Monday, January 12, 2015

Secebis Cinta Intan bab 3


Vision?”
I’ll let you know when times come.” Intan tergelak kecil dengan ayatnya sendiri. Rasanya waktu tu dia tidak perlu lagi beritahu kerana kemungkinan besar Aneff akan rasa sendiri keperitannya.
Aneff memandang Intan dengan pandangan pelik. Tersirat maksud wanita ini baginya. Dia tersenyum kecil. “I doakan you akan capai visi you tu.”
Lebar senyuman Intan pada lelaki ini. “Thanks.” Memandangkan perbincangan mereka pun mencapai titik akhir. Permata Holding bersetuju untuk bekerjasama dengan syarikat Aneff.
Jam tangan Aneff ditilik. Waktu pun telah mencapai waktu rehat. Tidak perasan mereka agak lama berbincang sedari tadi. “I harap kita boleh bekerjasama dengan baik Encik Aneff. I jarang handle projek dekat Malaysia. Expectation I tinggi pada diri you memandangkan you berjaya kalahkan I dalam projek lepas...”
“Saya juga Cik Intan. Awak seorang yang berkaliber. I harap kerjasama kita berjaya. Kalau tiada apa lagi I minta diri dulu.” Aneff dah kemas segala dokumen miliknya. Tinggal nak keluar saja lagi. Dilihat Intan yang masih lagi tidak mampu berdiri.
Sorry sebab tak dapat hantar you keluar. ” tangan Intan memberi signal pada kaki yang masih lagi tidak berupaya untuk bergerak. Manja gayanya menunjuk kakinya pada lelaki itu
It’s okay. I minta diri dulu...” Muka lelaki itu langsung menunjukkan dia tidak terkesan dengan gaya manja dan mengoda Intan. Dia pula makan dalam sendiri.
Terpinga-pinga Intan memandang lelaki itu bangun. ‘Eh aku macam mana?!’ bentaknya dalam hati. Mentang-mentanglah dia menolak tadi. Aneff langsung tidak tanya lagi. Sakit pula hati Intan tengok lelaki itu keluar dari biliknya.
Intan tidak boleh biarkan Aneff pergi dulu sebelum tiada pencapaian untuk hari ini. Aneff telah pun keluar dari pejabatnya. Cepat Intan cepat fikir! Guna otak geliga kau sebelum dia semakin jauh.
Tanpa fikir panjang Intan terus saja berdiri dan paksa diri berjalan. Tidak sampai beberapa minit dia kembali menjerit kuat dengan harapan Aneff belum jauh dari pejabatnya.
 Intan yang terduduk memegang kaki yang semakin berdenyut. Berkerut wajahnya menahan sakit. Kasut tinggi rona hitam dengan corak keemasan itu dicabut. Dia mengerang kesakitan.
Setiausaha Intan sekali lagi terkocoh-kocoh berlari mendapatkan bosnya sebaik saja terdengar jeritan kuat dari Intan. “Cik Intan... okay tak ni?”
“Sue tolong I panggilkan sesiapa je yang ada dekat luar. I tak larat nak gerakkan kaki....” pinta Intan. Keadaan kakinya semakin teruk.
“Cik Intan tunggu kejap. Saya panggil Encik Aneff.” Suraya berlari keluar pejabat untuk mendapatkan Aneff. Susah dia hendak cari orang lain lagi memandangkan tingkat itu hanya menempatkan pejabat Intan seorang saja. Ada pun bilik lain tapi bukan pejabat pekerja. Tingkat itu hanya menempatkan pejabat Intan dan kelengkapan fasiliti lain saja termasuklah bilik tidur Intan yang hanya dia seorang saja pekerja dalam syarikat itu yang tahu.
“Encik Aneff tunggu.” Jerit Suraya pada Aneff yang sudah berada dalam perut lift. Lelaki itu cepat menekan butang bagi menahan pintu.
“Encik Aneff tolong... cik... Cik Intan jatuh...” Termengah-mengah Suraya yang berlari mengejar Aneff tadi. Dia tertunduk memegang dada yang sesak kerana berlari laju tadi. Arah pintu pejabar Intan tadi ditunjuk.
“Teruk ke?” tanya Aneff lalu keluar semula dari dalam lift. Suraya yang kepenatan sekadar mengangguk.
Mereka berlari menuju ke pejabat Intan sekali lagi. Aneff yang baru saja masuk terkelu memandang Intan yang sedaya upaya untuk berdiri semula. Kuat semangat Intan ni! walaupun berkali-kali terjatuh semula dia masih juga berusaha untuk berdiri.
“Encik Aneff. I ingat you dah balik tadi.”
Aneff berjalan mendekati Intan. Tubuh gadis itu dipapah. “Setiausaha you panggil I tadi. Okay tak ni?”
Intan mengangguk. Tadi dia betul ingatkan Suraya tidak berjaya menahan Aneff dari terus pulang. Dia sendiri hampir hampa dengan usaha  menyusahkan diri sendiri ni. Tak pasal terpaksa menanggung sakit.
Beberapa kali Intan cuba untuk berdiri namun tetap juga tidak berjaya. Melihat kepayahan Intan untuk berdiri. Aneff minta kebenaran untuk cempung gadis itu. “You duduk betul-betul. Biar I cempung you.”
Melonjak perasaan gembira Intan bila lelaki itu menawarkan diri. Ayu kepalanya mengangguk sambil betulkan cara duduk agar mudah Aneff dukungnya. Kunci keretanya diberikan pada Intan, nanti senang Intan nak tolong bukakan kunci kereta.
Pegangan Aneff dikemaskan agar Intan tidak terjatuh. Tanpa disuruh Intan terus paut leher Aneff. Saja nak ambil kesempatan. Tidak sampai beberapa saat saja badan Intan terus berada dipegangan lelaki itu.
My Gucci! Sasanya badan lelaki ni.’ besar mata Intan membulat melihat bila didukung oleh Aneff.
“Beg tangan you?” soalan Aneff tiba-tiba buat Intan tercengang sedikit. Ternganga mulut Intan buat seketika.
“Beg?” tanya Intan kembali.
Handbag you, dompet...”
“Oh... kejap. Sue. Ambilkan beg I.”
Suraya mengambil tas tangan Intan lalu diberikan kepada Intan yang sudah berada dalam dukungan lelaki bernama Aneff ini.
“Batalkan appointment I hari ni.”
Arahan Intan dibalas dengan anggukan oleh gadis itu.
Tanpa menunggu lama Aneff mendukung Intan keluar dari bilik tersebut dibantu oleh oleh Suraya hingga ke pintu lift. Sempat Suraya bantu Aneff untuk tekankan butang lift dan memberi pesanan pada Intan agar berhati-hati. Kadang Intan tabik juga dengan Suraya ni. Pembantu serba boleh baginya.
Mata nakal selalu saja menjeling wajah Aneff yang terlalu dekatnya. Dilihat wajah kacak itu. Terlalu sempurna baginya walaupun agak dingin berbanding Adif. Dan satu lagi, mata tu. Sebenarnya mata tu paling dia tidak berkenan. Terlalu sepet dan tajam. Tidak suka! Intan suka lelaki mata bundar. Bulat-bulat sikit macam Kimi. Baru kacak!
“Ehem!” Aneff berdehem.
“Rasanya muka I takde apa-apa yang pelikkan?”
Terkebil-kebil Intan mendengar soalan itu. Ops! Kantoi sudah. Dia tersengih memandang Aneff. “Kenapa mata you sepet?”
“Pernah dengar perkataan genetik?” tanya lelaki itu sambil keluar dari lift yang terbuka.
Poyo! Intan ingin saja mencebik tapi memandangkan lelaki itu keluar lobi menyedarkan dia terlebih awal. “You parking kereta kat mana? Kita ke basement. I tak nak pekerja I nampak.”
Lelaki itu berhenti melangkah. Intan dipandang. Dalam hati geram pula dengan Intan yang banyak songeh walaupun hati rasa pelik sebab Intan tak nak pekerja dia nampak keadaan dia didukung sebegitu. Padahal mereka bukannya buat salah pun.
“Kereta I parking dekat luar je. Kenapa?”
Intan tutup mata. Muka disorok pada badan lelaki itu. pautan pada leher lelaki itu dikuatkan. Sebelah tangan yang dari tadi memegang kunci kereta Aneff diguna untuk menutup muka.
“Apasal you berhenti? Jalan cepat... jalan cepat...” ujarnya. Intan tidak mampu lagi pandang arah lain. Dia tidak suka nampak lemah dimata orang lain.
Aneff geleng kepala. Dia panjangkan langkah keluar dari bangunan. Dibiarkan Intan sembunyikan wajahnya dari dilihat dari pekerja lain. “You tak perlulah nak peluk kunci kereta I macam tu sekali pun. Kita dah sampai kereta ni.” ujar Aneff. Intan yang masih sembunyikan wajahnya itu dipandang. Dalam hati nak tergelak juga gelagat Intan ni. Lucu pun ada juga.
Sebelah mata Intan dibuka sedikit mengintai keliling sebelum kedua belahnya dicelik sepenuhnya. Kunci kereta Aneff yang digenggam tanpa sedar tadi ditekan bagi membuka kunci kereta lelaki itu.
Dengan langkah berhati-hati lelaki itu masukkan Intan ke kerusi penumpang hadapan. “Thanks.” Ucap Intan yang kini duduk sambil memandang Aneff yang masih menunduk. Dibalas pandangan lelaki itu dengan pandangan mengoda. Gedik Intan! Sempat lagi tu.
‘Kacaknya lelaki ni! Kalau bukan sebab musuh aku. Dah lama aku goda buat laki.’ Fikir Intan.
Dahi Intan kemudiannya berkerut. Bingung seketika bila Aneff beri isyarat mata dan keningnya. Lelaki itu kemudiannya tadah tangan depan muka Intan. “Kunci.”
Intan yang baru tersedar. Terus letak kunci yang kembali dalam gengamannya tadi. “Oh!” panjang sengihan Intan hinggalah Aneff bantu untuk tutup kunci kereta tersebut. Intan  terus ketuk dahinya berkali-kali bila lelaki itu berjalan hadapan kereta untuk ke kerusi sebelah.
“Sedar Intan! Sedar diri!” Ingatnya pada diri sendiri.
‘Ingat sikit dia siapa dan kau tu siapa! Jangan lalai dengan muka dia tu. Ingat mata dia tu sepet. Kau tak suka mata sepet!’ Intan rasa macam nak ketuk diri sendiri pada dashboard kereta ni. Tak patut betul. Baru sekali dekat dengan Aneff tapi entah berapa kali dia terlalai. Kalau hari-hari berusan macam ni habislah dia. Payah nak kawal diri dari terus memalukan diri sendiri!
“You okay ke ni?” soalan Aneff mengejutkan Intan.
Dibuka mata yang tanpa sedar tertutup tadi ketika berfikir. Anak mata naik ke atas. Memandang tangan yang sedang mengetuk dahi tanpa henti tadi.
Oh Tidak. Intan tutup mata. Tangan sudah diturunkan.
Not again!!’ jeritnya dalam hati. Oh Intan! Apa dah jadi dengan kau ni.
“Betul?” tanya Aneff lagi.
Intan sekadar mengangguk. Dahi diurut perlahan sambil menyembunyikan mukanya dari pandangan Aneff.
“Kepala you sakit ke?” persoalan lelaki itu tidak pasal-pasal menjengkelkan Intan.
“I’m okay.” Ujar Intan sambil memaksa diri untuk senyum pada lelaki sebelahnya.
Aneff mengangguk. Dia memulakan pemanduan untuk menghantar Intan ke hospital.



“Kenapa you tak nak pekerja you nampak I dukung you tadi?” tanya Aneff bagi memecah kesunyian dalam kereta itu. Dari tadi sekadar pasang telinga pada suara radio yang menyanyikan lagu-lagu Kenny G. Mengantuk Intan dengar muzik-muzik yang padanya hanya sesuai untuk dodoikan dirinya. Ikutkan nak saja dia tukar lagu-lagu. Tidak kena langsung dengan seleranya.
Aneff dipandang seketika. Matanya sudah kuyu itu dipaksa untuk terbuka. “I tak nak orang nampak I dalam keadaan lemah macam tu.”
“Sebab?”
“Sebab I Intan, Intan yang mereka nampak bukan Intan yang lemah...” jawab Intan yang hanya memandang sorotan kereta yang berhenti seketika tatkala lampu isyarat menunjukkan warna merah kegemarannya.
“You tahu pekerja you takkan fikir macam tu.”
“I tahu. Tapi terlintas pun I tak nak mereka fikir macam tu. I tak suka nampak lemah depan orang termasuk you.” Ujar wanita itu yang kini mampu tersenyum sinis memandang Aneff.
Aneff memandang Intan seketika. Dipandang seraut wajah yang penuh ketegasan itu. “You memang degilkan cik Intan.”
Makin sinis senyuman Intan tarlakar diwajah itu. “I kena degil. Kena keras hati dan kuat untukan teruskan kehidupan I. Hidup I tidak secantik and as smooth as all the intan permata yang you biasa nampak.”
You’re so unique, yet mysterious and cheeky lil diamond.”
Komen lelaki itu buat Intan tergelak kecil. “Unique yes. Mysterious and cheeky lil diamond kinda... hurmm... tak berapa nak sesuai. But I like it. Cheeky and mysterious. I’ll take it as compliment.” Ujarnya sambil tergelak pada sindiran dan pujian lelaki itu. Cheeky huh?
“You memang tak kisahkan apa yang I cakap.”
Life Encik Aneff. Kehidupan yang I belajar selama ni buat adalah untuk telan tanpa menghadam apa saja pandangan buruk orang lain pada I. Yang penting ialah apa yang I nak, I dapat. Boringlah cerita pasal I. Cerita pasal you pula...”
“I prefer you panggil I Aneff je.”
Intan senyum mengangguk.
“Cerita pasal I?” Aneff kembali bersuara sambil berfikir. “Kehidupan I mudah bagi I tapi tanggungjawab I tidak semudah kehidupan yang I lalui.”
“Maksud you?”
“Kita manusia kita ada tanggangjawab untuk mendekatkan diri dan sujud pada Allah. Sebagai anak, I perlu patuh pada ibu bapa I selagi tidak langgar perintah Allah. Sebagai lelaki, tanggungjawab I untuk lindungi wanita itu perlu. Sebagai ketua, tanggungjawab I perlu awasi dan kawal pekerja-pekerja dan business keluarga I.”
Bakal pendakwah berjaya rupanya! Intan tak pernah sangka lelaki sebelahnya ni alim macam ni! ikut siasatannya lelaki ni memang alim tapi dia tidak menyangka sampai tahap ni. “Kalau ibu bapa tu  buang you? Pukul you tanpa sebarang tiada perasaan. You masih nak patuh pada mereka?” Intan cuba provok
“Sebab tu I cakap selagi tidak langgar perintah Allah. Kenapa? Parents you buang you ke?” tanya Aneff yang serkap jarang pada persoalan Intan yang cuba memprovok dia tadi.
Intan terdiam. Pandangannya pada Aneff kini bertukar ke luar tingkap. Persoalan lelaki itu dibiar saja senyap tadi tanpa sebarang jawapan buat seketika. Ingatannya kembali kepada beberapa tahun lepas saat kaki kecilnya melangkah bersama mama yang menangis bagai nak rak sambil menarik bagasi masuk ke dalam bonet kereta mama.
Ingatan Intan masih jelas lagi tentang keadaan tu. Mama yang tak sanggup tinggal di rumah yang telah ditukar milik kepada namanya selepas penceraian mereka nekad untuk pindah rumah. Kononnya untuk melupakan memori-memori mereka dalam rumah tu, tapi hakikatnya pindah mana pun mama tidak dapat lupakan lelaki itu. Kalau mama boleh lupakan dan terima kenyataan. Dia tidaklah terseksa dan berdendam sampai sekarang!
“I mengantuk. Nak tidur kejap. Sampai nanti you kejutkan I.” ujar Intan lantas menutup mata bagi menamatkan perbualan mereka berdua. Dia tidak mahu mengalami gangguan emosi ketika bersama dengan Aneff. Baik dia tidur bila kepala mula fikirkan keadaan yang hanya menyakitkan jiwannya!



Intan tersedar bila terasa sentuhan di wajahnya. Matanya dibuka sebesar yang boleh. “Hei!” jerit Intan. Tanpa sedar kepala segera dijauhkan hingga terhantuk cermin kereta. Wajah Aneff yang terlalu dekat dipandang dengan perasaan marah.
“You nak buat apa tu?”
Aneff  betulkan cara duduknya semula. Persoalan Intan langsung tidak berjawab. “Kita dah sampai.” Ujar lelaki itu.
“You buat apa tadi?!” pekik Intan. Kepala mula fikir yang bukan-bukan. Dia cabul aku ke tadi?
“You menangis waktu tidur tadi. I cuma nak...”
Intan tertawa. Sinis. “You jangan nak tipu I okay.”
“I tak tipu. Tengok cermin apa jadi dengan muka you. I cuma nak tolong lap.” Ujar lelaki itu sambil menyerah tisu yang ada ditangannya.
Intan tidak menyambut sebaliknya memandang tisu dan Aneff silih berganti. Tidak percaya langsung pada lelaki ni. “You tak payahlah nak buat muka macam tu. Kan I dah cakap tengok cermin apa yang jadi dengan muka you.”
Intan mencebik. Compact powder dikeluarkan dari beg tangan. Matanya membesar saat melihat wajah yang terpantul dari cermin kecil pada compact powder miliknya. Bawah mata disentuh. Kawasan yang kini agak gelap dan hitam akibat eyeliner yang luntur dipegang.
Intan tutup mata kegeraman. Bibir diketap serapat mungkin. Marah dengan diri sendiri. Macam panda!
Dia kembali membuka mata bila tisu huluran Aneff yang tidak sambut kini berada atas pahanya. Dipandang lelaki yang keluar dari kereta tersebut. Intan mengeluh berat. Tisu atas pahanya diambil. Sisa eyeliner yang luntur perlahan-lahan dibersihkan. Aneff yang telah pun membuka pintu kereta untuk Intan tunduk  sedikit memandangnya.
“Sorry pasal tadi. Tak pasal tuduh you sembarangan.” Ujar Intan yang mendongak memandang lelaki itu.
It’s okay. Kepala you yang terhantuk tadi. Sakit ke?”
Intan geleng kepala. Belakang kepala yang terhantuk tadi tidaklah sakit mana pun baginya. “I okay.”
“I dukung you.”
Intan mengangguk. Keadaan canggung tiba-tiba. Leher Aneff dipaut badannya kini didukung oleh lelaki itu.
“Aneff...” panggil Intan perlahan.
Hurm.”
“Jangan tanya. Jangan fikir dan jangan persoalkan kenapa I menangis tadi. I sendiri pun tak tahu kenapa...” Ujar Intan perlahan. Padahal dia termimpikan arwah tadi. Mungkin sebab itulah sampai dalam tidur pun boleh menangis.
Lelaki itu sekadar mengangguk.
Intan kembali senyap hinggalah mereka masuk ke dalam hospital. Fikirannya kembali melayang hingga suara Kimi menjerit memanggil namanya.
“Intan!” jeritan lelaki itu buat langkah Aneff turut terhenti sekali lagi.
“Alamak...” ujar Intan perlahan. Wajahnya cuba disembunyikan lagi pada badan lelaki itu. Macam manalah dia boleh terlupa agar pesan Suraya jangan beritahu Kimi pasal kakinya. Mesti Suraya telefon Kimi beritahu pasal kakinya. Lagi tak tercapai dek akal bila Kimi sampai dulu darinya. Mesti Kimi pecut tadi.
Boyfriend you?” tanya Aneff sambil memandang wajah Intan.
Intan senyap. Angguk tidak. Geleng pun tidak. Muka masih dihalakan pada badan lelaki itu. Lagipun dia tidak tahu nak klasifikasikan hubungannya dan Kimi tu sebagai apa.
Darl... Kenapa dengan you?” tannya Kimi yang kini berdepannya dengan mereka.
“ Apa jadi?” tanya Kimi pada Aneff pula bila Intan hanya senyap saja dari tadi. Lelaki yang sedang mendukung Intan itu dipandang untuk meminta jawapan. Terkejut Kimi bila terlihatkan sekujur tubuh Intan yang didukung tadi. Ingatkan firasatnya salah. Bila tengok betul-betul memang buah hatinya sedang didukung oleh musuh mereka!
Automatik mendidih jiwa raga Kimi melihat Aneff yang mendukung Intan tu.


Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

0 tukang komen:

Post a Comment

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)