Friday, February 10, 2012

Tembok Cinta bab 10




Bab 10
Habis bercuti maka bermulalah tugas baru Fiera sebagai Personal Assistant Adam. Hari-hari menghadap muka Adam buatkan Fiera bosan dengan perangai lelaki tersebut. Satu-persatu dia kena terangkan. Kalau bukan mengenangkan Adam tidak ada pengalaman langsung dalam bidang perniagaan sudah tentu dia tinggalkan saja lelaki tersebut terkulat-kulat.
Fiera menanti Taufiq yang sudah lama tidak bertemu dengannya. Masing-masing sibuk dengan tanggungjawab yang dipikul. Berbakul-bakul juga ceramah yang dia dapat dari Taufiq sebab tidak mengendahkan lelaki itu kini.
“Sepuluh minit lagi kau lambat. Hancur kau dilunyai oleh aku Taufiq.” Fiera mengomel sambil menanti rakannya. Lambat betul. Perutnya sudah berkeroncong minta diisi tapi mengenangkan Taufiq yang pulang dulu ke rumahnya untuk tukar pakaian dari kerja sudah tentu lelaki itu lapar juga. Tahan perut… tahan…! Lepas ni kau minta doktor tu belanja kau makan…hik..hik..
“Sorry lambat!” ujar Taufiq sambil duduk di sebelah Fiera tanpa segan silu.
“Hah! panjang umur baru je aku umpat kau. Apasal lambat? Kau ni balik tukar baju ke atau balik rumah buat baju?” sindir Fiera.
“Alahh… sabarlah… aku dah ada depan mata ni. Nah!” Taufiq menyerahkan satu plastik kepada Fiera.
Fiera memandang Taufiq terkebil-kebil. Tangannya menyambut huluran dari Taufiq. Mata Fiera menyorot pada isi kandungan beg plastik berwarna hitam tersebut. Beg yang berjenama Swarovski tersebut memang menarik perhatiannya. Laman web Swarovski adalah salah satu laman web yang mereka berdua layari untuk mencari hadiah Anis dahulu.
Sampai bergaduh Fiera dan Taufiq semata-mata hendak mencari hadiah kahwin Anis. Akhirnya pilihan Habib Jewels Taufiq juga yang menjadi pilihan hadiah Anis.
“Bukalah…yang kau tenung lagi tu kenapa?” Taufiq sudah pun terduduk dihadapannya.
“Kejaplah…aku bukalah ni…”
“Kotak apa ni Fiq?” soal Fiera sambil memgeluarkan sebuah kotak kecil. Sekali lagi kotak tersebut dari jenama Kristal antarabangsa Swarovski.
“Kris Bear? Betulkah mata aku ni?” Terkejut Fiera melihat sepasang beruang polar yang dibuat dari kristal di hadapannya. Buntang matanya menilik sepasang beruang tersebut. Comel!
“Betullah…”
“Tapi hari tu aku main-main je pun. Yang kau beli betul-betul ni kenapa?” soal Fiera. ingatnya lagi waktu mereka melihat beruang tersebut di laman web Swarovski. Dia meminta Taufiq belikan untuknya sepasang beruang tersebut.
“Ambil sajalah. Kan dah ada depan mata kau sekarang. Takkan lah aku nak pulangkan balik.”
“Tapi benda ni mahal. Dah tu kecik je patung Kristal ni. 134 Europe duit kau terbang.” Rungut Fiera.
“Banyak songehlah pulak. Ambil sajalah. Jom pesan makanan. Kau dah makan?” Taufiq mengangkat tangan untuk memanggil pelayan.
“Belum. Kebulur aku tunggu kau tau. Aku sarapan je pagi tadi tau. Makan tengah hari tak sempat sebab aku kena tolong Adam buat kerja…”
“Sampai tak makan tengah hari. Bos apa si Adam tu. Itu namanya menyeksa pekerja. Kalau kau sakit lagi macam mana?” marah Taufiq. Kerja tetap kerja tapi kesihatan penting.
“Bukan salah Adamlah. Tapi aku yang nak siapkan awal jadi waktu balik terus cabut. Beberapa hari ni aku sibuk sampai terpaksa stay pejabat. Aku tak suka buat kerja bertangguh nanti bertimbun kerja aku. Sekarang ni aku kena bantu Adam dalam semua hal. Dia tu takda pengalaman kerja.”  Fiera menerangkan situasi Adam.
“Dulu kau masuk kerja pun tiada pengalaman… yang dia tu terlebih-lebihlah pulak.” Kau nak pesan apa ni?” Taufiq menghulurkan senarai pesanan kepada Fiera.
“Kau pesan sajalah apa-apa… aku telan je.” Ujar Fiera sambil bermain dengan patung beruang kristalnya.
“Aku pesan keju baru kau tau. Muntah hijau kau dikedai ni. Dik. Beri nasi goreng seafood dua dan milo panas dua.” Pesan Taufiq kepada pelayan tersebut. Selepas mengambil pesanan pelayan tersebut meninggalkan Taufiq dan Fiera.
“Sebenarnya aku faham situasi Adam. Aku dulu mula dari bawah. Tapi dia pula habis sahaja belajar terus ambil alih syarikat abahnya. Mestilah dia kena hati-hati.” Fiera masih lagi menyambung topik mereka.
“Ermm…Whateverlah… malam ni nak plan apa? Takkan tengok wayang lagi kot? Fikirlah something else?” cadang Taufiq.
“Itulah satu-satunya yang kita boleh buat Fiq. Kau kan selalu saja ada cadangan. Berilah apa-apa cadangan. Aku on je ni. Nak release tension.”
“Nak release kenalah release habis-habisan. Aku ada plan. Kau ikut je tau… tak boleh banyak songeh. Kau tu bukannya boleh harap sangat pun… lepas aku ajak kau cakap penatlah. Itulah…inilah…”
“Okay..okay..! aku tak membebel… cukuplah ceramah kau tu. Sakit telinga aku.”
Taufiq menjongket bahu… Kepalanya sudah merancang banyak aktiviti. Biar sampai Fiera kepenatan habis-habisan. Huahaha!



“Mula-mula…kita hantar dulu kereta kau balik rumah. Biar guna satu kereta saja malam ni.” Taufiq dan Fiera berada diparking lot. Sudah habis mengisi perut kini giliran mereka pula bersuka ria. Satu plastik makanan ringan sudah di beli tadi. Keropok, gula-gula, air coke dan banyak lagi yang Taufiq beli.
“Kita nak ke mana jugak ni Fiq? kau tu kalau tak pergi tempat pelik-pelik memang tak sah… takkan la kita nak berkelah tengah malam buta ni. Karang kena tangkap basah kan susah! Tak ke mengamuk sakan mak bapak aku di kampung tu.” bebel Fiera.
“Iya tak ya juga kan… ermm… jangan risaulah…tak kena punyalah. Lagipun tempat ni memang aku jamin ramai orang punya. Ingat aku nak bawa kau tempat sunyi-sunyi ke. Tak hingin aku kena tangkap basah dengan kau. Baik lagi kena tangkap basah dengan awek aku.”
“Entah bilalah kau kenalkan dengan aku awek kau tu. Dia tak marah ke? ” soal Fiera. risau juga dia kalau awek Taufiq tu serang dia macam awek-awek Ammar.
“Tak. Dia tu sporting. Lagipun kalau couple semua ni yang penting percaya. Kalau tak percaya pasangan masing-masing baik break je terus.”
“Fine. Kalau tu kau cakap aku tak kisah la… aku ni bab-bab dituduh rampas balak orang lain ada pengalaman. Bukan sekali malah berkali-kali…” kata Fiera sambil masuk ke dalam perut keretanya.
Taufiq menyandar di pintu kereta Fiera yang masih terbuka.
“Pandu baik-baik tau…! Aku catch up dari belakang.”
“Baiklah… Tapi jangan bawa aku tempat jauh sangat esok aku kena kerja. Kau tu esok off. Senanglah rancang itu ini.”
“Dah…cepatlah gerak…bye sayang..!” Taufiq menutup pintu kereta Fiera. Dia tersenyum sambil menanti Fiera meninggalkan tempat letak kereta barulah dia memandu membontoti kereta Fiera dari belakang.



“Yiee…sunyinya padang ni Fiq… Apa pulak ramainya…entah-entah hantu je yang ramai sini tengah intai kita.” Komen Fiera. mereka berdua duduk di hadapan kereta Taufiq.
“Hoi..! mulut tu jaga sikit. Karang ada yang histeria di sini.” Taufiq memberi amaran. Radio Kereta Taufiq di buka kuat. Sengaja atap kereta itu dibuka agar suara radio lebih jelas.
Lampu kereta yang menghala ke arah mereka menarik perhatian mereka. Mata mereka mengecil tatkala lampu atas sengaja dihalakan ke arah mereka berdua. Kelihatan empat buah kereta parking di hadapan mereka.
“Sampai pun...” kata Taufiq sambil menuju ke salah sebuah kereta Toyota Vios merah.
“Siapa yang sampai? JAKIM ke? Tengokkan aku dah cakap…. Kau tak pandai dengar cakap?” gugup Fiera dengan kemunculan kereta yang banyak itu.
Taufiq sudah tergelak kuat. Dia yang hendak menerukan langkahnya pun terhenti dengan lawak Fiera. JAKIM…? Ya Allah lawak antarabangsa apa yang Fiera sebut ni?
“Kalau nak tangkap kita bukan JAKIM tapi JAIS la Fiera. JAKIM tu bahagian halal.” Dia memperbetulkan kata-kata Fiera.
“Iya ke? Hehe… kesalahan teknikal… apa-apa pun siapa yang datang tu? engkau ke yang telefon diorang tu…”
“A’ah…semua tu member aku dekat hospital. Diorang tu kalau bab-bab macam ni memang sentiasa on call. Asal bukan time kerja confirm mesti datang punya.” Kata Taufiq kemudiannya terus ke kereta tadi. Seorang lelaki yang sedang keluar dari tempat memandu tersenyum sambil mendongak di pintu keretanya.
Mereka menepuk tangan membuat hi-5. Lelaki itu menumbuk bahu Taufiq perlahan. Beberapa orang dari kereta lain juga keluar. Ada juga beberapa orang keluar dari kereta berlainan.
Fiera menggaru kepalanya. Seorang pun dia tak kenal. Kalaulah Taufiq beritahu awal-awal bolehlah dia telefon kawan-kawannya. Tapi kalau dia hendak ajak kawan-kawannya siapa pula yang nak datang. Kawannya bukannya ramai sangat kecuali Anis, Faizul, Taufiq dan Ammar sahaja yang paling rapat. Anis dan Faizul tengah berbulan madu. Kalau ajak Ammar pla ada kawan-kawan Taufiq ni kena histeria sebab terjerit-jerit apabila model terkenal itu di depan mata. Sekarang ni Ammar pun tengah berjinak-jinak dalam lakonan.
Fiera tidak kisahlah dengan karier Ammar walaupun semakin besar jurang dia dan Ammar sejak Ammar berkecimpung dalam bidang ini. Dia tiada hak untuk menghalang. Lagipun kata-kata cinta yang tidak pernah putus dari Ammar pun dia tidak pasti betul atau tidak. Ammar tu awek keliling pinggang. Tidak cukup di pinggang. Di leher pun ada jugak yang cuba menyangkut. Asalkan tersangkut dekat dia.
“Zam kenalkan Fiera. Fiera kenalkan ni geng aku.” Taufiq memperkenalkan satu persatu kawan-kawannya kepada Fiera.
“Cantik awek engkau Fiq… kalau ada stok lain yang masih kosing jangan lupa bagitahu kami ya Fiera… kot-kot ada kawan kau yang single lagi ke… kami ni ramai lagi pangeran ganteng.” Kata seseorang antara mereka dengan loghat Indonesia.
“Ganteng sangatkah sudah Hazmi..! kalau hansome sangat kenapa masih lagi membujang?”ejek salah seorang dari mereka lalu disambut dengan gelak tawa semua orang.
“Aku lelaki harapan malaya beb! Tak mainlah pilih perempuan macam pilih baju. Biar cinta pertama dan terakhir sahaja dekat bakal bini  aku.” ujar lelaki bernama Hazmi itu.
“Dah… dah kita datang sini nak bertekak? Korang ada bawa barang-barang yang aku kirim tadi tak? Jom kita prepare barang… nanti entah sampai pukul berapa baru kita balik.” soal Taufiq.
Semua kawan-kawan Taufiq ke arah bonet kereta masing-masing untuk mengambil barang meninggalkan Taufiq dan Fiera.
“Ramainya kawan-kawan kau Fiq. Kenapa tak beritahu awal-awal dekat aku… nasib baik mereka peramah kalau tak mesti aku kekok.” Fiera menarik lengan baju Taufiq.
“Dah laa…janji kau tak kekok. Jom tolong aku keluarkan makanan… tadi sebelum ambil kau di rumah aku ada beli makanan tambahan lagi. Kita barbeque dekat sini sambil buat unggun api.”
“Banyak barang kau sedia. Aku satu pun takda… bawa tangan kosong je. Kawan-kawan kau pun banyak barang bawa. Segan betul aku. lain kali beritahulah awal-awal.”
 “Kau tolong hentikan kereta aku Fiera… biar aku keluarkan barang-barang ni.”
Fiera hanya mengangguk lalu masuk ke dalam kereta.
“Atap ni nak tutupkah Fiq?”
“A’ah tutup bagi rapat yaa… nanti masuk asap. Berbau pulak kereta aku nanti.” Kata Taufiq. Masih juga risaukan kereta kesayangannya.
Fiera buat muka Double jerk. Mahu sahaja dia langgar kereta Taufiq ni guna kereta kebal. Biar hancur berkecai. Tak mainlah kalau setakat calarkan sahaja. Takda kesan berganda-ganda langsung. Kalau sekali bagi panas baik buat yang terbaik punya. Hik...hik…



Satu unggun api besar berada di tengah-tengah mereka. Rupa-rupanya yang ramai sangat kerana ada yang bawa isteri, kawan-kawan lain dan juga teman lelaki dan perempuan bagi memeriah suasana.
Hazmi dan salah seorang kawan Taufiq membawa gitar mereka. Barulah Fiera tahu yang Hazmi ialah housemate Taufiq bersama dua orang rakan mereka yang lain. Bermacam-macam cerita terkeluar dari mulut mereka. Semua saling mengusik satu sama lain.
“Taufiq kata dia dah lama kenal Fiera. Dari sekolah rendah lagi betul ke?” kata Ardi yakni kawan Taufiq.
“A’ah… kenal dari sekolah rendah, menengah dan universiti…”
“So korang sejak bila mula bercinta?” soal seorang kawan perempuan Taufiq yang mengenalkan dirinya sebagai Husna.
“Hah?” terkejut Fiera dengan soalan tersebut. Kawan-kawan Taufiq masih lagi tidak jelas dengan statusnya dengan Taufiq.
“Kitaorang couple cara cool! Tak payah bersayang-sayang macam kau tu Husna. Kami versi sempoi.” Taufiq yang duduk di sebelah Fiera menjawab bagi pihak Fiera. Dia tersengih di sebelah Fiera.
“Kereknya jawapan kau Fiq… aku rasakan macam nak cilikan je mulut kau tu.” spontan kata-kata tersebut terkeluar dari mulut Taufiq. Serta merta Fiera menyiku lengan Taufiq.
“Tengok! Kan aku dah cakap…” kata Taufiq sambil tertawa kuat.
“Ceritalah macam mana korang start bercinta…” gesa Husna lagi.
‘Hish! Minah ni pun satu… tak habis-habis menyoal, jangan-jangan ada hati juga dengan si Taufiq ni…huhu…’ kutuk Fiera dalam hati.
“Kami tak…”
“Kami tak payah nak confess selalu… I love you. You love me. Janji dua-dua tahu cukuplah.” Tukas Taufiq sebelum menghabiskan ayat Fiera.
“A’ah… asalkan kitaorang tahu hati masing-masing. Percayakan satu sama lain sudah cukup.” Sambung Fiera lagi setelah melihat anak mata Taufiq yang memberi signal seolah-olah meminta bantuan darinya.
Sweetnya…” kata salah seorang gadis.
Thanks.” Jawab Fiera dan Taufiq serentak.
“Tengok tu… janji ada chemistry macam diorang ni kan… cakap pun serentak. Dah tu dua-dua pun boleh jadi kawan baik dan kawan sehati sejiwa.” Kata Hazmi.
“Fiq… nyanyilah sikit dengan Fiera… ” cadang Ardi.
“Duet…duet…duet…” kata kawan-kawan Taufiq sambil bertepuk tangan serentak. Apabila Taufiq mengambil gitar dari Hazmi. Semua orang bertepuk tangan. Gemuruh!
“Nak nyanyi lagu apa?” tanya Taufiq kepada Fiera. Fiera sudah buat muka sepuluh sen. Dia tak nak nyanyi.
“Tanpamu…?” tanya Taufiq lagi.
Hati Fiera kata tidak tapi hakikatnya kepalanya mengangguk juga. Nasib baik lagu tu dia hafal jugak tapi…
‘Lagu Tanpamu nyanyian Helena dan Sabhi Sabdi?? Ya Allah… lagu jiwang ni jugak si Taufiq nyanyi!!!’ jerit Fiera dalam hati.
Taufiq mula memetik gitar.
“Tanpamu hidup jadi sunyi… tanpamu ku seakan mati... Tanpamu bagai malam tanpa bintang…” Taufiq memulakan nyanyian.
“Tanpamu aku akan tersesat… tanpamu tiada lagi hasrat… tanpamu seakan jantungku berhenti.” Sambung Fiera.
“Kau yang terindah dalam hidup ini… dan tidak akan pernah berubah selamanya… aku terlahir hanya untuk kamu… jadi perlindung dirimu…” nyanyi Taufiq dan Fiera serentak.
“Tanpamu nafasku terhenti… kernamu aku ada di sisi… tetap bersamaku… selalui disampingku….untuk selamanya….”
Fiera memandang mata Taufiq yang menyanyi bait-bait lagu tersebut. Mata mereka bertentang antara satu sama lain.
“Kasih yakinlah kepada diriku… sayang dan cintaku pun hanya untukmu… dan takkan berubah untuk selamanya… cintaku padamu…” Fiera mengakhiri nyanyian mereka lalu disambut dengan tepukan gemuruh dari rakan-rakan Taufiq.
Satu senyuman ikhlas dihadiahkan buat Taufiq. Hati Fiera benar-benar tersentuh dengan akustik nyanyian mereka. Hazmi yang merakam bait-bait memori tersebut tersenyum gembira. Dia tahu kisah hati Taufiq yang setia pada Fiera sahaja tapi masih belum bersedia untuk meluahkan.
Taufiq ada cara tersendiri untuk memikat hati Fiera sejurus memecah tembok hati yang kukuh itu. Walaupun cara itu tidak terang-benderang tapi Hazmi berharap sangat yang pada suatu hari Fiera akan sedar akan cinta yang selama ini ditabur oleh Taufiq.




“Fiq.. beruang yang ni kau ambil. Simpan baik-baik tau.” Fiera menyerahkan patung Kristal beruang betina kepada Taufiq manakala yang satu lagi dia simpan.
“Kenapa pulak. Kan buruk siku aku kalau aku ambil balik.”
“Ambil je la.. aku ambil yang lelaki. Kau ambil yang perempuan. Kita buat exchange. So kalau aku nampak yang lelaki ni aku anggap kau. Kalau kau nampak yang lelaki kau mesti ingat aku tau.” Cadang Fiera.
Teragak-agak Taufiq mengambil patung Kristal tersebut.
“Ambil sajalah…” Fiera menarik tangan Taufiq lalu meletakkan patung Kristal tersebut di atas tangan Taufiq.
“Jaga patung ni macam kau jaga aku selama ni tau…”
“Baiklah… by the way, thanks tadi sebab tolong aku.” balas Taufiq.
“Pasal tu no problemlah. Lagipun kau selalu tolong backup aku dari Ammar. Tapi kenapa kau tak nak si Husna tu? aku nampak dia okay je…” Fiera akhirnya faham yang Husna sebenarnya menyimpan perasaan dengan Taufiq selama ini. Terang Taufiq tadi Husna sering membawa bekal, beri hadiah atau meninggalkan kata-kata untuk menarik perhatian Taufiq di hospital. Jururawat itu merimaskan Taufiq sehingga dia terpaksa bertindak. Kebetulan pula dia dapat fikir ikhtiar tadi untuk mengelak dari Husna.
“Habis awek aku kau nak letak mana? Dalam music box?” bangkang Taufiq.
“Aku pun peliklah dengan kekasih gelap engkau tu. Kenapa tak terang benderang saja kau tunjuk. Ni aku pula yang kena ganti. Nasib baik kau selalu tolong aku. aku takut nanti awek kau marah.” Fiera berasa sedikit serba salah dengan kekasih Taufiq yang masih lagi tidak bersedia untuk menonjolkan dirinya.
“Nantilah aku bincang pasal hal ni. Apa-apapun aku berterima kasih sangat dekat engkau. Dahlah… lama-lama dekat kereta aku ni orang sangsi pula. Baik kau masuk dalam cepat sebelum fitnah.” Arah Taufiq. Dia enggan jiran tetanga Fiera berfikiran tidak baik. Takut mereka menimbulkan isu sebab Fiera kini seorang sahaja tinggal di rumah itu.
“Baiklah… Assalamualaikum Fiq. Pandu kereta tu baik-baik. Jangan bawa laju sangat.” Fiera meninggalkan ‘Pesanan Mesra’ kepada Taufiq.
“Waalaikumsalam…kunci pintu semua. Kau tu duduk sendiri.”
Taufiq meninggalkan perumahan tersebut setelah memastikan Fiera masuk ke dalam rumahnya.



Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

4 comments:

  1. huhuhu... Taufiq cintakan Fiera kan? tak sabar nak tahu siapa last heronya ni... thanks Faz untuk entry ni... :)

    ReplyDelete
  2. @Afifah Yusof a'ah dia cintakan Fiera....tunggu ending saja erk..maybe crita ni habis dalam blog je..

    ReplyDelete

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)