Friday, November 28, 2014

Bukan Orang Ketiga SE (Andai Bukan Dia?)



Merah. Bengkak mata Thia menangis. Lelaki itu akhirnya telah pun berkahwin. “Taniah Zarul. Taniah.” Ucapnya perlahan. Serak suara Thia yang masih lagi menangis. Perasaannya langsung tidak dapat dikawal memandang setiap gambar yang terpampang dari skrin komputer riba miliknya.
Melihat Zarul sedang memegang tangan tok kadi itu. hati Thia bagai dicarik. Kenapa bukan dia? Kenapa mesti Aqila? Sakit hari Thia. Pedih melihat senyuman bahagia pada pasangan tersebut. Air mata Thia mengalir lagi. Makin deras.
“Mal… kenapa saya miliki perasaan ini? Kenapa saya perlu hadapi semua ni? Saya tak nak Mal… Saya tak nak…” Thia bermonolog lagi. Kini dia tiada Ekmal untuk kongsi masalahnya. Tiada Zarul untuk dicintai. Kedua-dua lelaki ini bukan miliknya. Ekmal bahagia bersama Zulaikha. Zarul baru sahaja sah menjadi milik Aqila.
Cinta. Kenapa begini cinta yang aku harus miliki? Aku tak larat menanggungnya… Cinta pertama. Pedihnya hanya Allah yang tahu. Zarul? Aku tidak mampu berbuat apa-apa selain mendoakan kebahagiannya. Aku tidak berkemampuan untuk terus memiliki hati lelaki itu. Aku berharap agar TAMAT la cerita antara aku dengannya.
Coretan demi coretan di tulis ke dalam novelnya. Mungkin kisah terakhir berkisarkan Zarul dengannya.
Banyak yang berlaku dua tiga hari ini. Thia pun tidak larat lagi hendak berfikir. Dia telah diberi amaran oleh Zarul kerana nyaris-nyaris putuskan tali pertunangannya bersama Aqila tempoh hari. Thia menyesal! Kesal kerana tindakannya tidak berjaya putuskan pertunangan pasangan itu. Sebaliknya Zarul ambil tindakan untuk mempercepatkan lagi tarikh perkahwinan mereka. Tertekan! Thia rasa hendak menjerit sekuat hati.
Kepala yang semakin berdenyut ditekan kuat. Sakit! tapi Thia tidak mampu menjerit sekuat hatinya. Raihan yang sedang lapar menangis kuat mintakan susu. Tambah sakit kepala Thia. Tidak tahan dengan keadaan yang serabut. Rumah semakin tidak terurus. Mujur Mira dan Asha balik ke kampung untuk ikut menghadiri majlis perkahwinan Zarul dan Aqila.
Telefon Thia berbunyi. Mengalunkan lagu hingga keadaan menjadi kacau bilau. Seketika telefon tersebut berhenti, namun telefonnya berbunyi lagi. Thia tahu Ekmal yang telefon kerana Thia telah set nada dering khas untuk nombor lelaki itu. “Maafkan saya Mal. Saya perlu tenangkan fikiran dulu.” Telefon Thia dimatikan.
Raihan yang menangis didukung. Lembut kucupan Thia pada hidung si bayi. Sisa air matanya jauh pada pipi gebu Raihan. “Maafkan mama sayang…” Minggu ini kali terakhir Thia bersama Raihan.
“Raihan besar nanti jangan lupa mama. Mama sayang Raihan… mama tak kan pernah lupakan Raihan. Raihan tetap akan jadi anak mama… Maafkan mama kerana tidak dapat besarkan Raihan lagi...” Sekali lagi Thia menangis sambil memandang si bayi yang kembali senyap.
Perbuatannya menghancurkan pertunangan Zarul dan Aqila memberi kesan buruk padanya sendiri. Zarul memang telah putuskan hubungannya bersama Raihan, Mira dan Asha. Minggu ini kali terakhir dia bersama dengan Raihan. Itu pinta Thia untuk kali terakhir setelah puas merayu pada lelaki itu. Mujur Opah masih mampu maafkan tindakannya.
Suara Raihan yang merengek mengejutkan Thia dari terus mengelamun jauh. “Anak mama… anak mama…” Thia memeluk rapat bayi kecil itu. Hatinya bagai dicarik-carik atas keadaan yang semakin kuat memberi tekanan padannya. Thia tidak dapat bayangkan keadaannya tanpa Raihan lagi selepas ini.
Thia tidak sanggup lagi dilabel sebagai orang ketiga dalam hubungan orang lain. Cukup apa yang terjadi sebelum ni. Dia bukan orang ketiga! Dia tidak mahu dilabel sebagai orang yang suka menghancurkan hubungan orang lain. Dia layak untuk berbahagia!
Telefon Thia dihidupkan semula. Papan kekunci pada skrin telefon ditekan. Lalu pesanan ringkas dihantar pada lelaki itu.

“Wardah… Bagitahu Abang Wafiy. Thia setuju…” -Thia.
Bersambung...

P/S : Special Edition : Andai bukan Dia ni tiada kaitan langsung dengan jalan cerita dalam manuskrip novel. saya tahu ramai tak suka Zarul jadi watak utama. saya letak storyline yang pertama sebelum saya ubah Zarul jadi watak utama dalam manuskrip.

Awak! si comel yang baru habis baca. jangan lupa komen n share ya!

1 comment:

hai comel!
Terima kasih baca & sudi komen.

Nurfazila Suhaide =)