Wednesday, October 22, 2014

Secebis Cinta Intan (Prolog)



Air mata Intan dikesat penuh kasih sayang. Terluka hati Qimi melihat wajah yang sudah sembab itu. Tanah perkuburan yang sunyi sepi dipandang sekilas sebelum dia kembalikan pandangan memandang seraut wajah Intan.
“Sudahlah sayang... sampai bila nak menangis lagi? Kita balik? I bawa you pergi satu tempat best punya.” Pujuk Qimi. Terasa hatinya turut dicarik satu persatu memandang wajah yang penuh dengan kelukaan itu. Dirinya turut merasa apa yang Intan rasa kini.
Lemah anggukan Intan lalu terus berdiri. Qimi yang setia duduk bersebelahan dengan Intan depan bonet kereta itu turut melakukan benda yang sama. Langkah dipercepatkan menyayingi langkah Intan. Pintu kereta penumpang hadapan dibuka.
Intan terus saja masuk.
“Pakai seatbelt. Kita nak happy sayang. Bukannya selalu I dapat dating dengan you kan? Hari ni hari tanpa suami you... I nak intan permata I ni happy je selalu.” pujuk Qimi lagi yang masih bersandar dengan pintu kereta.
“Janji?” Manja suara Intan menyoal. Jari kelingking Intan diangkat. Kepalanya didongak sedikit memandang wajah Qimi yang memberi harapan tadi. Qimi tersenyum kecil dengan kemanjaan sayangnya itu.
 “I promise.” Jarinya membalas seiring dengan kata janji.
Untuk hari ini biarlah Intan lupakan kisah keluarganya, lupakan si encik suami itu. Qimi ingin membahagiakan wanita itu. Itu janji dia dulu dan sekarang.
Pintu kereta ditutup. Sebelum Qimi masuk ke tempatnya. Pandangannya dihalakan lagi pada kubur yang baru saja dibersihkan olehnya dan Intan tadi. Janji hatinya dulu dan sekarang tetap sama. Hati Intan tidak boleh terluka lagi. Qimi akan terus menjaga sekeping hati itu.
Darling!! Cepatlah... you ni.” Lunak suara manja Intan memanggil dari dalam kereta. Tengok! Itulah Intan sekejap saja perasaan sedih itu hadir. Hidup perlu diteruskan. Banyak dendam yang perlu dilunaskan. Banyak hati yang perlu disakiti seperti apa yang dia pernah lalui.
“Iyalah awak ni... tak penyabar betul sayang aku ni...” getus Qimi. Kepalanya digeleng sebelum masuk ke dalam. Intan oh Intan. Intan bukan sebarang Intan. Intan yang pernah pecah suatu masa dulu. Kini hanya tinggal sisa pecahan yang bertahan untuk terus melukakan orang yang pernah pecahkan hatinya dahulu. Fikir Qimi. Dia sendiri tidak pasti betul atau tidak langkah Intan kali ini? Jangan sampai sisa pecah itu melukakan sekeping hati Intan itu sendiri. Itu harapan Qimi.
Kata-kata sinikal Asha tergiang-giang ditelinganya. ‘Aku takut jerat kau terkena tuan punya badan sendiri Intan.’
Tergeleng-geleng kepala Haqimi. Hish! Asha ni ada saja ayat yang buat aku risaukan Intan. Marahnya pula pada musuh tradisi merangkap kekasih hati yang satu tu.
Intan yang melihat telatah Haqimi itu mula hilang sabar. “Haqimi!!!” jeritan Intan bergema satu kawasan perkuburan. Mula angin satu badan. Boleh pula lelaki itu mengelamun sampai tergeleng-geleng satu badan. Kalau nak mengelamun pun pasanglah aircond dulu. Tidaklah panas terik.
Jangan cakap dah kena rasuk hantu kubur sudah. Ada jugak aku tinggalkan mamat ni di sini. Kutuk hati Intan. Hati saja cakap lain. Tapi manalah Intan sanggup tinggalkan Haqimi di sini seorang diri. Sayangnya pada Haqimi tidak terkira. Beribu kali sayang dari sayangkan suaminya sendiri.
“Yela... yela... baby I ni mula angin pula.” Engin kereta mula dihidupkan. Dan akhirnya kereta Qimi meninggalkan kawasan perkuburan tersebut.
Intan menumpang dagu memandang Qimi yang segak memandu di sebelah. “Sayang! kita nak lepak mana?” soalnya lembut.
Senyuman terlakar dibibir lelaki kacak itu. Dia pandang Intan disebelah. Sempat satu kucupan lembut dihadiahkan pada pipi mulus Intan sebelum pandang semula ke jalan raya. Intan langsung tidak kisah dikucup sedemikian. Sebaliknya senyumannya makin lebar. Suka dimanjakan oleh Qimi. “Yang pasti tempat yang you paling suka dan suami you takkan jumpa kita punya.” Jawab Qimi.
Mencebik mulut Intan dengar. “Perlu ke nak sebut perkataan suami tu?” Muncung bibirnya ke depan. Monyok!
Qimi tidak kisah. Sebaliknya terus saja tarik muncung Intan. “Buat lagi mulut macam tu. Okeylah. Tak nak sebut pasal lelaki tu. Hari ni hari untuk enjoy!! Woo!!” jeritnya kuat sambil membuka atap kereta.
Terlepas rambut panjang Intan dari ikatan akibat terkena angin kuat. Dia turut menjerit. Bagaikan dunia milik mereka berdua! Lalai dengan keadaan sekeliling. Langsung tidak perasaan kereta yang setia mengikut dari awal Intan keluar dari kediaman suaminya hingga ke tanah perkuburan tadi.
Bibir lelaki itu diketap. Kuat pegangannya pada stereng kereta. Satu persatu adegan dua pasangan itu terlayar depan matanya sendiri. Adegan itu sudah terbiasa buatnya. Faham benar sifat liar Intan itu.
“Intan... Intan...” nama isterinya disebut beberapa kali.
Banyak yang dia tahu pasal isterinya yang liar itu. Tapi hari ini lebih banyak lagi yang terbongkar. Keluar rumah seksi nak mampus. Lepas tu boleh pula tukar baju kurung di kondo milik Intan, tak tahu pula isterinya ada baju kurung. Ingatkan baju tak cukup kain saja Intan ada. Kemudian tanah perkuburan. Lepas ni apa pula? Apa lagi rahsia awak Intan? Itu kubur siapa?
Hati yang penuh dendam itu akan terus dikorek satu persatu, harapnya dendam isterinya itu akan terpadam juga satu hari nanti.

P/S Happy Diwali~~!! bawah ni ada sinopsis. boleh baca n jangan lupa komen eh. =)
SINOPSIS : http://nurfazilaserenity.blogspot.com/2014/01/novel-sinopsis-secebis-cinta-intan.html

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

0 tukang komen:

Post a Comment

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)