat pasal rumah tu. Dah settle. Tinggal korang sign saja. Ingatkan nak bagi surprise..” Kata Ammar sebelum Taufiq dan Fiera mula memekak lagi. Alamatnya basi lagi dia menunggu diorang habis bertikam lidah.
“Hah! padan muka. Lain kali buat lagi kejutan kau tu. Aku on the way balik rumah opah. Ahad baru balik…” Fiera menjawab. Siapa suruh Ammar buat kejutan!
“Lah… ya ka? Ermm… Jadi Taufiq tu?” soal Ammar. Jangan cakap Taufiq ikut sekali balik rumah opah. Jangan…
“Ya dia ikut aku.” Fiera menjawab. Ah! Mahu pecah gegendang telinga Ammar dengar jawapan Fiera. Aku tidak rela…!!!
“Kalau macam tu aku ikut sekali. Aku pun ikut balik rumah opah jugak. Memang aku rancang nak stay KL pun. Boleh lepak dengan kau.”
What? Kau gilakah apa? dari JB ke KL kemudian datang Temerloh pulak! Kaki kau tu robot ka apa?” Fiera sedikit menjerit. Secara tidak langsung Taufiq tertarik dengan perbualan mereka.
“Risau jugak kau dengan aku ya… Wah!! Bahagia terbuku di dada…” kedengaran releks nada suara Ammar.
“Bahagia masuk hospital bahagia…”
“Janganlah risau. Aku no hal punya. Okeylah aku catch up korang dari belakang. Bye!!” panggilan terus dimatikan. Nanti makin lewat pula dia sampai.
“Matilah Taufiq…” Fiera memandang Taufiq di tepi. Dia mengigit bibir bawah.
Taufiq memandang sekilas. “Aku belum mati lagilah!! Apasal?” ada juga kena lastik lagi. Sampai hati doakan aku mati.
“Ammar nak ikut tinggal bermalam di rumah opah.” Jawab Fiera lemah. hilang excited!
Tersenyum sinis Taufiq mendengar. Macamlah boleh jadi masalah negara.
“Aku dah agak dah.. yang mulut kau bising sangat cakap kita nak balik kampung tu apasal?” dari nada Fiera tadi lagi Taufiq sudah dapat mengagak.
“Habis tu…”
“Habis tu… kita teruskan sajalah. Takkan nak patah balik kut! Mesti opah tengah tunggu kita sekarang ni. Gila kau nak opah marah!” kata Taufiq. lagipun tidak baiklah mereka kata cancel sedangkan sudah beritahu opah awal-awal.
Fiera terdiam. Ya tak ya jugak… opahkan dah tahu… hesy! Mulut ni pun satu.
“Beginilah… kita balik kampung saja. Alah… Ammar saja pun. Kalau Adam lainlah… sentiasa emo dengan kau.”
“Diamlah! Kalau Adam boleh aku jalan kaki balik sendiri! Cukuplah Ammar yang…”  Tidak tertafsir Fiera hendak membayangkan Ammar. Ammar yang sentiasa terlebih ‘ambil berat’ atau suka terlebih ‘prihatin’ terhadap dia. Dua-dua pun boleh!
Chill la… kau anggap saja school trip. Hahaha…” ejek Taufiq. nampaknya bertambah lagi member mereka bercuti balik kampung.
Fiera berpeluk tubuh. Kemudian terus pejam mata. Beberapa saat sudah tidur nyenyak. Tidur lagi bagus dari fikir keadaan mereka di kampung dengan Ammar tu. Ini belum lagi tahu yang dia sakit. Kalau tahu entah keluar pijak tanah pun belum tentu Ammar benarkan.
Tanpa pengetahuan mereka bertiga, Adam juga sebenarnya tengah bersiap hendak balik kampung. Maka akan terjadilah episode tiga teruna satu dara di kampung Puan Fatimah a.k.a Opah The Rock!

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

3 comments:

  1. ceewaaaahhh~~~ makin kelam kelibut la hidup fiera kt kg pas ni..ha3..;-) tp sy still hrp..most of her time there full wif memori n love from taufiq~~ kan lebih romantik? nk lg3..

    ReplyDelete
  2. Tiga Teruna VS. Satu Dara...
    Pecahlah rumah Opah dengan mulut diorang nanti...hahaha...#^_^

    ReplyDelete
  3. O-ow!!!! Curious nak tahu apa yang terjadi lepas ni.....keep it up!!

    -from Brunei-
    Khamilah

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)